کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فاز جدید برخورد با واردات گوشی مسافری 

تسنیم , 11 آبان 1398 ساعت 19:06

درحالی که با تشدید واردات موبایل از طریق رویه مسافری حقوق دولت به شدت تضییع می‌شد، با پیگیری‌های صورت گرفته از جمله لغو معافیت ۸۰ دلاری و همچنین افزایش تعرفه واردات تلفن همراه مسافری عملا جلوی تضییع حقوق دولت گرفته شد.



آی‌تی‌من- از اواخر سال گذشته با تشدید مشکلات واردات رسمی موبایل و همچنین الزام به رجیستری گوشی‌های وارداتی، موضع واردات موبایل از طریق رویه مسافری و سو استفاده از اسناد هویتی مسافران رونق گرفت.

با ورود تحلیلی به موضوع آمارهای اولیه از روند صعودی واردات موبایل با رویه مسافری و کاهش واردات موبایل از طریق تجاری را منتشر کرد. نکته جالب توجه اینکه این روند رفته رفته شدت بیشتری گرفت و عملا قسمت مهمی از نیاز بازار به وسیله واردات از طریق رویه مسافری تامین می‌شد.

درحالی که با تشدید واردات موبایل از طریق رویه مسافری حقوق دولت به شدت تضییع می‌شد، با پیگیری‌های صورت گرفته از جمله لغو معافیت 80 دلاری و همچنین افزایش تعرفه واردات تلفن همراه مسافری عملا جلوی تضییع حقوق دولت گرفته شد.

گفتنی است، در اسفند ماه سال قبل مسوول طرح رجیستری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته بود، برآوردها نشان می‌دهد با وجود کاهش 50 درصدی مصرف گوشی تلفن همراه در کشور روزانه حدود 20 هزار گوشی در سامانه مسافری ثبت می‌شود.

در شرایط قبلی، اگر واردکننده  برای رجیستر شدن محموله گوشی تلفن همراه به‌دنبال ترخیص  قانونی از گمرکات  باشد باید 5  درصد حقوق ورودی، 4 درصد مالیات علی الحساب و 9 درصد ارزش کالا به عنوان مالیات ارزش افزوده در کنار 1.5 درصد عوارض هلال احمر و در مجموع رقمی معادل 19.5 درصد ارزش هر گوشی تلفن همراه عوارض پرداخت کند. مامور وصول این عوارض نیز گمرک ایران است و بعد از پرداخت این عوارض امکان رجیستری تلفن همراه در سامانه همتا وزارت ارتباطات ایجاد می‌شود.

حالا اگر یک مسافر یک گوشی تلفن همراه با خود بیاورد علاوه بر معافیت 80 دلاری به ازای هر پاسپورت باید عوارضی نزدیک به 15 درصد ارزش گوشی تلفن همراه به گمرک اجرایی  پرداخت کند. در این حالت مالیات علی الحساب از مسافر اخذ نشده و در نهایت  مسافران رقم کمتری نسبت به واردات گوشی به صورت تجاری پرداخت می‌کنند.

بر این اساس گمانه‌هایی در رابطه با افزایش قیمت گوشی زده شده است که البته بی‌راه هم نیست، اما رییس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و تلفن همراه اعلام کرده است که بالا رفتن قیمت گوشی شایعه‌ای بیش نیست.

به گفته‌ رئیس انجمن واردکنندگان گوشی تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی، از خرداد امسال تاکنون که تا حدودی جلوی واردات گوشی تلفن همراه به صورت مسافری گرفته شد، حدود ۱۵۰ شرکت مجوز واردات گوشی موبایل دریافت کرده‌اند در حال حاضر هم در حال انجام این کار هستند.

حسین غروی رام ادامه داد: شایعاتی که در هفته گذشته درباره افزایش قیمت گوشی تلفن همراه در بازار و فضای مجازی پیچیده تماما کذب است و توسط افرادی که از این بازار سود می‌بردند منتشر شده است. در مهر گذشته واردات رسمی گوشی تلفن همراه به عدد یک میلیون و ۶۰۰ هزار رسید در حالی که نیاز کشور تنها یک میلیون دستگاه بود.

به گفته این مقام مسوول در حال حاضر قیمت گوشی تلفن همراه به دلیل افزایش واردات بسیار پایین است تا جایی در بعضی از مدل‌های گوشی قیمت در خرده فروشی در بازارهای ایران با قیمت‌های عمده فروشی کشور امارات برابر شده است.  از ۲۲ مهر که معافیت ۸۰ دلاری گوشی تلفن همراه برداشته شد شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت گوشی تلفن و ضعف شرکت‌های وارد کننده رسمی در تامین بازار شنیده شد که این شایعات کاملا کذب است و توسط کسانی که از آشفتگی بازار موبایل سود می‌برند ایجاد شده است.

غروی رام تاکید کرد: در حال حاضر واردات گوشی ماهانه بیش از یک میلیون عدد بوده و به هیچ وجه امکان افزایش قیمت و یا کمبود گوشی تلفن در بازار وجود ندارد. با حذف معافیت ۸۰ دلاری گوشی‌های مسافری، گوشی‌هایی که به این شکل وارد کشور می‌شود هنوز هم از گوشی‌هایی که به صورت رسمی وارد کشور می‌شود قیمت کمتری دارد، اما تفاوت دیگر آن قدر نیست که برای قاچاقچی ارزش ریسک کردن داشته باشد.

 


کد مطلب: 273007

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/report/273007/فاز-جدید-برخورد-واردات-گوشی-مسافری

ITMen
  https://www.itmen.ir