۰
بررسی میدانی روزنامه فناوران نشان داد:

بازار موبایل ایران 80 درصد کوچک شده است

ساحره چمنی / مولف
تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۰
بازار موبایل ایران 80 درصد کوچک شده است
آیتی‌من - سال پیش واردکنندگان موبایل ادعا می کردند که نیاز بازار موبایل کشورمان روزانه 30 تا 35 هزار دستگاه است و به طور میانگین سالانه این رقم به حدود 15 تا 20 میلیون دستگاه هم می رسید. 
اگر واقع بین باشیم، این رقم نیاز کاذب بازار بود؛ البته کاذب نه از این جهت که این رقم واقعی نبود، بلکه تا سال پیش بسیاری از ما لزوما به خاطر از کار افتادن گوشی دستمان اقدام به خرید گوشی نمی کردیم؛ گاهی برای تنوع، گاهی به دلیل عرضه مدل های جدید یا دادن هدیه، گوشی جدیدی خریداری می کردیم، البته گوشی قدیمی مان را هم به نوعی جزوی از خاطراتمان می شد.
به عبارت دیگر خرید گوشی های جدید پرچمدار برای هر کسی رویا نبود، اکثر کاربران همزمان با عرضه در بازار جهانی اقدام به خرید نمی کردند چرا که معمولا قیمت ها بالاتر بود، اما پس از گذشت یکی دو ماه از زمان عرضه، قیمت ها کاهش می یافت و واقعی می شد. بر این اساس بسیاری از کاربران می توانستند هر سال گوشی پرچمدار سال را خریداری کرده و یک سال استفاده کنند و دوباره سال بعد گوشی جدیدی بخرند.
اما از اوایل سال به دلیل افزایش بی رویه قیمت ها، اولویت کاربران تغییر کرده است و تا مجبور نباشند اقدام به خرید گوشی نمی کنند.
 به این ترتیب میزان فروش گوشی با کاهش چشمگیری همراه شده است. به طوری که می توان با قطعیت اعلام کرد که رقم خرید و فروش گوشی در سال به حدود 2 میلیون دستگاه کاهش پیدا کرده که این رقم معادل کوچک شدن بیش از 80 درصدی بازار موبایل است.
از آنجا که مقامات مرتبط و مسوول در بازار موبایل هیچ پیش بینی برای کاهش قیمت ها ندارند می توان انتظار داشت که در آینده نزدیک این میزان حتی کمتر نیز خواهد شد چرا که همانطور که بارها از زبان مدیران و مسولان شنیده ایم گوشی هوشمند در رده کالاهای لوکس قرار می گیرد و با افزایش شدید قیمت ها در طول سال جاری، ثابت شد که گوشی هوشمند واقعا کالایی لوکس و بسیار گران قیمت است که احتمالا اگر اوضاع به همین منوال پیش برود بسیاری استطاعت خرید گوشی هوشمند را نخواهند داشت و احتمالا شاهد بازگشت گوشی های فیچرفون آبنباتی خواهیم بود.
بنابراین کاربران تاجایی که امکان دارد گوشی هوشمندشان را نگه می دارند و در حالی که برای گوشی شان اتفاقی بیفتد و امکان تعمیر و تعویض آن را نداشته باشند، احتمالا یا به سراغ گوشی های بی نام و نشان چینی می روند یا در نهایت استفاده از گوشی های هوشمند را کنار می گذارند و باز هم شاهد خرید و فروش گوشی های قدیمی ساده و ارزان قیمت خواهیم بود.
با این حال اگر اوضاع به این شکل پیش برود، واقعا مشخص نیست که رویکرد بازار به چه شکل درخواهد آمد، اما آنچه از بررسی ها و وضعیت فعلی بازار بر می آید، نه تنها خبری از بازگشت سهم بازار موبایل به سابق نیست، بلکه به علت عدم رشد درآمدها و حقوق اکثریت مردم مطابق با تورم، احتمال کوچکتر شدن بازار نیز مطرح است.
به این ترتیب روند خروج فعالان مرتبط با بازار موبایل نیز پیش بینی می شود ادامه یافته و مغازه ها، واردکنندگان، تامین کنندگان و فروشندگان بیشتری از این بازار خارج شوند.

 
مولف : ساحره چمنی
کد مطلب : ۲۷۰۱۳۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما