کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وزیر ارتباطات در بازدید از عملکرد سامانه الکترونیکی سلامت اعلام کرد:

کمیسیون صنایع برای دولت الکترونیکی هزار میلیارد تومان در نظر گرفت

7 بهمن 1397 ساعت 21:24

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از عملکرد سامانه الکترونیکی سلامت استان مازندران در بابلسر بازدید کرد.



آیتی‌من - آذری در این بازدید که مدیران دانشگاه علوم پزشکی، تامین اجتماعی و بیمه سلامت حضور داشتند، برای بررسی بیشتر سامانه الکترونیکی سلامت در جریان مراحل پذیرش بیماران قرار گرفت.

وی در جریان این بازدید با بیان اتصال 4 استان کشور به خدمات الکترونیکی سلامت تا اردیبهشت آینده گفت: با هم افزایی و اتصال بیمه سلامت و تامین اجتماعی تا اردیبهشت سال آینده حداقل در ۴ استان کشور خدمات الکترونیکی سلامت به طور کامل ارائه می شود.

آذری با بیان این که در ۴۰ سال گذشته پس از انقلاب پیشرفت های بسیاری در حوزه سلامت داشتیم، گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم نیز با طرح تحول سلامت شاهد کاهش هزینه های مردم در این حوزه و بهبود کیفیت درمان بودیم.

وی با بیان این که وظیفه ما ارائه خدمات دقیق تر به مردم است، افزود: اقدامات خوبی در حوزه الکترونیکی کردن خدمات سلامت انجام شده است ولی ارایه کنندگان خدمات سلامت اتصال مناسبی به یکدیگر ندارند و به صورت مستقل عمل می کنند.

آذری جهرمی با بیان مشکلاتی که مدیران دانشگاه علوم پزشکی کشور، تامین اجتماعی و بیمه سلامت در حوزه الکترونیکی کردن خدمات سلامت دارند، تاکید کرد: یکی از مشکلات مشخص نبودن مسوول پرونده سلامت است و باید در جایی استاندارد ها و چگونگی تشکیل این پرونده مشخص شده و ابلاغ شود.

وزیر ارتباطات با بیان این که وضعیت در این حوزه مطلوب نیست، گفت: نظام ارجاع باید اصلاح و پیاده شود و این موضوعی است که نیاز به تغییر رفتار مردم و پزشکان دارد و کاری بزرگ، ملی و زمان بر است.

وی با بیان این که اتصال مطمئن و باکیفیتی باید برای مراکز بهداشت ایجاد شود، افزود: در این بخش در شهرها مشکلی نداریم و ۶۰ درصد خانه های بهداشت روستاها نیز متصل شدند و اتصال بقیه خانه های بهداشت روستاها نیز در تعهد وزارت ارتباطات و در حال انجام است.

آذری با منع مراکز خدمات دهنده سلامت از ساخت مراکز داده و دیتا سنتر، تاکید کرد: در این حوزه باید از ظرفیت  بخش خصوصی استفاده شود که این بخش با یک مدل اقتصادی مناسب این حوزه را توسعه می دهد.

 بودجه هزار میلیاردی مجلس برای دولت الکترونیکی
وزیر ارتباطات درباره بودجه حوزه دولت الکترونیکی هم گفت: در پیشنهاد بودجه ۹۸ وزارت ارتباطات هزار میلیارد تومان از درآمدهای این وزارتخانه را برای این حوزه دیده بود که در لایحه پیشنهادی به مجلس حذف شد اما با پیگیری های انجام شده این ردیف در کمیسیون صنایع اضافه شد و امیدواریم با تاکیدات ریاست مجلس و رییس جمهور در مجلس به تصویب برسد.

آذری جهرمی درباره برگزاری جلسه ای با سرپرست وزارت بهداشت بعد از تاکید رییس جمهور در هفته گذشته، گفت: با تفاهماتی که با وزارت بهداشت انجام شد و همچنین با هم افزایی و اتصال بیمه سلامت و تامین اجتماعی و همکاری دستگاه های مختلف تا اردیبهشت سال آینده حداقل در ۴ استان کشور خدمات الکترونیکی سلامت به طور کامل ارائه می شود.

وزیر ارتباطات مسوولیت و فرماندهی الکترونیکی نظام سلامت را با وزارت بهداشت دانست و اعلام کرد: وزارت ارتباطات در کنار این وزارتخانه برای پایش و نظارت این طرح قرار دارد.

 ضرب الاجل یک هفته ای برای ارایه یک طرح
وزیر ارتباطات همچنین در جلسه جمع بندی بازدید خود از طرح سلامت الکترونیکی شهرستان بابلسر استان مازندران تاکید کرد: کارگروهی از وزارت ارتباطات و متولیان سلامت کشور، طرح پیاده سازی سامانه الکترونیکی سلامت در ۴ استان کشور را ظرف یک هفته تهیه و ارایه کنند.

وی  با بیان این که سامانه الکترونیکی سلامت در بابلسر در حد توان و ظرفیت پیاده سازی مناسبی داشته اند، گفت: البته این طرح با رفع مشکلات و نواقص جای بهتر شدن دارد و می تواند به کل استان مازندران تعمیم داده شود.

آذری جهرمی درباره اشکالات این سامانه گفت: در این سامانه رابطه لایه های مختلف دیده نشده و ارتباط با شرکت های بیمه ای و تبادل اطلاعات با سایر دستگاه ها نیاز به حمایت و همکاری بیشتری دارد.

وزیر ارتباطات در این جلسه که با حضور محمدحسن زدا سرپرست سازمان تامین اجتماعی، طاهر موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت و مدیران دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد گفت: برای نخستین بار اتصال تامین اجتماعی، بیمه سلامت و وزارت بهداشت به صورت آزمایشی در استان مازندران انجام می شود.

وی با بیان این که مردم باید الکترونیکی کردن خدمات سلامت را به صورت عینی ببینند، افزود: مردم در این طرح باید ببینند که ما نگران و پیگیر سلامتی آنان هستیم.

آذری جهرمی با انتقاد از سازمان هایی که داده های خود را آزاد نمی کنند، گفت:  داده ها و اطلاعات تجمیع شده در سازمان ها و دستگاه ها گنجینه و دارایی ملی است.

همچنین در این جلسه با پیشنهاد وزیر ارتباطات، مقرر شد ظرف یک هفته کارگروهی متشکل از وزارت ارتباطات، وزارت بهداشت، بیمه سلامت و تامین اجتماعی، طرح پیاده سازی سامانه الکترونیکی سلامت در ۴ استان کشور را تهیه و ارائه کنند.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: آماده هستیم که در روزهای آینده سامانه متمرکز خدمات غیرحضوری این سازمان با 30 خدمت غیرحضوری را راه اندازی کنیم و طی دو ماه آینده تعداد خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی به 65 خدمت می رسد.

محمدحسن زدا با بیان اینکه برنامه حذف دفترچه و HIS در سازمان تامین اجتماعی کاملا مستقر شده است، گفت: در دو سال اخیر 140 میلیون نسخه الکترونیکی در مراکز درمانی ملکی تولید شده است. حذف دفترچه در تمامی مراکز به طور کامل مستقر شده و در مراکز طرف قرارداد نیز این طرح در حال توسعه است.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی درباره فعالیت های این سازمان در اجرای طرح پزشک خانواده، گفت: برای اجرای طرح پزشک خانواده تا کنون 1200میلیارد تومان در دو استان مازندران و فارس هزینه شده است. 

 


کد مطلب: 271143

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/report/271143/کمیسیون-صنایع-دولت-الکترونیکی-هزار-میلیارد-تومان-نظر-گرفت

ITMen
  https://www.itmen.ir