۰

عملکرد اپراتورها در ترابردپذیری

تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۴۸
عملکرد اپراتورها در ترابرد پذیری
عملکرد اپراتورها در ترابرد پذیری
 
آی‌تی‌من- این مقام مسوول در سازمان رگولاتوری معتقد است با توجه به نزدیک بودن میزان ورودی اپراتورها (پذیرش مشترکان ترابردشده)، میل و رغبت کاربران به استفاده از طرح ترابردپذیری کاهش پیدا کرده است.

اما ظاهرا در این اظهار نظر از یک موضوع غفلت شده است. به این مفهوم که اگرچه ورودی به اپراتورها یک ملاک در اندازه‌گیری ترابردپذیری محسوب می‌شود و در قیاس این یک شاخص به یکدیگر نزدیک شده است، اما میزان خروجی از اپراتورها نیز نباید نادیده گرفته شود. به عبارت دیگر هر اپرتور به هر میزان که ورودی داشته باید میزان خروج مشترکان و مهاجرت آنها به اپراتورهای دیگر نیز مد نظر قرار گرفته و سپس تراز نهایی را محاسبه کرد و در آن موقع می‌توان گفت که تب ترابردپذیری واقعا فروکش کرده یا نه؟

در این خصوص اما دقت بیشتر در آمار می‌تواند پاسخ دقیق‌تری به مخاطبان بدهد.

مطابق آمار ارایه شده از سوی مدیر کل نظارت بر خدمات رگولاتوری، ۶۱۷ هزار و ۳۹۸ ورودی از سایر اپراتورها به همراه اول، ۵۹۹ هزار و ۳۸۴ ورودی به ایرانسل و ۵۳ هزار و ۹۱۶ ورودی به رایتل صورت گرفته است.

همانطور که در نگاه نخست ملاحظه می‌شود میزان ورودی دو اپراتور اصلی کشور یعنی همراه‌اول با 617 هزار ورودی و ایرانسل با 599 هزار ورودی تا حدودی به یکدیگر نزدیک است. اما به این آمار باید از جهت دیگری نیز نگاه کرد.

آخرین گزارش طرح MNP تا اول بهمن‌ماه سال جاری نشان می‌دهد که همراه اول 617 هزار ورودی و 552 هزار خروجی داشته است که تراز میزان ورودی و خروجی برای این اپراتور، مثبت 65 هزار مشترک را نشان می‌دهد.

وضعیت این آمار در خصوص ایرانسل از این قرار است که این اپراتور 601 هزار ورودی داشته، در حالی که 591 هزار خروجی داشته است. لذا زمانی که تراز میزان ورودی و خروجی ایرانسل را در نظر بگیریم به عدد مثبت 9 هزار می‌رسیم.

در نهایت اپراتور رایتل نیز وضعیت عجیب و جالب توجهی دارد. این اپراتور 53 هزار ورودی داشته و در عوض 128 هزار مشترک نیز از آن خارج شده‌اند و زمانی که تراز میزان ورودی و خروجی مشترکان این اپراتور در اجرای طرح ترابردپذیری را از یکدیگر کسر می‌کنیم به عدد منفی 74 هزار می‌رسیم!

 به شکل خلاصه، این آمار نشان می‌دهد که با کسر میزان ورودی و خروجی مشترکان اپراتورها، همراه اول در نهایت با اختلاف زیاد و مثبت 65 هزار مشترک در رتبه نخست و ایرانسل با مثبت 9 هزار مشترک و رایتل نیز با منفی 74 هزار مشترک در رده‌های بعد قرار دارند.

لذا تراز نهایی نشان می‌دهد همراه اول بیشترین میزان اقبال سایر مشترکان اپراتورهای موبایل را داشته و در مجموع تراز ترابرد به شبکه همراه اول تا اول بهمن ماه سال جاری حدود 7 برابر ترابرد به شبکه ایرانسل از ابتدای اجرای این طرح بوده است.

به عبارت دیگر مشترکان ترابردشده از دیگر اپراتورها ترجیح داده‌اند تا از خدمات همراه‌اول استفاده کنند و همین موضوع نشان می‌دهد علاقه به ترابردپذیری کاهش نیافته است.

گفتنی است که یکی از مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تیرماه سال 95 الزام به اجرای طرح موسوم به ترابردپذیری شماره تلفن همراه (MNP یا Mobile Number Portability) بود.

به موجب این طرح کاربران تلفن همراه در کشور می‌توانند در صورت تمایل و با توجه به کیفیت و خدمات ارایه شده از سوی اپراتورهای موبایل با حفظ شماره موبایل قبلی خود به شبکه اپراتور مورد نظرشان اصطلاحا «مهاجرت» کنند. به عبارت دیگر بر اساس طرح ترابردپذیری، یک مشترک با شماره موبایل ایرانسل می‌توانست به شبکه همراه‌اول یا رایتل منتقل شده و از خدمات و نرخ‌های موجود در این اپراتور بهره‌مند شود و بالعکس.
 
کد مطلب : ۲۷۳۳۲۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما