کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چهار سلاح قدرتمند مایکروسافت در جنگ جست‌وجو با گوگل

25 بهمن 1401 ساعت 11:51

مولف : ریچارد واترز

جنگ‌های تازه جست‌وجوی اینترنتی که در روزهای اخیر بین گوگل و مایکروسافت درگرفته، شبیه به رقابت‌های گذشته نیست. اساس رقابت در حال تغییر است؛ و نه فقط به این دلیل که مایکروسافت فناوری جدید درخشانی در قالب هوش مصنوعی زبانی OpenAI در اختیار دارد.



ریچارد واترز
پیروزی گوگل در آخرین نبرد موتورهای جست‌وجو یک دلیل ساده داشت. رقبا، از جمله بینگ مایکروسافت، نتوانستند محصول یا ایده‌ای متمایز برای مقابله با برند قدرتمند و مزایای گوگل ارایه کنند و حتی هوش مصنوعی مبتنی بر چت در آخرین روزآمدسازی بینگ نیز احتمالا این الگو را تغییر نخواهد داد.

گوگل به طرز شرم‌آوری گرفتار کم‌تحرکی شده است؛ اما همچنان می‌تواند چند هفته با مایکروسافت برابری کند. اگر این نبرد هم تکرار جنگ‌های قدیمی جست‌وجوگرها بود، گوگل به سادگی برنده می‌شد.

اما این بار مایکروسافت چهار سلاح در اختیار دارد که می‌توانند نتیجه را عوض کنند.

سلاح اول مایکروسافت اقتصادی است. خواندن صفحات وب با استفاده از ابزارهای پردازش زبان طبیعی هزینه بالایی دارد و برای موتورهای جست‌وجویی که برای موارد جست‌وجو، پاسخ‌های تمام متنی ارایه می‌دهند، گران تمام می‌شود. ساتیا نادلا، مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت در گفت‌وگو با فایننشال تایمز به صراحت اعلام کرد که آماده است تا سود خود را از تبلیغات موتور جست‌وجو کاهش دهد. این کار می‌تواند تیشه به ریشه تجارت اصلی گوگل بزند.

دومین سلاح مایکروسافت، برای همه آشناست: حضور و نفوذ گسترده در رایانه‌های شخصی. نبرد این هفته موتورهای جست‌وجو تکرار یک رقابت طولانی مدت و یک طرفه، بین گوگل و بینگ عنوان شده است؛ اما مزیت واقعی مایکروسافت به احتمال زیاد مرورگر Edge است که در محافل فناوری مورد تحسین قرار گرفته است. مایکروسافت اخیرا فناوری‌های جدید تولید متن و فناوری‌های تعبیه شده درون مرورگر را به نمایش گذاشت. تصویر کنید که یک دکمه را فشار بدهید و Edge به سرعت، یک سند بلند را در قالب خلاصه‌ای در پنج بند برای شما نمایش بدهد.

به گفته نادلا، مایکروسافت در نبرد با گوگل، ابتدا کاربران ویندوز را هدف‌گذاری خواهد کرد. مرورگر «اج» 11 درصد از بازار مرورگرهای دسکتاپ را در اختیار دارد که اگرچه سهم کوچکی است؛ اما مطمئنا بهتر از سهم 3 درصدی بینگ در کسب‌وکار جست‌وجو است و در زندگی میلیون‌ها فعال حوزه اطلاعات که مایکروسافت را به طور دایم استفاده می‌کنند، نقشی اساسی دارد.

سومین سلاح مایکروسافت، دست بالاتر این شرکت در استفاده از هوش مصنوعی مولد است. راه‌اندازی ChatGPT شرکت OpenAI در اواخر سال گذشته میلادی، این فناوری را مورد توجه عموم قرار داد. با این حال واقعیت این است که سوت آغاز این سه مسابقه، سه سال پیش نواخته شده است؛ یعنی زمانی که مایکروسافت یک میلیارد دلار سهام OpenAI را خریداری کرد. در آن زمان بود که هم سرمایه‌گذاری روی ایجاد زیرساخت‌های رایانشی مورد نیاز برای پشتیبانی از مدل‌های بزرگ زبانی OpenAI را شروع کرد و هم به دنبال ابداع راهکارهایی برای تعبیه این فناوری در سرویس‌های خود رفت.

گوگل تجربه زیادی در زمینه هوش مصنوعی دارد. اما مزیت مایکروسافت در به کارگیری جدیدترین سیستم‌های بزرگ زبانی، به این شرکت فرصت داده تا معیاری از هزینه و کیفیت ایجاد کند.

چهارمین سلاح مایکروسافت این است که مشتریان تجاری تثبیت بسیاری شده دارد. این شرکت علاوه بر خزش در وب (بدان معنا که می‌تواند از داده‌های مشتریان خود استفاده کند و خروجی مدل‌های زبانی بزرگ‌اش را برای آنها مناسب‌سازی کند، کار کند و خروجی را برای کسب‌وکارهای فردی تنظیم کند) حضور گسترده‌تری هم در حوزه  نرم‌افزارهای تجاری دارد و به این ترتیب، می‌تواند هوش مصنوعی مولد را در برنامه‌های کاربردی دیگر تعبیه کند. در نهایت، مهم نیست که با چه برنامه‌ای کار می‌کنید، نرم‌افزار می‌تواند شروع به جذب اطلاعات مفید و ارائه پیشنهادهایی در مورد کارهای بعدی بکند. این مساله، یک نکته مهم را در مورد جنگ‌های جدید جست وجوی اینترنتی برجسته می کند: اینکه تصورات ما از این رقابت به کلی تغییر خواهد کرد و موفقیت در این نبرد، به طور فزاینده‌ای حاصل کمک به افراد برای یافتن و به‌کارگیری اطلاعات به موثرترین روش حاصل می‌شود.

می‌گویند ترک عادت موجب مرض است و بسیاری از مردم همچنان در سال‌های آینده به جعبه جست‌وجو مراجعه می‌کنند. اما از آنجایی که راه‌های جدید و راحت‌تر برای یافتن و کار با اطلاعات وارد زندگی ما می‌شود، بازدیدها از صفحه‌خانگی موتورهای جست‌وجو نیز روز به روز کمتر خواهد شد. این یکی از دلایلی است که نادلا و سایر مدیران مایکروسافت به دنبال تغییر چارچوب کسب و کار جست‌وجوی اینترنتی هستند. آن‌ها جست‌وجو را بزرگ‌ترین بازار نرم‌افزاری جهان و کسب‌وکاری با ارزش بیش از 200 میلیارد دلار در سال توصیف می‌کنند. مایکروسافت اگرچه به سختی در این بازار رقابت می‌کند؛ اما در زندگی کاربران‌اش نقشی اساسی دارد.

سلطه گوگل در بازار جست‌وجوی اینترنتی به راحتی از بین نخواهد رفت. اما لرزشی که در این هفته در قیمت سهام این شرکت رخ داد، نشان داد که پتانسیل برهم‌زننده هوش مصنوعی مولد در حال نهادینه شدن در وال‌استریت است و هیچ‌کدام از شرکت‌های فعال در این زمینه، از جمله مایکروسافت، اگر نتوانند از ظرفیت این فناوری به نفع خود استفاده کند، موقعیت متزلزلی خواهند داشت.

منبع: فایننشال تایمز


کد مطلب: 280790

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/note/280790/چهار-سلاح-قدرتمند-مایکروسافت-جنگ-جست-وجو-گوگل

ITMen
  https://www.itmen.ir