کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هوش مصنوعی بازار مسکن را متحول کرد

4 شهريور 1398 ساعت 17:46

تکنولوژی و سرعت پیشرفت اپلیکیشن‌ها در انجام کارهای روزمره، تمام صنایع را برای توسعه کسب‌وکار خود با بهره‌گیری از فن‌آوری روز دنیا به تکاپو انداخته است. این تلاش‌ها منجر به ایجاد مجموعه‌های مختلف جهت راحت‌ترکردن فعالیت‌های روزمره شده است. در این مقاله ورود هوش مصنوعی به بازار مسکن مرور می‌شود.



آی‌تی‌من- انجام خدمات‌ آنلاین برای شرکت‌های خدماتی به امری واجب تبدیل شده است. به طوری که مشاغل آفلاین را با مشکل روبه‌رو کرده و سبک جدیدی از نوع فعالیت را در جامعه‌های مختلف شغلی ایجاد کرده است.
 
در این بین برخی از مشاغل که از برنامه و سامانه‌های آنلاین بهره می‌برند، همان خدمات گذشته که به روش سنتی انجام می‌شد را بهینه‌سازی کرده و درجهت افزایش مشتری و بهره‌وری بیشتر، گام‌های توسعه‌ای موثری در حوزه آنلاین برداشته‌اند. همچنین بسیاری از این سامانه‌ها توانستند با ایجاد افزونه‌هایی در کسب‌وکارها دیدکارفرمایان ومصرف‌کنندگان را نسبت به آن شغل بهبود ببخشند. به عنوان مثال هایپرمارکت‌ها که خود به عنوان یک شغل مدرن‌ تلقی می‌شوند نیز با افزودن اپلیکیشن ثبت سفارش و ارسال رایگان محصولات، فعالیت خود را به روزرسانی کردند.
 
شناخت نیاز مشتری، رصد تقاضای بازار، شفافیت در انجام خدمات و بهبود آن، سه عاملی است که استارت‌آپ‌ها یا توسعه‌دهندگان مشاغل در مرحله اول به کسب‌و‌کارها اضافه کرده‌اند، موضوعی است که در این مطلب بیشتر به آن پرداخته می‌شود.
 
نقش سامانه‌های آنلاین در کمک به جامعه
سهولت در رفت‌و‌آمدهای شهری و شرکت‌هایی که این بخش را سامان دادند، برای همه آشناست واستفاده از این سامانه‌ها برای مردم عادی شده است. سایر فعالیت‌های روزانه نیز همچون خرید آنلاین، رزرو وقت ملاقات در بخش‌های مختلف همچون مطب دکتر، خرید بلیط و ... ارزش افزوده‌های ملموسی به همراه داشت و در بهترین شکل ممکن در حال فعالیت هستند.
 
اما یکی از حوزه‌هایی که ارزش افزوده بسیاری همراه داشت ولی نسبت به سایر حوزه‌ها آن‌چنان که باید استفاده نمی‌شود، سامانه‌های آنلاین مشاورین املاک هستند. مزایا و فوایدی که استفاده از این سامانه‌ها برای مردم به همراه دارد، کاملا مشهود است و خوشبختانه مدتی است که مورد اعتماد کاربران قرارگرفته است.
 
«کیلید» یکی از این سامانه‌های فعال و به‌روز در این حوزه است که از هوش‌مصنوعی برای پیشبرد اهداف خود و کمک به مردم بهره می‌برد. «کیلید» سامانه‌ای در بستر وب و موبایل است که علاوه بر ایجاد سهولت در جستجوی ملک مورد نظر متقاضی و افزایش مخاطب برای مشاورین املاک، نقش شگرفی در تصمیمات سیاست‌گذاران و سرمایه‌گذاران بازار مسکن ایجاد می‌کند.
 
اما مزایایی که این سامانه برای بازارمسکن به همراه دارد در دو سمت مصرف‌کننده و تولید‌کننده است. مزایایی همچون شناخت دقیق نیاز متقاضیان خرید واحدهای مسکونی. به عنوان مثال، اطلاع از اینکه خرید آپارتمان در زعفرانیه تهران، چه مقدار متقاضی دارد و یا اجاره آپارتمان در زعفرانیه چند مرتبه جست‌وجو شده است، می‌تواند سرمایه‌گذاران وتولید‌کنندگان ساختمان در زعفرانیه را نسبت به تقاضای بازار مطلع کند که چه متراژهایی مورد نیاز متقاضیان است و چه تعداد از واحدهای خود را برای بازار اجاره در نظر بگیرد.
 
گفتنی است این اطلاعات بخش کوچکی از محتواهایی است که سامانه‌های آنلاین فعال در حوزه مسکن همچون «کیلید» ارائه ‌می‌دهند. این محتواها می‌تواند برای آگاهی سیاست‌گذاران متولی بخش مسکن در وزارت راه‌ و‌ شهرسازی و مدیران تصمیم‌گیرنده در این نهاد از میزان و نوع معاملات مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی شفافیت در معاملاتی که به واسطه این سامانه‌ها رخ می‌دهد اهمیت بهره‌گیری از این ابزار مدرن را دو چندان می‌کند.
 
تخمین قیمت مسکن با بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی
«کیلید» ارزش افزوده دیگری به بازار مسکن اضافه کرده است که تنها مجموعه‌ای است که ازاین قابلیت بهره می‌برد و آن هم تخمین قیمت املاک است.
 
این تخمین قیمت از دقت بسیار بالایی برخوردار است و دلیل آن بهره‌گیری از هوش مصنوعی است. لازم به ذکر است هوش‌ مصنوعی همان‌کاری که نیروی انسانی برای تخمین قیمت یک خانه انجام می‌دهد را با دقت بسیار بالا و تعداد ملک‌های بیشتر برای مقایسه انجام می‌دهد، که این امر«کیلید» را در بین سامانه‌های مشابه در سراسر دنیا، در جایگاه خوبی قرارداده است. سن بنا، نوع ساخت، تعداد واحدها، پارکینگ، و سایر مباحث مطرح برای انتخاب یک ملک، برخی از معیارهای تخمین قیمت «کیلید» است‌ که در کنار مقایسه با واحدهای مشابه در همان موقعیت مکانی توسط هوش‌مصنوعی محاسبه می‌شود.
 
ارائه تخمین قیمت مزایای بی‌شماری برای بازار مسکن دارد که مبارزه با سوداگرای در قیمت‌ها و قیمت‌گذاری واقعی املاک بخشی از آن است. هنگامی که ارزش یک ملک را بدانید، راحت‌تر می‌توان به سراغ محله‌ مناسب با میزان بودجه خود رفت. به طور مثال هنگامی که قرار است خرید یا اجاره آپارتمان در تجریش را داشته باشید می‌توان، با مراجعه به قسمت فرصت‌های سرمایه‌گذاری در«کیلید» اطلاعات معاملات این محله را در بازه‌های زمانی مختلف مشاهده کرد. روند تغییرات و قیمت‌های واقعی ملک مورد نظر با جست‌وجوی همین واژه در بخش رهن و اجاره،‌ قابل دسترسی است.
 
از طرفی در کنارآمار معاملات مناطق، میانگین و میانه قیمت که خانه‌ها در آن بازه قیمتی خرید و فروش شدند، به همراه درصد تغییرات نمایش داده می‌شود. همچنین این قیمت‌ها هم از نظر مترمربع و قیمت‌ کل محاسبه و و در اختیار کاربران قرار گرفته است. گفتنی است این آماردر قالب نمودار نیز برای بررسی راحت‌تر روند تغییرات به نمایش گذاشته شده است.
 
همه این موارد کمک می‌کند در کنار اینکه با آگاهی بیشتر به سراغ خرید یا اجاره ملک مورد نظر خود بروید، بتوانید تحلیلی از روند افزایش و کاهش قیمت املاک در آن منطقه داشته و اگر به عنوان کالای سرمایه‌ای به مسکن نگاه می‌شود، انتخاب صحیح‌تری برای سرمایه خود داشت.
 
 


کد مطلب: 272705

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/report/272705/هوش-مصنوعی-بازار-مسکن-متحول

ITMen
  https://www.itmen.ir