کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

​​​​​​​سازمان تاکسی‌رانی آغاز کرد:

یکسان‌سازی برچسب‌های پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی

کیف‌پول «فون‌پی» و «ریالو» به روی هم باز شد

17 تير 1398 ساعت 20:40

رییس سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی تهران، به تشریح آخرین پیشرفت‌ها در پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌ها پرداخت و گفت: در راستای یکپارچه‌سازی پرداخت الکترونیکی، کیف پول دو اپلیکیشن «فون‌پی» و «ریالو» به هم متصل شده و مسافران برای پرداخت، با هر کدام از این دو اپلیکیشن می‌توانند اقدام کنند.



آی‌تی‌من- علیرضا قنادان، رییس سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی تهران، دیروز در نشستی خبری، پس از بیان سابقه‌ای از ارایه خدمات پرداخت الکترونیکی در حوزه حمل و نقل شهری، به چالش‌هایی که تاکسی‌رانی در تهران با آن مواجه است پرداخت و گفت: نظام تاکسی‌رانی در تهران از حیث کمی و کیفی با آنچه در دنیا از خدمات تاکسی‌رانی می‌شناسیم، تفاوت ماهوی دارد. در دنیا تاکسی‌های خطی کمتر داریم و معمولا دریافت خدمات تاکسی به شکل دربستی است. به همین دلیل فناوری‌هایی که در دنیا به منظور پرداخت الکترونیکی در این زمینه توسعه داده شده، با نیازهای ما تطابق ندارد.

وی افزود: چالش دیگر، نحوه اداره ناوگان تاکسی‌رانی است که در دنیا به صورت شرکت-مالکی اداره می‌شود. ولی در تهران، سازمان تاکسی‌رانی متولی بزرگ‌ترین ناوگان تاکسی‌رانی شهری در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با 80 هزار فروند تاکسی است. همین مساله موجب می‌شود که سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک نظام پرداخت، به ویژه در بعد سخت‌افزاری هنگفت باشد و به شکست پروژه‌ها در این زمینه بینجامد.



هماهنگی بین فعالان حوزه پرداخت و حمل‌ونقل نیز چالش دیگری بود که به گفته قنادان، در سال‌های گذشته ایجاد مشکل کرده و موجب شده که نیازمندی‌هایی که هر کدام از دو طرف برای راه‌اندازی خدمات پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌ها داشتند، با هم منطبق نباشد.

وی با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت شهری، موضوع پرداخت الکترونیکی به عنوان یکی از اولویت‌ها در دستور کار بوده است، افزود: برای توسعه پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌ها و به منظور رفع چالش‌های ذکر شده، سه اصل را مدنظر قرار دادیم. اول اینکه حتما از فناوری‌های مدرن استفاده شود و روش پرداخت، عقب مانده نباشد، دوم اینکه از شکل‌گیری هر گونه انحصار پرهیز شود. مورد سوم هم اینکه بنا به کاربری‌های مختلف و حوزه‌های متنوع عملکردی، بتوانیم از فناوری‌های مورد نیاز پشتیبانی کنیم و در آخر، با ایجاد یکپارچگی در روش‌های پرداخت، از راه‌حل‌های جزیره‌ای اجتناب کنیم.

به گفته قنادان، به این منظور، سه روش استفاده از کارت شهروندی  یا متروکارت، استقرار دستگاه‌های m-pos و پرداخت از طریق شاپرک و پرداخت از طریق اپ‌های موبایل به صورت پایلوت اجرا شد و به دلیل اینکه سرمایه مورد نیاز برای اپ‌ها کمتر بود، با استقبال  بیشتری مواجه شد.
وی با بیان اینکه مناسب‌ترین روش برای تاکسی‌های خطی و عمومی تهران، پرداخت از طریق اپ‌های موبایلی است، گفت: هم اکنون سه شرکت دارند در این زمینه کار می‌کنند، ضمن اینکه از سایر شرکت‌ها، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در این عرصه استقبال می‌کنیم.

رییس سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی تهران سپس به مناطق تحت پوشش پرداخت الکترونیکی اشاره کرد و گفت: در مناطق یک، دو، 4، 5 و 6 بیشترین سطح پوشش را دارند و نزدیک به 90 درصد تاکسی‌های خطی در این منطقه به امکان پرداخت الکترونیکی مجهز شده‌اند. همچنین مناطق 3، 7، 8، 12، 14 و 15 دارای سطح پوشش متوسط 50 درصدی هستند و این امکان در سایر مناطق شهر تهران در دست توسعه است و شاهد سطح پوشش 20 تا 40 درصدی در این مناطق هستیم.

وی افزود: در کل حدود 60 درصد تاکسی‌های تهران، حداقل به یکی از روش‌های پرداخت موبایلی مجهز شده‌اند.

قنادان در ادامه، خبری را اعلام کرد که در سهولت و توسعه بکارگیری این خدمات در سطح تاکسی‌ها راهگشا خواهد بود.



وی گفت: از میان سه اپلیکیشن فعال در تاکسی‌های تهران برای پرداخت آنلاین کرایه تاکسی، یعنی تومن، فون‌پی و ریالو، هم‌اکنون کیف‌پول‌ دو اپلیکشن فون‌پی و ریالو به روی هم باز شده و  کاربران برای پرداخت کرایه تاکسی می‌توانند از هر کدام از این دو برنامه استفاده کنند.

قنادان گفت: به این ترتیب با هر کدام از این اپ‌ها، QR-Code اپلیکیشن دیگری قابل خوانش و انجام عملیات پرداخت خواهد بود.
وی افزود: در آینده تمامی اپلیکیشن‌ها برای فعالیت در بازار باید کیف‌پول‌های خود را به یکدیگر متصل کنند.

قنادان همچنین گفت: گام بعدی، یکسان‌سازی برچسب‌های پرداخت الکترونیکی است و با اجرای این طرح، دیگر برچسب‌های متنوع را در تاکسی‌ها شاهد نخواهیم بود.

قنادان در پاسخ به پرسش فناوران، آمار پرداخت آنلاین کرایه تاکسی در سطح شهر تهران را در حدود 20 تا 30 درصد عنوان کرد و گفت: با اجرای طرح‌های تشویقی قصد داریم این آمار را افزایش دهیم. یکی از طرح‌ها این است که از طریق باشگاه تاکسی‌رانان، برای اعضایی که از پرداخت آنلاین استفاده می‌کنند، مشوق‌های ریالی قرار خواهیم داد.

وی در پاسخ  به سوال دیگری درباره محدود شدن این خدمات به دو شرکت گفت: حدود یک سال پیش در فراخوانی از شرکت‌های فعال در این حوزه دعوت به همکاری کرد. در آن زمان ۲۰ شرکت اعلام آمادگی کردند؛ اما از این تعداد در نهایت فقط با ۷ شرکت به تفاهم رسیدیم و در نهایت ۳ شرکت در بازار فعال شدند.

قنادان افزود: از این سه شرکت خواستیم که پلتفرم‌های‌شان را به روی هم بازکنند که شرکت تومن در این مرحله تمایلی نشان نداده، اما در آینده هر شرکتی که آماده ورود به این حوزه باشد و کیف پول خود را به روی دیگر شرکت‌ها بازکند، امکان حضورش در بازار پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی فراهم است.

 


کد مطلب: 272400

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/report/272400/یکسان-سازی-برچسب-های-پرداخت-الکترونیکی-کرایه-تاکسی

ITMen
  https://www.itmen.ir