۰

پاسخ به ده سوال درباره لیبرا

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۲۵
پاسخ به ده سوال درباره لیبرا
 
1- لیبرا چیست؟
فیس‌بوک می‌گوید که لیبرا یک ارز و زیرساخت مالی جهانی است. به بیان دیگر، لیبرا یک دارایی دیجیتال است که به دست فیس‌بوک و برپایه نسخه‌ای از بلاک‌چین ویژه فیس‌بوک ساخته شده است.
 
2- لیبرا  به چه معنی است؟
نام Libra مربوط به سیستم اندازه‌گیری وزن در روم باستان است. همان‌طور که می‌دانید نام اختصاری پوند هم lbs است که مخفف لیبراست. علامت پوند هم که به شکل £ نوشته می‌شود، در واقع شکلی از نگارش حرف L است.

3- چرا فیس‌بوک رمز‌ارز راه‌اندازی کرده؟ آیا اجازه‌اش را دارد؟
فیس‌بوک مدعی است که می‌خواهد به 1.7 میلیارد انسانی که در جهان حساب بانکی ندارند، دسترسی به خدمات مالی بدهد.
البته احتمالا فیس‌بوک در این مسیر با موانعی از سوی قوانین مالی مواجه خواهد بود و نگرانی‌هایی هم درباره انحصار وجود دارد؛ به ویژه دراین روزها که خیلی از منتقدان معتقدند که فیس‌بوک باید به چند شرکت تقسیم شود. البته هنوز هیچ قانون خاصی به عنوان مانع از ورود این شرکت به حوزه فناوری مالی مطرح نشده است. در این میان اعضای سنای آمریکا از مارک زاکربرگ، مدیراجرایی فیس‌بوک خواسته‌اند که در خصوص نگرانی‌ها درباره حریم خصوصی کاربران شفاف‌سازی کند.
 
4- چه کسی مسوول لیبرا خواهد بود؟
این ارز دیجیتال از سوی مجموعه‌ای از شرکت‌ها و موسسات خصوصی و غیرانتفاعی و نهادهای آکادمیک و خیریه در قالب نهادی به نام انجمن لیبرا (Libra Association) راهبری می‌شود. یکی از ماموریت‌های این نهاد که از آن به عنوان Stablrcoin نام برده می‌شود، این است که با پشتوانه‌سازی برای این رمزارز با ارزهای بین‌المللی مانند دلارو یورو، مانع از نوسان شدید قیمت آن مثل سایر رمزارزها شود.

فیس‌بوک، انجمن لیبرا را سازمانی مستقل و غیرانتفاعی مستقر در ژنو سوییس اعلام کرده است. این انجمن دو وظیفه اصلی خواهد داشت: اول تایید اعتبار مبادلات روی بلاک‌چین لیبرا و دوم مدیریت ذخایر پشتیبان لیبرا و اختصاص منابع به موارد اجتماعی.

درون انجمن لیبرا نیز یه نهاد راهبری به نام شورای انجمن لیبرا (Libra Association Council) متشکل از نمایندگان تمامی موسسات و شرکت‌های عضو انجمن شکل می‌گیرد. سیاست‌ها و تصمیمات اجرایی انجمن بر اساس رای‌گیری در این شورا، مصوب می‌شود.

فیس‌بوک می‌گوید: اگرچه رمزارز و بلاک‌چین لیبرا را به همراه انجمن مذکور ایجاد کرده است؛ اما پس از عرضه رسمی این ارز دیجیتال در سال آینده میلادی از نقش رهبری آن کنار خواهد کشید و همه اعضای انجمن، در راهبری لیبرا رای برابر خواهند داشت.

شرکت‌هایی که حداقل 10 میلیون دلار به انجمن لیبرا اهدا کنند، به عنوان اعضای بنیان‌گذار آن شناخته می‌شوند. هم اکنون شرکت‌هایی مثل پی‌پل، اسپاتیفای، اوبر، لیفت و eBay به همراه شرکت‌های مالی و سرمایه‌گذاری جسورانه مثل ویزا و مسترکارت، اندریسن هوروویتز و ترایو کپیتال عضو این انجمن شده‌اند.

5- چگونه می‌توان لیبرا تهیه کرد؟
فیس‌بوک هنوز دراین باره که در زمان عرضه، این رمزارز چطور در دسترس قرار خواهد گرفت، اطلاعاتی منتشر نکرده است. اما نشانه‌هایی مبنی بر این وجود دارد که از کانال‌های مختلف این کار صورت خواهد گرفت. حضور شرکت‌های پرداخت سنتی مانند ویزا و مسترکارت در میان بنیان‌گذاران انجمن لیبرا، نشان می‌دهد که این شبکه اجتماعی علاقه دارد که به کاربران امکان خرید لیبرا را بدهد.

اما از سوی دیگر، فیس‌بوک از ابتدا مقادیر کوچکی از این رمزارز را هم به صورت رایگان اهدا خواهد کرد که به اصطلاح اکوسیستم را راه بیندازد. این اقدام، اگر فیس‌بوک بخواهد به افراد بدون حساب بانکی خدمات بدهد، ضروری خواهد بود. اما کاربران نیازمند منابع مطمئن‌تری برای کسب درآمد لیبرایی خواهند بود. در طولانی مدت، می‌توان پیش‌بینی کرد که برخی از اعضای بنیان‌گذار لیبرا تمام یا بخشی از پرداخت‌ها به کارکنان‌شان را با لیبرا انجام بدهند.
 
6- چطور می‌توان از لیبرا استفاده کرد؟
وقتی این رمزارز عرضه شود، کاربران می‌توانند کیف پول دیجیتال کالیبرا (Calibra) را دانلود کنند. این کیف پول دیجیتال به آنها امکان می‌دهد که روی گوشی‌ هوشمندشان برای هر کسی که می‌خواهند لیبرا ارسال کنند. این کیف پول هم به عنوان اپلیکیشن مستقل عرضه خواهد شد و هم به عنوان یک سرویس روی واتس‌اپ و مسنجر.

هنوز کاملا مشخص نیست این رمزارز ابتدا در چه کشورهایی عرضه می‌شود؛ البته فیس‌بوک اعلام کرده که تقریبا هر کسی در جهان که گوشی هوشمند داشته باشد، می‌تواند این اپلیکیشن را دانلود کند.
 
7- با لیبرا چه چیزهایی می‌توان خرید؟
همان طور که گفتیم، کیف پول دیجیتال کالیبرا به منظور نقل و انتقالات مالی کاربران ارایه خواهد شود. اما جدا از این، فیس‌بوک قصد دارد که استفاده از لیبرا را برای مبادلات مالی روزانه با تولیدکنندگان و صاحبان برند هم تسهیل و تشویق کند.

تاکسی‌های آنلاین مثل اوبر و لیفت هم اکنون جزو سرمایه‌گذاران این پروژه‌اند، بنابراین می‌توان انتظار داشت که استفاده از خدمات این شرکت‌ها با پرداخت لیبرا ممکن باشد. البته هنوز این شرکت‌ها در این باره توضیحی نداده‌اند.
 
8- آیا لیبرا امن است؟
درباره یک اپلیکیشن مالی که فیس‌بوک اداره‌اش بکند، باید نگران بود. اما این شرکت گفته که از فناوری‌هایی به منظور جلوگیری از پولشویی و تقلب استفاده خواهد کرد.

فیس‌بوک اعلام کرده: ما از روال‌های تایید هویت و ضد تقلب مشابهی با بانک‌ها استفاده می‌کنیم و سیستم به طور خودکار به منظور محافظت و جلوگیری از اقدامات مجرمانه، نظارت بر فعالیت‌ها را انجام خواهد داد.

فیس‌بوک همچنین گفته که به منظور کمک به کاربرانی که دسترسی به حساب‌های کابری‌شان به مشکل بربخورد سرویس پشتیبانی آنلاین و تمام وقت خواهد داشت و  کسانی که گرفتار مجرمان شوند، فیس‌بوک زیان مالی آنها را جبران خواهد کرد.

بلاک‌چین لیبرا نیز کدباز است و به توسعه دهندگان و مجامع تحقیقاتی امکان نظارت بر طراحی و نقاط ضعف امنیتی آن را می‌دهد. فیس‌بوک نیز یک برنامه کشف باگ امنیتی با جایزه چشمگیر اجرا می‌کند که متخصصان امنیت را به کشف آسیب‌پذیری‌های احتمالی این پلتفرم ترغیب کند.
 
9- فیس‌بوک چگونه از لیبرا پول درمی‌آورد؟
فیس‌بوک از هر نقل و انتقال مالی روی بلاک‌چین لیبرا، درصد اندکی کمیسیون دریافت می‌کند. البته این شرکت اعلام کرده که بخش عمده‌ای از این مبالغ را به صاحبان برند برمی‌گرداند تا از این طریق و پس از پوشش هزینه‌های‌شان، به خریداران نیز تخفیف ارایه کنند.
 
10-آیا فیس‌بوک داده‌های کاربران رمزارز را به شرکت‌های تبلیغاتی می‌فروشد؟
فیس‌بوک مدعی است که تمامی اطلاعات و داده‌های مرتبط با تبادلات مالی با لیبرا به صورت جدا از پروفایل تبلیغاتی کاربران نگه‌داری می‌شود. روی بلاک‌چین از نام مستعار استفاده می‌شود و مانند بسیاری از شبکه‌های رمزارز، کاربران خواهند توانست مشخصات واقعی خود را پنهان نگه دارند.

فیس‌بوک اعلام کرده که اطلاعات حساب کاربران روی کالیبرا و داده‌های مالی آنها به هیچ وجه به منظور بهبود تبلیغات هدفمند فیس‌بوک و خانواده محصولاتش به کار گرفته نخواهد شد.
 
 
مرجع : The Guardian
کد مطلب : ۲۷۲۲۶۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما