کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روبات‌ها، پهپادها، هوش مصنوعی و موبایل

چگونه چین برای مقابله با کرونا از فناوری استفاده کرد

مارکت واچ , 14 ارديبهشت 1399 ساعت 16:40

در حالی که اغلب کشورهای جهان همچنان در حال مبارزه با رشد سریع ابتلا به ویروس کرونا هستند، به نظر می‌رسد که چین این وضعیت را تحت کنترل درآورده است. این موفقیت، عمدتا به دلیل توانایی بیشتر دولت چین در اعمال سیاست‌های پیشگیری است؛ در حالی که آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی، فردگرایی، رویکرد مقابله موردی و نگرانی از توقف رشد اقتصادی، مبارزه با این همه گیری را دشوار کرده است.


 
آی‌تی‌من- اما یکی از مواردی که در کنترل ویروس کرونا به کمک دولت پکن آمده، فناوری است و فاصله‌گیری اجتماعی، پرداخت‌های غیرتماسی، پاک‌سازی و جمع آوری داده‌های تشخیصی در چین به کمک فناوری‌های خودکار ساخته شده در شرکت‌های فناوری چینی تسهیل شده است.

در ادامه به بررسی مواردی از به‌کاری گیری فناوری‌های پیشرفته در چین به منظور کنترل همه‌گیری کووید 19 می‌پردازیم.

روبات‌ها، پهپادها و کلاه‌های ایمنی هوشمند
شرکت Pudu Technology که در شنزن مستقر است، روبات‌های پذیرش‌اش را در 40 بیمارستان در سرتاسر چین تغییر کاربری داده است. این روبات‌ها اکنون در ارایه دارو و نیازمندی‌های پزشکی و بیمارستانی به بیماران کمک می‌کنند تا به این طریق، قرار گیری کارکنان بیمارستان در معرض ابتلا به ویروس کاهش یابد.



شرکت دیگری که در شنزن فعالیت می‌کند، MMC یا MicroMultiCopter نام دارد. این شرکت پهپادهایی مجهز به بلندگو تولید کرده که از آنها برای گشت‌زنی در خیابان‌ها استفاده می‌شود. این پهپادها در صورت مشاهده گروه‌های مردم که ماسک نزده‌‌اند، به آنها هشدار می‌دهد که پراکنده بشوند. این پهپادها همچنین می‌توانند مواد ضدعفونی کننده را در مکان‌های عمومی بپاشند و وضعیت دمای بدن افراد را اندازه‌گیری کنند. پهپادهای MMC همچنین با کنترل ترافیک، به حرکت سریع‌تر خودروها در صورت وقوع فوریت‌های پزشکی کمک می‌کنند.



یک مورد جالب دیگر در شهر چنگ‌دو در ایالت سیچوان اتفاق افتاده است. در این شهر، کارکنان کنترل همه‌گیری به یک کلاه‌ایمنی هوشمند مجهز شده‌اند که به طور خودکار، وقتی افراد به شعاع 5 متری آنها وارد می‌شوند، دمای بدن آنها را اندازه‌گیری می‌کند و اگر فرد تب داشته باشد، زنگ هشدار کلاه ایمنی به صدا درمی‌آید.


 
هوش مصنوعی
هوش مصنوعی نیز در کنترل همه‌گیری کرونا در چین نقش پررنگی دارد.

علی‌ بابا، شرکت چندملیتی و غول تجارت الکترونیکی چین، یک سیستم هوش مصنوعی ابداع کرده که مدعی است موارد ابتلا به ویروس کرونا را با دقت 96 درصدی شناسایی می‌کند.

اما سیستم نظارت عمومی چین که به دلیل نقض حریم خصوصی و سوءاستفاده به منظور سرکوب، همواره مورد انتقاد بوده، بالاخره در یک مورد مثبت به کار گرفته شده است. دوربین‌های این سیستم که مجهز به فناوری بازشناسی چهره هستند، به حسگرهای حرارتی نیز تجهیز شده‌اند و به این ترتیب افرادی را که تب داشته باشند یا ماسک نزده‌ باشند، شناسایی می‌کنند.
 
اپلیکیشن‌های موبایل
استفاده گسترده از اپ‌های موبایل، آنها را در مبارزه با این همه‌گیری بسیار سودمند کرده است. شرکت‌های تنسنت و Alipay اپلیکیشن‌های ردگیری تماس (Contact Tracing) را ارایه کرده‌اند. به این ترتیب، اگر کاربر در تماس با فرد مبتلا قرار بگیرد، از طریق این اپ‌ها به کاربر هشدار داده می‌شود. این اپلیکیشن‌ها همچنین به کاربر می‌گویند که در هر زمان، آیا باید در خانه بماند یا اجازه حضور در اماکن عمومی را خواهد داشت.


 
کدهای رنگی
برای اینکه اپلیکیشن‌های ردگیری تماس درست کارکنند، نیاز به داده‌هایی است که باید کاربران این داده‌ها را ارایه کنند. اپلیکیشن Alipay که هم اکنون در در بیش از 200 شهر چین مورد استفاده است، کاربران را با کدهای رنگی مشخص کرده است: رنگ قرمز به معنی قرنطینه در مراکز پزشکی و تحت نظارت، زرد برای قرنطینه خانگی و سبز به معنی اجازه عبور و مرور نامحدود.



البته در مورد شیوه تولید این کدهای رنگی، به اندازه کافی شفاف سازی نشده و این موضوع موجب سردرگمی و ناامیدی زیادی شده و اگر بدانیم که این اطلاعات با پلیس و دولت نیز به اشتراک گذاشته می‌شود، نگرانی‌ها افزایش می‌یابد. چنین وضعیتی در مورد سیستم نظارتی مبتنی بر دوربین‌های مداربسته هم صادق است. البته حریم خصوصی هیچ گاه در چین مورد توجه دولت نبوده و اکنون، به بهانه سلامت عمومی، حریم خصوصی بیش از پیش تهدید شده است.

با این حال همچنان مواردی هست که کشورهای دیگر می‌توانند از چینی‌ها یاد بگیرند و یکی از مهم‌ترین درس‌ها این است که فناوری می‌تواند در این وضعیت به کمک بیاید تا زمانی که واکسن این ویروس مرگبار تهیه شود.
 

 


کد مطلب: 273625

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/report/273625/چگونه-چین-مقابله-کرونا-فناوری-استفاده

ITMen
  https://www.itmen.ir