کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش مجمع جهانی اقتصاد نشان داد:

روبات ها تا 7 سال دیگر، نیمی از مشاغل را اشغال می کنند

weforum , 1 مهر 1397 ساعت 16:57

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش جدید خود اعلام کرده است که روبات ها تا سال 2025 حدود 52 درصد کارهای ما را به دست خواهند گرفت و این دو برابر کارهایی است که هم اکنون انجام می دهند.


آیتیمن - بیانیه این سازمان غیرانتفاعی سوئیسی حاکی از آن است که تا هفت سال آینده بیش از نیمی از تمام کارهای فعلی توسط ماشین آلات یا روبات ها انجام خواهد شد، در حالی که امروزه این میزان فقط 29 درصد است. همزمان تغییرات سریع در ماشین آلات و الگوریتم های برنامه ریزی کننده آنها یا فرایندهای کامپیوتری که تا 2025 برای حل چالش ها طراحی شده اند، می توانند 133 میلیون شغل جدید ایجاد کنند و روبات ها به جای 75 میلیون نفر در جهان مشغول به کار شوند.
براساس این گزارش تحت عنوان «آینده مشاغل 2018»، پیش بینی می شود که روبات ها در مشاغلی چون حسابداری، مدیریت مشتری، صنایع، پست و بخش های عمومی مشغول به کار خواهند شد. شغل هایی چون فروش، بازاریابی، خدمات رسانی به مشتری به دلیل نیاز به مهارت های انسانی جزو آخرین مشاغلی هستند که روبات ها روی آن دست خواهند گذاشت. با توجه به رشد روزافزون تجارت الکترونیکی و شبکه های اجتماعی به نظر می رسد که این مشاغل فعلاً از دست انسان ها خارج نشوند.
این گزارش نشان می دهد که مهم ترین چالش در این زمینه آموزش دوباره به کارگران است تا بتوانند مهارت های خود را با توجه به همکاری با روبات ها و کار با ماشین آلات ارتقا دهند و در واقع کارگران بیشتر در بخش خلاقیت، تفکر بحرانی و ترغیب به ادامه کار، فعالیت کنند.
این مطالعه روی مدیران پرسنل و مدیران اجرایی شرکت های جهان که 70 درصد ظرفیت جهانی را به خود اختصاص داده اند، انجام شده است.
محققان معتقدند که بین سال های 2012 تا 2022 بخش های مربوط به حمل ونقل هوایی و گردشگری بیشتر از بخش های دیگر به آموزش دوباره کارگران نیاز خواهند داشت؛ زیرا به نظر می رسد با ورود روبات ها در این بخش، کارهای انسانی به شدت تحت الشعاع قرار بگیرند.
گزارش آینده مشاغل مجمع جهانی اقتصاد روند پیش بینی شده اش را در مورد اقتصاد و 12 حوزه صنایع مختلف در بازه زمانی 2018 تا 2022 تفسیر می کند که همه اینها متأثر از روبات ها و هوش مصنوعی هستند:
اتوماسیون، روباتیک و دیجیتال سازی رویکردی متفاوت در صنایع مختلف دارند
اینترنت پرسرعت، هوش مصنوعی، تحلیل کلان داده و رایانش ابری در سال های بین 2018 تا 2022 به اندازه ای فراگیر می شود که شرکت های مرتبط با فناوری مجبور به پذیرش آنها خواهند بود. عده دیگری نیز برای سرمایه گذاری روی کسب وکار خود دنبال یادگیری ماشین و واقعیت افزوده خواهند رفت. روباتیک نیز تا سال 2022 به طور گسترده همه گیر خواهد شد، اما استفاده از آن در صنایع مختلف، متفاوت خواهد بود.

 چشم انداز مثبت مشاغل روباتیک
تا سال 2022، ظهور مشاغل جدید از 16 تا 27 درصد رشد خواهد کرد و این در حالی است که 31 تا 21 درصد مشاغل امروزی انسان ها محو خواهند شد. به عبارتی می توان گفت 75 میلیون شغلی که امروزه توسط انسان ها اداره می شود در آینده نزدیک با ماشین ها و الگوریتم ها جایگزین می شود، اما از طرف دیگر 133 میلیون شغل جدید ظهور پیدا خواهد کرد. 
تحلیلگران داده، توسعه دهندگان نرم افزار و اپلیکیشن، متخصصان تجارت الکترونیک و شبکه های اجتماعی مشاغلی هستند که همگام با پیشرفت تکنولوژی توسعه و افزایش پیدا می کنند. به این حال انتظار می رود مشاغلی که نیازمند وجود مهارت های انسانی هستند مانند پشتیبانی از مشتری ، متخصصان فروش و بازاریابی، آموزش و توسعه، مردم و فرهنگ، متخصصان توسعه سازمانی و همچنین مدیران نوآوری نیز افزایش پیدا کنند.

تقسیم کار بین انسان و روبات  
صاحبان مشاغل تغییرات عمده ای را در تقسیم کار میان انسان ها، ماشین ها و الگوریتم ها در کارهای امروزی پیش بینی می کنند. 
هم اکنون به طور متوسط 71 درصد ساعت های کاری را انسان ها پر می کنند و تنها 29 درصد کارها توسط ماشین ها و الگوریتم ها انجام می گیرد. با این حال پیش بینی می شود که تا 2022 حدود 58 درصد ساعات کاری توسط انسان ها و 42 درصد توسط ماشین ها و الگوریتم ها پر شود. 
نکته جالب توجه اینجاست که تاکنون هیچ کاری وجود نداشته که به طور کامل توسط ماشین ها انجام شود، اما تا 2022 حدود 62 درصد کاریهایی مانند پردازش داده و اطلاعات را ماشین ها به طور کامل انجام خواهند داد.

مشاغل جدید، مهارت های جدید 
با توجه به اینکه پیش بینی می شود تا 2022 تغییرات اساسی در مشاغل ایجاد خواهد شد، باید گفت که 58 درصد مهارت های ابتدایی برای مشاغل تغییری نخواهد داشت،ولی 41 درصد مهارت ها تغییرات عمده ای خواهند داشت. تا سال 2022 مشاغلی چون تفکر تحلیلی و طراحی فناوری با بیشترین تغییر مهارتی مواجه خواهند بود. 
مهارت های انسانی مانند خلاقیت، ابتکار، تفکر انتقادی، متقاعد کردن و مذاکره، توجه به جزییات، انعطاف پذیری و حل مسایل پیچیده در آینده بسیار با ارزش خواهند شد. هوش هیجانی، رهبری و مهارت های اجتماعی نیز از ویژگی های دیگری هستند که حداقل تا آینده نزدیک توسط ماشین ها جایگزین نخواهند شد.

 تا می توانی یاد بگیر
با این رقابتی که میان انسان ها و روبات ها در انجام مشاغل آینده به وجود خواهد آمد، همه انسان ها باید پیوسته در حال یادگیری باشند تا از روبات ها عقب نمانند. 
به طور متوسط هر کارمندی برای افزایش مهارت های خود تا سال 2022 به 101 روز آموزش نیاز دارد. پیدا شدن شکاف های بین مهارت های کارمندی و رهبری باعث تغییرات اساسی در عناوین شغلی بسیاری از انسان ها خواهد شد. بسته به محل جغرافیایی و نوع صنعت، بین یک دوم تا یک سوم شرکت ها برای پر کردن شکاف مهارتی، کارهای خود را به کارگران مستقل و پیمانکاران خارجی خواهند سپرد. 
 


کد مطلب: 270042

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/report/270042/روبات-7-سال-دیگر-نیمی-مشاغل-اشغال-می-کنند

ITMen
  https://www.itmen.ir