۰

شغل‌ پردرآمد جدید: خرید و فروش پاسپورت برای واردات گوشی

ساحره چمنی / مولف
تاریخ انتشار
جمعه ۱ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۹
خرید و فروش پاسپورت برای واردات گوشی
خرید و فروش پاسپورت برای واردات گوشی

آی‌تی‌من- تا پیش از اجرای طرح رجیستری، واردات گوشی از طریق قاچاق پول زیادی را به جیب قاچاقچیان سرازیر می‌کرد. اما با اجرای طرح قرار بود که دست قاچاق از بازار موبایل کشور کوتاه شود. با این حال بعد از اتفاقات سال گذشته در راستای اختصاص ارز دولتی به واردات گوشی و عرضه آن به قیمت آزاد، باز هم پای قاچاق به بازار موبایل کشورمان باز شد، اما این بار به اسم گوشی مسافری.

تا چند ماه پیش هر مسافر می‌توانست هر تعداد دستگاه گوشی علیرغم محدودیت‌های قانونی، وارد کشور کرده و در سامانه ثبت، رجیستر کند، اما بعد دوباره سختگیری‌های بیشتر صورت گرفت و مقرر شد که هر نفر در سال فقط اجازه واردات و رجیستری یک دستگاه گوشی به کشور را دارد. به این ترتیب بود که روش‌های تازه‌ای برای واردات گوشی به کشور در دستور کار واردکنندگان غیرقانونی قرار گرفت؛ این بار اجاره یا خرید پاسپورت آن هم با یا بدون اجازه مسافر.

بر این اساس شغل‌های تازه‌ و البته پردرآمدی در بازار شکل گرفته است؛ خرید و فروش شماره پاسپورت مسافران.

این روزها آژانس‌های مسافرتی گاهی با اجازه مسافران و گاهی بدون اجازه آنها اقدام به فروش اطلاعات پاسپورت مسافران به دلالان بازار برای رجیستری گوشی‌هایی می‌کنند که به شکل مسافری وارد کشور شده است. اطلاعات پاسپورت‌ها معمولا قیمت‌های متفاوتی دارند و از حدود ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شوند و گاهی تا ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار تومان هم خرید و فروش می‌شوند.

 در حالی که پیشتر فقط به نظر می‌رسید این اتفاق در پایتخت می‌افتد، اما حالا بسیاری گزارش داده‌اند که آژانس‌های مسافرتی در اغلب شهرها اقدام به این کار می‌کنند که البته بسیاری از این موارد بدون اجازه دارندگان این پاسپورت‌ها انجام می‌شود. 

اما در مرزهای زمینی نیز این موارد بسیار دیده می‌شود؛ کسانی که به شکل زمینی مسافرت می‌کنند، این روزها حتما با مواردی مثل پیشنهاد دریافت مبلغی پول در ازای در اختیار گذاشتن شماره و اطلاعات پاسپورت‌شان روبه‌رو می‌شوند. این موارد معمولا هنگام عبور از مرز توسط افرادی در گمرک به مسافران پیشنهاد می‌شود یا تورلیدرها به مسافران بخشی از هزینه سفر را پس می‌دهند و در ازای آن، پاسپورت‌شان را برای رجیستر گوشی‌های مسافری اجاره می‌گیرند.

اما از سوی دیگر معمولا از پاسپورت مسافرانی که به عتبات عالیات مثلا کربلا سفر می‌کنند، سوءاستفاده می‌شود و بدون اجازه آنها از اطلاعات پاسپورت‌شان برای رجیستری گوشی‌ها بهره می‌برند.

حالا چه اتفاقی می‌افتد؟
معمولا افرادی که بدون اجازه آنها از اطلاعات پاسپورت‌شان استفاده شود، اگر در طول سفر قصد خرید گوشی داشته باشند یا احیانا در طول سال دوباره به خارج از کشور سفر کنند و به همراه خود گوشی وارد کنند، امکان ثبت و رجیستری این گوشی‌ را ندارند، چرا که پیشتر یک‌بار، اطلاعات آنها برای ثبت گوشی مورد استفاده قرار گرفته است.

تازه این زمانی است که متوجه می‌شوند چنین اتفاقی افتاده و نه تنها نمی‌توانند گوشی وارد کشور کنند، بلکه تخفیف عوارض و مالیات ورود یک دستگاه گوشی که هر نفر سالی یک‌بار می‌تواند استفاده کند، مشمول وی نمی‌شود و مجبور است هزینه بیشتری شامل خرید اطلاعات پاسپورت جدید، به اضافه عوارض و مالیات را نیز بپردازد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد نه تنها جلوی قاچاق گوشی به کشور گرفته نشده، بلکه حالا کاربر باید هزینه بسیار بیشتری را برای همان گوشی قاچاق مسافری بپردازد تا بتواند دستگاه جدیدی خریداری کند. 

این اتفاقات در حالی می‌افتد که با همه مواردی که هر روز درباره واردات گوشی از طرق مختلف به کشور اخباری منتشر می‌شود، اما هیچ گونه نظارتی صورت نمی‌گیرد و به این شکل واردکنندگان غیررسمی به راحتی و بدون نگرانی اقدامات خود را انجام داده و این وسط پول زیادی به جیب دلالان سرازیر می‌شود و شغل‌های پردرآمدی هم ایجاد شده است.

 
مولف : ساحره چمنی
کد مطلب : ۲۷۲۶۷۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما