۰
گزارش آی‌تی‌من از هشدارها و اظهارنظرهای متفاوت ائمه جمعه تبریز، قم، کرج و اسالم

امامان جمعه، علیه فیلترینگ

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۶

آیتی‌من - ائمه جمعه تبریز، کرج، قم و اسالم از جمعه کسانی بودند که نسبت به خروج نیروهای انقلابی در فضای مجازی و عدم فعالیت آنها هشدار دادند. 

در میان آنها امام جمعه کرج و امام جمعه اسالم صریح تر از بقیه خواستار رفع فیلتر شبکه های اجتماعی شدند. 

 امام جمعه تبریز: انتقاد از خروج نیروهای انقلابی از تلگرام
نخستین کلید انتقاد از فیلترینگ شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها را امام جمعه تبریز، در نماز جمعه 21 دی ماه (دو هفته پیش) زد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با تاکید بر حضور فعال جوانان انقلابی در فضای مجازی و جریان سازی سالم و درست در این فضا گفت: خروج نیروهای انقلابی از تلگرام صحنه را برای دشمنان باز کرد، نباید در میدان جنگ نرم به دشمن جاخالی داد، بلکه باید با تقویت حضور خود به شبهات فکری پاسخگو بود. 

وی با بیان اینکه خروج نیروهای ارزشی و انقلابی از تلگرام باعث شد فضای مجازی را در اختیار دشمنان قرار دهیم، گفت: حضور فعال و آگاهانه جوانان در فضای مجازی منجر به خنثی سازی توطئه های دشمن می شود.

امام جمعه تبریز در خصوص بیانات اخیر رهبر انقلاب در خصوص فضای مجازی افزود: به اعتقاد معظم له فضای مجازی می تواند ابزاری برای زدن توی دهان دشمنان باشد از این رو باید جوانان حضوری فعال در فضای مجازی داشته باشند تا به شبهات فکری و ابهامات پاسخگو باشند.

خطیب نماز جمعه تبریز با انتقاد از برخی سایت های خبری که موضوع حضور در فضای مجازی را با فیلترینگ گره میزنند، گفت: تصمیم گیری در خصوص فیلترینگ تلگرام از سوی شورای محترم فضای مجازی کشور بوده و بنده در این خصوص اظهار نظر نمی کنم اما اعتقادم بر این است نباید در میدان جنگ نرم به دشمن جاخالی داد. 

 امام جمعه کرج: با چاقو هم می توان نجات داد هم آدم کشت
نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج نیز بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت فضای مجازی و در عین حال توجه ویژه به ارتقای سطح سواد رسانه ای مردم تاکید کرد.

به گزارش اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان البرز، آیت الله حسینی همدانی روز شنبه در حاشیه دیدار با مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان البرز گفت: هر عاقلی برای القای ایده، تفکرات و فرهنگ خود، باید از فرصت هایی که امکان بهره مندی از آنها وجود دارد، استفاده کند.

وی افزود: یکی از بهترین فرصت هایی که برای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و می تواند با استفاده از آن کلام حقش را به جهان مخابره کند، فضای مجازی است.

امام جمعه کرج نیز با بیان تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت بهره مندی از ظرفیت های فضای مجازی گفت: با چاقو هم می توان جراحی کرد و جان انسان ها را نجات داد و هم می توان آدم کشت. پس نباید چاقو را از بین ببریم بلکه باید نحوه استفاده از آن را آموزش دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان البرز یادآور شد: حرکت در مسیر توسعه و بهره گیری از فناوری روز، از جمله اولویت های جمهوری اسلامی است و در این رابطه باید به مساله سواد رسانه ای و ارتقای آن توجه ویژه ای شود.

 امام جمعه قم: جوانان از فضای مجازی برای ترویج انقلاب استفاده کنند
آیت الله سید محمد سعیدی نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته قم با بیان اینکه دولتمردان باید مراقب حرف و موضع گیری خود بوده و از رفتارهای اشرافی گری پرهیز کنند گفت: دشمن با شایعه سازی به دنبال خدشه به اعتماد مردم به مسوولان است که مردم باید نسبت به این توطئه دشمن آگاه بوده و مسوولان نیز در مسیر حل مشکلات مردم گام برداند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از فضای مجازی به منظور ترویج آرمان های اسلامی و انقلابی تاکید کرد: جوانان باید در راستای منویات رهبری از فضای مجازی برای ترویج انقلاب اسلامی استفاده کارآمد کنند.

 امام جمعه اسالم: فیلتر تلگرام جوانان انقلابی را خلع سلاح کرد
محمدجواد باقری امام جمعه اسالم نیز شاید صریح ترین موضع گیری را داشت. وی با اشاره به کارکردهای مثبت فضای مجازی و بیانات مقام معظم رهبری که «فضای مجازی می تواند ابزاری برای زدن بر دهان دشمنان باشد»، تصریح کرد: فیلترینگ و محدود کردن فضای مجازی سبب خروج بسیاری از نیروهای ارزشی و انقلابی از پیام رسانی همچون تلگرام و حضور افسار گسیخته دشمنان در این میدان شده است.

وی با بیان اینکه فیلتر کردن تلگرام جوانان آتش به اختیار در جنگ نرم را خلع سلاح کرد، ادامه داد: تلگرام باید رفع فیلتر شود تا جوانان انقلابی با استفاده از همین فضا بر دهان دشمن بکوبند.

باقری با بیان اینکه فیلترینگ یعنی بالابردن دست ها به نشانه تسلیم و پاک کردن صورت مساله بوده که یقینا راه حل مشکل نیست، افزود: کشوری که می تواند موشک های دوربرد و ماهواره بسازد قطعا توانایی کنترل فضای مجازی را نیز دارد.

وی گفت: مردم در حالی از استفاده برخی امکانات فضای مجازی محروم می شوند که وزرای دولت، وکلای مجلس و برخی مسوولان ارشد نظام خودشان توییت می کنند و فیلترها را دور می زنند. به جای فیلتر کردن باید فرهنگ صحیح استفاده از فضای مجازی را نهادینه کنیم.

امام جمعه اسالم با بیان اینکه دولت و متولیان امر فضای مجازی دستشان را از دکمه فیلترینگ بردارند گفت: با فیلترکردن تلگرام مردم برای دسترسی به این پیام رسان به فیلترشکن روی آورده و نه تنها از تلگرام دست برنداشته اند بلکه دریچه ای نامحدود به فضای مجازی برای آنها باز شده که مفاسد بیشتری به دنبال دارد. با این اقدام سلامت اخلاقی جوانان و جامعه به شدت تهدید می شود.

باقری ضعف پیام رسان های داخلی را هم از عوامل دیگر اقبال مردم به استفاده از فیلترشکن و دور زدن فیلترها دانست و گفت: وقتی نتوانسته ایم جایگزین و رقیبی همپای تلگرام ایجاد کنیم نباید آن را فیلتر می کردیم، با این کار اعتماد مردم از رسانه های داخلی سلب و متوجه رسانه های خارجی شد. پس از گذشت یکسال از فیلترینگ تلگرام، آمارها حکایت از عدم اقبال مردم به پیام رسان های داخلی و هجوم به سمت فیلترشکن یا نرم افزارهای مشابه تلگرام دارد. 
 
کد مطلب : ۲۷۱۱۰۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما