کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حمایت همه‌جانبه غول‌های فناوری از رویاپردازان

CNET , 23 بهمن 1397 ساعت 19:36

مترجم : نسترن صائبی

بیش از ۱۰۰ مدیر کسب‌وکار آمریکایی حتی سنگین‌وزن‌های فناوری از جمله جف بزوس مدیرعامل آمازون، مارک زوکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک، سوندار پیچای مدیرعامل گوگل، تیم کوک مدیرعامل اپل و جک دورسی مدیرعامل توییتر در نامه‌ای از کنگره آمریکا خواستند که برای حمایت از افرادی که بعد از ورود غیرقانونی والدین‌شان به آمریکا در این کشور بزرگ شده‌اند (یا به قول خودشان دریمرها یا رویاپردازان)، راهکار قانونی ارایه دهد.



آی‌تی‌من- به گزارش CNet، این نامه که توسط «ائتلاف برای رویای آمریکایی» سازمان‌دهی شده است، روز دوشنبه گذشته به صورت آگهی تمام‌ صفحه در روزنامه‌ نیویورک تایمز و مجله وال‌استریت به چاپ رسیده است.

در این نامه آمده است: مطالعات اقتصاددانان در تمامی طیف‌های ایدئولوژیک نشان می‌دهد که اگر کنگره نتواند در این مورد اقدامی انجام ندهد، اقتصاد آمریکا دچار ضرر 350 میلیارد دلاری در تولید ناخالص داخلی خواهد شد و دولت فدرال نیز از بخش درآمدهای مالیاتی 90 میلیارد دلار متضمن ضرر می‌شود. پس اکنون زمانی است که باید کنگره قانونی را برای مرتفع کردن نیازهای رویاپردازان تصویب کند.

به گزارش CBS News، این افراد در حالی مبادرت به نوشتن این نامه به کنگره کردند که پافشاری دونالد ترامپ، رییس جمهور این کشور، بر درخواست خود مبنی بر اختصاص 5.7 میلیارد دلار بودجه برای ساخت دیوار مرزی و مخالفت دموکرات‌ها موجب شد تا دولت آمریکا بیش از یک ماه تعطیل شود و هنوز هم مذاکرات در مورد بودجه و امنیت مرزی به جایی نرسیده است.

داکا چه بود و چه شد؟
طرح داکا، در سال ۲۰۱۲ در دولت باراک اوباما پیشنهاد شد و به اجرا درآمد. داکا مخفف جمله Deferred Action for Childhood Arrivals است. داکا طرحی بود که طی آن نوجوانان و کودکانی که به صورت غیرقانونی با والدین خود پا به آمریکا گذاشته بودند اجازه کار و زندگی پیدا می‌کردند.

بر اساس داکا، فرزندان مهاجران غیرقانونی توانستند از کار در بازار سیاه و مخفی شدن نجات پیدا کنند و بتوانند در دانشگاه ثبت نام و یا درخواست گواهینامه رانندگی کنند و از همه مهم‌تر اجازه کار در خاک آمریکا را پیدا داشته باشند. البته این برنامه، برخلاف ادعای ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی، اجازه نمی‌داد تا این افراد درخواست شهروندی کنند. این طرح تنها شامل افرادی می‌شد که پیش از 16 سالگی به همراه پدر و مادرانشان وارد آمریکا شده بودند. بر همین اساس سن این افراد نمی‌توانست بیشتر از ۳۰ سال در زمان اجرایی شدن قانون در سال ۲۰۱۲ باشد. رسانه‌های آمریکا به این افراد لقب رویاپردازان داده بودند.

در سال 2018، یعنی پیش از لغو این قانون توسط آقای ترامپ، ثروتمندترین و معتبرترین شرکت‌های آمریکایی از جمله گوگل و فیس‌بوک با انتشار نامه‌ای از دولت ترامپ خواستند تا اجرای این «طرح موفق» را متوقف نکند. در این نامه نیز نوشته شده بود که تمام ثروت شرکت‌های چندملیتی آمریکایی به حضور مهاجران است و اگر آمریکا می‌خواهد در بازارهای جهانی از رقبا پیش بگیرد، نیاز دارد که همچنان از نیروی کار مهاجران بهره ببرد.

رئیس جمهوری آمریکا درست پس از رسیدن به قدرت در ماه ژانویه قصد داشت این قانون را لغو کند، اما شش ماه طول کشید تا این خواسته او اجرایی شود. ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی این طرح دولت باراک اوباما را غیرقانونی خوانده و اعلام کرده بود که دولت اوباما با اجرای این برنامه از قدرت خود سواستفاده کرده است. او در سخنرانی‌های خود همواره می‌گفت که پدر و مادر این افراد غیرقانونی وارد خاک ایالات متحده شدند و به تبع فرزندان آنها نیز به صورت غیرقانونی در خاک آمریکا هستند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که برنامه داکا تا پایان ماه مارس سال 2017 حدود 886 هزار مهاجر را تحت پوشش قرار داده است. بیشتر این مهاجران مکزیکی هستند، اما جوانان دیگری از کشورهای السالوادور، گواتمالا و هندوراس در این فهرست بلند بالا قرار می‌گیرند. اغلب آنها از طریق زمینی و غیرقانونی تنها و یا به والدین خود وارد خاک آمریکا شده‌اند. داکا برای آنها این فرصت را فراهم می‌کرد دست کم دو سال دیگر، از پایان سال 2017 در آمریکا بمانند و بعد از آن دوباره درخواست خود را تجدید کنند.

برنامه داکا در کنگره آمریکا نیز هواداران زیادی حتی میان جمهوریخواهان داشت. از جمله آنها می‌توان به سناتور مک کین و یا پل رایان، سخنگوی جمهوریخواهان در کنگره اشاره کرد. حتی اشاعه‌کنندگان مذهبی آمریکا نیز سال گذشته با انتشار نامه‌ای به ترامپ اعلام کردند که اگر رویاپردازان از این کشور بروند دیگر کسی نیست که بتواند کلیساها را مدیریت کند.

 


کد مطلب: 271284

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/report/271284/حمایت-همه-جانبه-غول-های-فناوری-رویاپردازان

ITMen
  https://www.itmen.ir