۰

سامسونگ و اپل جایگاه‌شان را به چشم‌بادامی‌ها می‌بازند

ساحره چمنی / مولف
تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۱
سامسونگ و اپل جایگاه‌شان را به چشم‌بادامی‌ها می‌بازند

آی‌تی‌من- از دو سال پیش قیمت گوشی‌های آیفون به یکباره از میانگین ۶۷۰ دلار به بیش از هزار دلار رسید. افزایش قیمت این گوشی باعث شد تا شرکت‌هایی مثل سامسونگ، هواوی، سونی و سایرین هم قیمت گوشی‌های هوشمندشان را به این سطح برسانند. البته قیمت گوشی‌ها در نتیجه پیشرفته‌تر شدن این دستگاه‌ها بالا رفت؛ دوربین‌های چندگانه، پردازشگرهای قدرتمند، نمایشگر شفاف، امکان شارژ بی‌سیم، سیستم‌هایی که از داغ شدن زیاد گوشی جلوگیری می‌کرد و همه و همه باعث شد تا قیمت این دستگاه‌ها سیر صعودی به خود بگیرد.

اگرچه این دستگاه‌ها آنقدر پیشرفت کرده‌اند که در سایز کوچک، قدرتی معادل رایانه‌ها دارند، اما همین ابزارهای بسیار قدرتمند حالا با قیمت بالایی که دارند بسیاری از مشتریان خود را از دست داده‌اند. چرا که بسیاری از کاربران استطاعت خرید این دستگاه‌ها را ندارند. همین افزایش قیمت جهانی گوشی از یک سو و کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای جهانی هم باعث شده تا قمیت گوشی در کشورمان ایران هم افزایش بیش از پیشی را تجربه کند و این روزها شاهد قیمت‌های نجومی ۱۵ تا ۲۰ میلیونی گوشی‌های پرچمدار هستیم.

با این اوصاف نه تنها در ایران، که در سایر نقاط دنیا بسیاری از افراد به جای گوشی‌های پرچمدار یا سراغ گوشی‌های میان‌رده از برندهایی مثل سامسونگ و هواوی رفته‌اند یا کلا قضیه برند را فراموش کرده‌اند و برای خرید گوشی‌های چینی برنامه ریزی می‌کنند.
بر این اساس این روزها بازار فروش گوشی‌های چینی به شدت داغ شده و میزان فروش گوشی‌های پرچمدار برندهایی مثل سامسونگ و اپل رنگ باخته است.

البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که گوشی‌های میان‌رده برندهایی مثل سامسونگ، هواوی و سونی هم قیمت پایینی ندارند و تقریبا جای گوشی‌های پرچمدار را گرفته‌اند و همین موضوع هم باعث شده تا کاربران به جای خرید گوشی‌های میان‌رده برندهای معروف، به سراغ پرچمداران برندهای کمتر شناخته شده بروند و با همان میزان هزینه‌ای که قرار بود گوشی میان‌رده یا پایین رده خریداری کنند، یک دستگاه گوشی پیشرفته بخرند.

در همین راستا اگرچه در کوتاه مدت ممکن است که برندهای مثل اپل و سامسونگ همچنان جایگاه خود را در بازار جهانی حفظ کنند اما در بلند مدت شاهد خواهیم بود که این برندها به دلیل کاهش میزان فروش کم‌کم جایگاه خود را به برندهای چینی می‌دهند و پس از مدتی به رتبه‌های پایین‌تر نزول می‌کنند. بنابراین اگر امروز برندهای بزرگ دنیا آینده‌نگری نکنند و به فکر چاره نباشند، قطعا به سرنوشت نوکیا دچار خواهند شد.

بر همین اساس ظاهرا سامسونگ به فکر افتاده و چند روز پیش شاهد عرضه گوشی ۱۸۰ دلاری از این برند بودیم. این گوشی اگرچه قیمت مناسبی دارد اما از ویژگی‌های پیشرفته‌ای برخوردار است.

به این ترتیب انتظار می‌رود که در آینده نزدیک شاهد عرضه گوشی‌هایی از این دست توسط برندهای همچون هواوی، ال‌جی، سونی، موتورولا و سایرین باشیم تا بتوانند همچنان بازار جهانی را به دست بگیرند و کاربران بیشتری را مشتری خود نگه دارند.

 
مولف : ساحره چمنی
کد مطلب : ۲۷۱۵۶۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما