۰
آذری جهرمی ‌در مراسم روز ارتباطات هشدار داد:

خطر تعطیلی در کمین 62 درصد شرکت‌های آی‌تی و استارتاپ‌ها

در سال جاری 400 هزار گوشی ایرانی تولید و به بازار عرضه می‌شود.
تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۰۷
آذری جهرمی هشدار داد: خطر تعطیلی در کمین 62 درصد شرکت‌های آی‌تی و استارتاپ‌ها
آذری جهرمی هشدار داد: خطر تعطیلی در کمین 62 درصد شرکت‌های آی‌تی و استارتاپ‌ها

آی‌تی‌من- اما ویژگی این مراسم، برگزاری آن از طریق ویدیو کنفرانس روی پلتفرم ایرانی «ویدیو کیک» با حضور نزدیک به 800 نفر از مدیران استانی وزارت ارتباطات، شرکت‌های ارتباطی، نظام صنفی رایانه‌ای، روزنامه‌نگاران و فعالان حوزه ICT بود. در این مراسم، علاوه بر گزارش وزیر، روسای سندیکای تولید کنندگان تجهیزات مخابراتی و رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز به بیان درخواست‌ اصناف خود پرداختند و هم‌زمان، اتصال 1500 روستای کشور به اینترنت پرسرعت نیز افتتاح شد.

نکته دیگری که در این مراسم حایز اهمیت بود، گلایه وزیر ارتباطات از صدا و سیما بود. آذری جهرمی گفت که با وجود اینکه از این سازمان درخواست شده، صدا و سیما فرصت ارایه گزارش دستاوردهای بخش فاوا به مردم را نمی‌دهد.

در ابتدای مراسم روز ارتباطات، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارشی از عملکرد فعالان این حوزه در سال‌های گذشته ارائه کرد و به تاثیرات کرونا بر حوزه ارتباطات و اقدامات این وزارتخانه در این حوزه پرداخت.
 
سهم 6.5 درصدی اقتصاد دیجیتال از GDP
وی گفت: پس از انقلاب صنعتی چهارم، مفهوم نوینی با عنوان اقتصاد دیجیتال شکل گرفته که در سه لایه هسته (شامل تلکام وسایر بخش‌های فاوا)، حوزه محدود اقتصاد (دربرگیرنده اقتصاد پلتفرمی) و حوزه وسیع اقتصاد تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، متوسط رشد اقتصادی 8 درصد و رشد بخش فاوا 19.4 درصد پیش‌بینی شده بود، گفت: در سال 97 رشد اقتصاد کشور منفی 3.7 درصد بود اما فاوا 31.3 درصد رشد کرد. این بدان معنی است که بخش فاوا با وجود مشکلات، بیش از اهداف پیش‌بینی شده محقق کرده  است. همچنین سهم بخش ارتباطات از GDP از 1.59 درصد در سال 95 به 2.25 درصد در سال 97 و 2.4 درصد در سال 98 رسیده است.

به گفته وی، بخش فناوری اطلاعات نیز از سهم 37 صدم درصد در تولید ناخالص داخلی در سال 95 به 8 دهم درصد در سال جاری رسیده که با وجود کوچک بودن این سهم، رشد آن قابل توجه است.

وزیر ارتباطات سپس با اشاره به هدف گذاری‌های انجام شده، گفت: اگر بخواهیم به وضعیت ایران نگاهی داشته باشیم هدف گذاری شده بود که نرخ رشد کشور 8 درصد در سال باشد و در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات این نرخ رشد 19.4 دیده شده بود.

آذری جهرمی‌ گفت: هسته اقتصاد دیجیتال کشور از 2.24 در سال 95 به 4 درصد در سال 98 رسیده است یعنی بخش سخت افزار، نرم افزار و ارتباطات مجموعا 4 درصد شده است که بخش اعظم حوزه را تشکیل می‌دهد. اگر سه لایه را در نظر بگیریم در سال 98 سهم اقتصاد دیجیتال به 6.5 درصد سهم GDP رسیده است و عدد قابل توجه و حائز اهمیت است.

وی افزود: این رشد زمانی ارزشمند است که بدانید استراتژی که ما در مجموعه وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات داشتیم توسعه بازاربوده و بنابراین با کنترل قیمت‌ها و رعایت هزینه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سبد خانواده در سطح 2.5 درصد ما به شاخص‌های توسعه بازار رسیدیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه تعداد مشترکین ما در سال 92 کمتر از 10 میلیون مشترک (4.5 میلیون مشترک پهن باند موبایل و 4.5 مشترک پهن باند ثابت) بوده است، تاکید کرد: این در حالی است این عدد حدودا به 70 میلیون در سال 97 رسیده است.

وی با اشاره به چالش‌هایی که در دو نیم سال گذشته پیش روی کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از محدودیت‌ها و قطعی اینترنت در آبان ماه تا حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله و بیماری کرونا، افزود: علی رغم تمام این چالش‌ها تلاش کردیم از آنها به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

آذری جهرمی ‌تصریح کرد: بنابراین قیمت‌های خدمات کنترل شدند به طوری که نرخ تورم بخش ما کمتر از یک درصد بوده است. بر این اساس بزرگ شدن اقتصاد ما ناشی از افزایش تعرفه‌ها و بالا بردن قیمت‌ها نیست بلکه از افزایش بازار و گسترش سطح بازار بوده است.

وی در ادامه با مقایسه‌ای آماری توضیح داد: هسته اصلی اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد ما به 2.5 درصد رسیده؛ در حالی که این رقم در چین 6 درصد، در آمریکا 6.9 درصد و متوسط جهانی آن 4.5 درصد است. این موضوع نشان می‌دهد که در هسته اصلی اقتصاد دیجیتال به بلوغ رسیده‌ایم و فاصله ما با آمریکا و چین به دلیل دستیابی آنها به فناوری‌های عمدتا سخت‌افزاری است.

به گفته وی، سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد در ایران 6 درصد، در چین 30 درصد و متوسط جهانی 15.5 درصد است که نشان می‌دهد در این زمینه هنوز جای کار داریم.
 
تمایل مردم به ارتباطات پرسرعت ثابت
وزیر ارتباطات تصریح کرد: مهم‌تر از همه اینکه بخش ما تلاش نکرد در تلاطم‌های ارزی دست در جیب مردم بکند، با توجه به اینکه 70 درصد هزینه‌های ما وابسته به نرخ ارز است و 100 درصد درآمد ما ریالی است.

وی افزود: مثلا اپراتورها سالانه 800 میلیارد تومان در رقابت‌های ناصحیح با یکدیگر برای تبلیغات به صدا و سیما پرداخت می‌کردند که تاکید کردیم این هزینه باید مدیریت شود و رقابت درست را در ارائه خدمات خوب به مردم پیش ببرید یا استفاده از رومینگ ملی یکی از حوزه‌هایی بود که کمک کرد که هزینه‌های سرمایه گذاری را کاهش دهیم. این‌ها سیاست‌هایی بودند برای اینکه مدیریت هزینه کنیم تا بار تلاطم‌های ارزی بر مردم تحمیل نشود.

آذری جهرمی ‌در ادامه به تاثیر شیوع کرونا بر بخش ارتباطات کشور اشاره کرد و گفت: بخش اول تاثیر کرونا بر ارتباطات است که به صورت متوسط ترافیک شبکه تلفن همراه در کشور در حوزه دیتا در بهمن ماه 16.52 پتا بایت در روز بوده است و این عدد در اسفند ماه 20.72 شده و در فروردین به 23.24 رسیده است و در اردیبهشت و تا دو روز پیش نیز 20.5 بوده است. اما این رشد قابل توجه ترافیک، پایدار است و در حال حاضر 25 درصد از شبکه همراه کشور پایدار باقی مانده است.

وی افزود: این افزایش ترافیک باعث کاهش سرعت کیفیت هم شد. در بهمن ماه سرعت متوسط تجربه شده توسط مردم 10.5مگابیت بر ثانیه  بوده است. در اسفند ماه این عدد به 6 رسیده که نشان از افت قابل توجه کیفیت دارد. اما در فروردین ماه به عدد 7.5 رسید و در اردیبهشت ماه 9.5 مگابیت بر ثانیه شده است. طبق سند طرح ملی شبکه ملی اطلاعات این عدد در تلفن همراه باید به طور متوسط در کشور 10 باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تاکید کرد: بخش دوم در ترافیک شبکه ثابت است که ترافیک شبکه ثابت در مخابرات ایران و مجموعه اف‌سی‌پی‌ها،  8.26 پتابایت در روز بوده است در اسفند ماه به عدد 11.28، در فروردین ماه 13.6 و در اردیبهشت ماه این عدد به 11.42 رسیده است.
 
وی با اشاره به افزایش استفاده از شبکه خانگی، افزود: بنا بر نظرسنجی‌های که از مردم داشتیم 75 درصد از مردم اظهار داشته‌اند که ارتباطات ثابت برای‌شان اقتصادی‌تر است.

وزیر ارتباطات ‌با تاکید بر اینکه
چالش‌های سرعت در اینترنت خانگی کمتر بوده است، گفت: متوسط سرعت اینترنت خانگی 6.1 در بهمن ماه به 5.3 مگابیت بر ثانیه در اسفند و در فروردین ماه 5.4 و اردبیهشت این عدد به 5.8 رسید.

وی با اشاره به مصرف شبکه بین المللی کشور در پی شیوع کرونا، افزود: مصرف شبکه بین المللی از عدد 2.6 ترابیت بر ثانیه در روز در اسفند ماه به 3.2 ترابیت رسید و در فروردین ماه به عدد 3.4 رسید و در اردیبهشت به عدد 3.1 دهم کاهش پیدا کرده است.

وزیر ارتباطات در ادامه به ترافیک داخلی در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: ترافیک داخلی ما نیز در بهمن 880 گیگابیت بر ثانیه بوده است، در اسفند به 920 و در فروردین ماه به عدد 2200 گیگابیت بر ثانیه رسیده که رشد قابل توجهی داشته و نشان از تمایل مردم به استفاده از محتوای داخلی را نشان می‌دهد که این عدد در حال حاضر روی 1800 تثبیت شده است.

وی در ادامه به وضعیت شبکه پستی در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: در شبکه پستی در فروردین 98 یک میلیون بسته پستی جابه‌جا شده در حالی که این رقم در بهمن ماه سال 98 به 3 میلیون بسته رسید و در اسفند ماه 98 نسبت به 97، 48 درصد رشد را تجربه کردیم و در فروردین 99 نسبت به مدت مشابه 130 درصد و در اردیبهشت ماه نیز 68 درصد رشد در جابه‌جایی بسته‌های پستی داشته‌ایم.

وی به یک  نگاه کلی از اثرات کرونا در شبکه ارتباطی کشور اشاره کرد و افزود: استفاده از شبکه ارتباطات کشور 2 برابر شده و درآمد شرکت‌های این حوزه رشد 40 درصدی داشته‌اند و کیفیت خدمات در ابتدای دوران کرونا کاهش محسوسی داشت اما به مرور زمان وضعیت کیفیت نسبتا عادی شد.

آذری جهرمی ‌تاکید کرد: هدف گذاری‌هایی که قرار بود در خرداد ماه 1400 به آن برسیم در فروردین ماه 99 به این شاخص‌ها دست یافتیم و تقریبا یک جهش 15 ماهه در این بخش داشتیم.
 
افزایش 40 درصدی ظرفیت مخابرات و اپراتورهای موبایل
وزیر ارتباطات افزود: دو هزار گیگا بیت به ظرفیت شبکه در یک هفته اضافه شد و مخابرات ایران 40 درصد ظرفیت شبکه متروی درون استانی و اپراتورهای موبایل نیز 40 درصد هسته دسترسی پهن باند خود را افزایش دادند.

آذری جهرمی ‌با اشاره به برنامه‌های وزارت ارتباطات برای توسعه اینترنت خانگی گفت: بر اساس برنامه تدوین شده تا پایان سال جاری، 5 میلیون پورت VDSL  واگذار می‌شود که نیاز به سرمایه گذاری چهار هزارو 300 میلیارد تومانی شرکت مخابرات دارد و در حال حاضر چالش اصلی تامین این سرمایه است که از طریق فروش سهام یا راهکارهای دیگری این سرمایه باید تامین شود.

وی دسترسی تمام روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه ملی اطلاعات را یادگار دولت‌های یازدهم و دوازدهم عنوان کرد و افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه باید 90 درصد روستاهای بالای خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند این درحالی است که تاکنون 83 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به این شبکه متصل شده‌اند و تا پایان سال جاری نیز تمام این روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

وزیر ارتباطات، اتصال روستاها در مناطق محروم و کمتر برخوردار را باعث کاهش شکاف دیجیتال و رفع تبعیض  با مناطق برخوردار بیان کرد.
 
وی یکی دیگر از چالش‌های این حوزه را پر شدن ظرفیت شبکه تلفن همراه عنوان کرد و افزود: با افزایش استفاده از ویدیو برای توسعه شبکه موبایل نیاز به باندهای 700 و 800 داریم که این موضوع از طریق دولت در حال پیگیری است که می‌تواند چالش آیندگان در توسعه پهن باند را برای موبایل حل کند.

آذری جهرمی‌ عدم همکاری شهرداری‌ها برای توسعه ارتباطات و نصب سایت‌ها را یکی دیگر از چالش‌های این حوزه عنوان کرد و گفت: دسترسی به شبکه برق برای توسعه ارتباطات در روستاها و مناطق دوردست یکی دیگر از موانع توسعه این بخش است که هزینه‌های توسعه را افزایش می‌دهد.

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود در جمع فعالان این حوزه، به اثرات کرونا بر فناوری اطلاعات در کشور پرداخت و با اشاره به اینکه 5 هزار شرکت نوپا و 17 هزار عضو نظام صنفی در این حوزه فعالیت می‌کنند، گفت: کرونا در 72 درصد کسب‌و‌کارها در این حوزه تاثیر منفی داشته است که خدمات نرم افزاری با 86 درصد بالاترین تاثیر منفی را داشته و خدمات آنلاین پزشکی با 59 درصد بیشترین رشد را در این حوزه تجربه کرده است.
 
خطر تعطیلی 62 درصد شرکت‌های IT در 3 ماه آینده
وی درباره تاب آوری شرکت‌های فناوری اطلاعات هشدار داد و افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده 62 درصد این شرکت‌ها کمتر از 3 ماه آینده تعطیل می‌شوند و باید نسبت به وضعیت این شرکت‌ها  اقدام کرد.

آذری جهرمی ‌درباره حمایت‌های وزارت ارتباطات از شرکت‌های فناوری اطلاعات در ایام کرونایی نیز با اشاره به پرداخت بیش از 54 میلیارد تومان از اسفند ماه 98 تا اردیبهشت 99 به عنوان تسهیلات 9 درصدی خبر داد و گفت: در خرداد ماه نیز مبلغ 70 میلیارد تومان به شرکت‌های فعال حوزه فناوری اطلاعات از منابع وزارت ارتباطات برای کاهش اثرات منفی کرونا پرداخت می‌شود.
 
وی، استفاده از ظرفیت‌های خالی بخش‌های دولتی، پیگیری دریافت مجوز حمل کالا برای ناوگان حمل و نقل اینترنتی و ایجاد کمپین‌های حمایتی را از دیگر اقدامات وزارت ارتباطات برای حمایت از فعالیت بخش در مقابل اثرات ویروس کرونا اعلام کرد.
 
عرضه 400 هزار گوشی ایرانی به بازار
وزیر ارتباطات در ادامه گزارش خود به اقدامات پیش رو برای پسا کرونا نیز اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت صندوق نوآفرین برای حمایت از کسب و کارها، عرضه سهام شرکت‌های حوزه IT در بورس و ایجاد بستر تولید 2 و نیم میلیون مودم در داخل کشور و تولید گوشی و تجهیزات هوشمند داخلی به همراه توسعه زیرساخت‌های ابری، از برنامه‌های در حال پیگیری این وزارتخانه است.

وی به ساخت گوشی تلفن همراه در دو مجموعه در داخل کشور اشاره کرد و افزود: در سال جاری 400 هزار گوشی ایرانی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

جهرمی ‌به وضعیت دولت الکترونیکی و میزان همکاری دستگاه‌های مختلف در این حوزه اشاره کرد و افزود: همه شاهد بودیم که 17 میلیون فقره وام بدون یک مراجعه حضوری پرداخت شد و این نشان می‌دهد که اگر مجبور باشیم یا بخواهیم می‌توانیم کاری را انجام دهیم.

آذری جهرمی ‌با اشاره به 23 پروژه اولویت دار دولت الکترونیکی که تا پایان سال 99 تعریف شده است، تصریح کرد: برخی از دستگاه‌ها همکاری لازم را ندارند و پیشرفت پروژه‌ها خوب نیست و با این روند به اهداف خود نمی‌رسیم.

وی افزود: باید 10 پروژه به صورت ویژه که مربوط به بانک مرکزی، بورس، وزارت آموزش و پرورش، بیمه سلامت و تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، ناجا و وزارت علوم مشخص شده و به صورت هفتگی گزارش پیشرفت آن به دولت ارائه شود تا هر چه سریع تر به نتیجه برسد.
 
وزیر
ارتباطات درباره تحقق کامل دولت الکترونیکی تاکید کرد: یک عزم جدی و همه جانبه برای این کار نیاز داریم.

وی، ایجاد زیرساخت‌های مرکز مشاوره کرونای وزارت بهداشت، ارسال بیش از 10 میلیارد پیامک رایگان و ارائه 100 گیگ اینترنت رایگان را از اقدامات دیگر وزارت ارتباطات بیان کرد و افزود: راه‌اندازی سامانه‌های «هیات آنلاین» و «محفل» برای برگزاری مراسم‌های مذهبی به صورت آنلاین از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه بود که 500 هیات از این سامانه‌ها استفاده کردند و بیش از 3 میلیون نفر نیز تا شب گذشته بازدید داشتند.
 
شبکه پستی با حداقل‌ها، اقدامات بزرگی انجام داده است
آذری جهرمی‌به اقدامات انجام شده در شبکه پستی کشور در ایام کرونا نیز اشاره کرد و گفت: انصافا شبکه پستی در دوران مبارزه با ویروس کرونا با حداقل‌ها، اقدامات بسیار بزرگی انجام داد.

وی با اشاره به گرایش قابل ملاحظه مردم به خریدهای غیرحضوری در این دوران و نقش پررنگ‌تر پست، افزود: ضمن تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی برای ضدعفونی کردن مرسولات و حفظ سلامت کارکنان، شبکه توزیع رسالت اصلی تحویل مرسولات و بسته‌های مردم را در نهایت دقت و مسئولیت پذیری به انجام رساند.

آذری جهرمی ‌چاپ تمبر یادبود قهرمانان وطن در ستایش از کادر درمانی در مبارزه با ویروس کرونا توسط شرکت ملی پست برای نخستین بار در دنیا را یادآور شد و گفت: این اقدامات مورد استقبال بسیاری از کشورها و مجامع بین‌المللی از جمله اتحادیه پستی جهانی قرار گرفت.

وزیر ارتباطات همچنین تصریح کرد: در دوران مبارزه با کرونا با توجه به تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و روی آوردن مردم به خریدهای غیرحضوری، دولت بخش زیادی از ظرفیت‌های خود را در اختیار شبکه توزیع پست قرار داد تا ضمن تسهیل تعاملات بین شرکت ملی پست و فروشگاه‌های اینترنتی، زنجیره توزیع مرسولات در دوران تعطیلی، همچنان فعال بماند.

وی در ادامه موضوع توسعه تجارت الکترونیک در عرصه بین المللی را مورد تاکید قرار داد و گفت: بستر گسترده‌‌ای در این زمینه وجود دارد تا پست بتواند خدمات آسان و قابل دسترسی برای هموطنان ارایه دهد که این مهم با رفع موانع گمرکی امکانپذیر خواهد شد.

وی با اشاره به استقرار گمرک در باجه‌های پست خارجه، افزود: رفع مشکل تجاری محسوب شدن برخی مرسولات پستی خارجه، می‌تواند گامی‌بزرگ در مسیر توسعه خرید و فروش‌های الکترونیکی محصولات و تسهیل دسترسی تولیدکنندگان خرد به مشتریان ایفا کند.

 

جهانگیری: عملکرد بخش فاوا در دوران کرونا درخشان بود
 معاون اول رییس جمهوری نیز در این مراسم، با قدردانی از عملکرد درخشان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بخش خصوصی زیر مجموعه این وزارتخانه در ایام شیوع کرونا گفت: اقدامات و خدمات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت‌های یازدهم و دوازدهم قابل مقایسه با هیچ یک از دوره‌های گذشته نیست.

اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه کرونا هم مردم و هم سایر بخش‌ها را تحت تاثیر قرار داده است، خاطرنشان کرد: همه برنامه‌های توسعه‌ای و امور جاری کشور امروز تحت تاثیر کرونا قرار گرفته و به عبارتی کرونا به قطب نمای اصلی سیاست گذاری و مدیریت کشور تبدیل شده است چرا که در ایام شیوع این بیماری علاوه بر توجه جدی به سلامت مردم باید در سایر بخش‌ها از جمله حوزه اقتصادی، تعادل ایجاد کنیم.

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم فقط به مسایل روزمره مرتبط با کرونا بسنده کنیم، تصریح کرد: همه دستگاه‌های دولتی باید توجه داشته باشند که کرونا پدیده‌ای عالم گیر و نوظهور است که باید ضمن توجه به مسایل کوتاه مدت مرتبط با آن، در خصوص تغییرات ناگزیر آن نیز آینده نگری داشته باشیم و نسبت به اعمال اصلاحات در رویکردها، راهبردها و ساختارها اقدام کنیم تا بتوانیم با سیستم کارآمدتری امور کشور را پیش ببریم.

جهانگیری در ادامه با اشاره به ارائه آموزش‌ها به دانش آموزان و دانشجویان کشور از طریق فضای مجازی در ایام کرونا، گفت: در شرایطی که هرگونه تجمع ممنوع بود، به جهت آنکه موضوع آموزش موضوعی تعطیل پذیر نیست، استفاده از فضای مجازی در این مقطع فرصتی را فراهم کرد تا هر خانه ای به مدرسه و دانشگاه تبدیل شود.

معاون اول رییس جمهوری افزود: پیش از شیوع بیماری کرونا این حساسیت در مدارس وجود داشت که دانش آموزان موبایل با خود به همراه نداشته باشند اما امروز به تعبیری می‌توان گفت که مدرسه و دانشگاه به درون تلفن‌های همراه رفته است و یکی از دغدغه‌های کنونی، عدم دسترسی برخی خانواده‌ها و دانش آموزان به ابزار مورد نیاز برای آموزش از طریق فضای مجازی است که باید تلاش کنیم با فراهم کردن ابزار مورد نیاز، فرصت آموزش برای این دانش آموزان فراهم شود.

جهانگیری با بیان اینکه اتفاقات، تصمیمات و تغییرات ایام کرونا موضوعاتی ساده نیست و نمی‌توان در دوران پسا کرونا از کنار آن عبور کرد، اظهار کرد: کرونا پیامدهایی را با خود به همراه داشت که افزایش دورکاری و کاهش شدید مصرف نفت و انرژی در جهان از جمله این پیامدها است.

معاون اول رییس جمهوری افزود: در گذشته و در شرایط پیش از کرونا وقتی که کشورهای اپک تصمیم به کاهش تولید یک میلیون بشکه نفت می‌گرفتند این تصمیم به سرعت با تبعات اقتصادی و افزایش بهای نفت همراه می‌شد اما امروز که کشورهای اپک و غیر اپک میزان تولید را تا ده میلیون بشکه کاهش می‌دهند نیز قیمت همچنان نزولی است به گونه ای که حتی برخی معتقد هستند برداشت و تولید نفت در این شرایط صرفه اقتصادی ندارد.

جهانگیری با اشاره به پیش بینی‌ها مبنی بر اینکه با بزرگترین رکود جهانی اقتصاد در صد سال اخیر روبه‌رو هستیم، گفت: باید ابعاد اجتماعی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را متناسب با این تحولات پرشتاب شناسایی کنیم و به تقویت مزیت‌های نسبی در این عرصه بپردازیم.

معاون اول رییس جمهوری افزود: باید به سمتی پیش برویم که هم در درون جامعه دچار شکاف نشویم و هم جامعه ما با جوامع پیشرفته جهان شکاف و فاصله پیدا نکند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید به دنبال استقرار زیرساخت‌های حقوقی - اجتماعی لازم برای دوران پس از کرونا باشیم، افزود: لنگرگاه تحقق همه برنامه‌ها و ملزومات در دوران پس از کرونا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسوولیت مهمی ‌برای تدوین برنامه‌های دقیق برای دوران پسا کرونا دارد، گفت: هیچ دستگاهی نمی‌تواند بدون تعامل مناسب با سایر دستگاه‌ها و بخش‌ها برنامه‌های خود را به شکل مناسب اجرایی کند و تلاش موفق وزارت ارتباطات برای تحقق برنامه‌های خود نیز در
گرو اجماع و تعامل با سایر بخش‌هاست.
 
جهانگیری در ادامه سخنان خود به چند نکته مهم و محوری که باید برای سال 99 و حتی سالهای آینده در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد اشاره کرد و گفت: تربیت زیرساخت‌های فنی و حقوقی باید یکی از محورهای مورد توجه این وزارتخانه باشد.

معاون اول رییس جمهوری همچنین توجه به توسعه برنامه‌های فضایی را یکی از ضرورت‌های این وزارتخانه برشمرد و گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با کمک دانشگاه‌ها موفق به طراحی، ساخت و ارسال ماهواره به فضا شده است که البته نباید به همین مقدار اکتفا شود بلکه باید از طریق تعامل با سایر دستگاه‌های مرتبط، به دنبال توسعه این برنامه‌ها و بهبود امکانات و پرتاب کننده‌های ماهواره باشد.

جهانگیری روند خدمات پستی در ایام کرونا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اگر این توانمندی، ظرفیت و زیرساخت در خدمات پستی کشور وجود نداشت و اگر امکان آموزش از طریق فضای مجازی مهیا نبود، درخواست از مردم برای ماندن در خانه کاری دشوار بود.

وی با اشاره به اینکه نه تنها کیفیت آموزش از طریق فضای مجازی پایین تر از آموزش در کلاس درس نیست بلکه بعضاً کیفیت آموزش به این شیوه بالاتر است، افزود: برخی اعضای هیات علمی‌دانشگاه‌ها می‌گویند که میزان انرژی و مطالعه ای که باید پیش از تدریس در فضای مجازی صرف کنند، سه برابر میزان انرژی است که برای کلاس درس نیاز دارند چرا که معتقدند آموزش در فضای مجازی به صورت شفاف انجام می‌شود و نحوه تدریس آن می‌تواند مورد قضاوت دیگران قرار گیرد.

جهانگیری افزود: خوشبختانه به لحاظ کمیت عملکرد دولت در بخش ارائه خدمات در حوزه اینترنت و فضای مجازی عملکردی قابل قبول بوده است اما کیفیت و سرعت اینترنت در برخی مناطق پایین بوده است که لازم است امکانات مورد نیاز از سوی دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فراهم شود تا این امکانات به نحو مطلوب در خدمت مردم قرار گیرد.

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه همه امکانات و ظرفیت‌ها متعلق به مردم کشور است و باید برای خدمت به مردم به کار گرفته شود به برخی اختلاف نظرها میان وزارت ارتباطات با برخی دستگاه‌ها اشاره کرد و افزود: این اختلاف نظرها باید از طریق گفت و گو حل و فصل شود تا مانعی بر سر راه خدمت رسانی به مردم نباشد.
 
شبکه ملی اطلاعات ظرفیت‌هایش را نشان داد
جهانگیری توسعه ظرفیت‌ها و منابع را از دیگر ملزومات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و گفت: در این زمینه توسعه شبکه ملی اطلاعات یکی از مهم‌ترین موضوعات است که همواره یکی از دغدغه‌های دولت و نیز از موارد مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است که خوشبختانه در ایام شیوع کرونا عملکرد شبکه ملی اطلاعات درخشان بود و خدمات گسترده‌‌ای به مردم در این حوزه ارائه شد.

معاون اول رییس جمهوری افزود: توسعه و تکمیل شبکه ملی اطلاعات که از نیازهای ضروری کشور است، می‌تواند آغاز حکمرانی نوین و دولت مداری جدید در کشور باشد و با اتکا به آن بتوانیم نظام اداری جدیدی برای کشور در نظر بگیریم.

وی افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته در ایام کرونا برای ارائه خدمات اینترنتی را به مردم اطلاع رسانی کند تا جامعه مطلع باشند که به چه میزان کار و تلاش انجام شده تا مردم در شرایط سخت کرونا بتوانند از امکانات اینترنت و شبکه ملی اطلاعات برخوردار باشند.

معاون اول رییس جمهوری توسعه و تکمیل دولت الکترونیک را از دیگر ضرورت‌ها و نیازهای کشور برشمرد و گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 23 پروژه اولویت دار برای تکمیل دولت الکترونیک در نظر گرفته است و امیدوارم بتوانیم بر اساس هدف گذاری انجام شده دولت الکترونیک را تا پایان سال 99 به طور کامل راه‌اندازی کنیم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: توسعه دولت الکترونیک دسترسی برخط و امکان فراگیر به همه شهروندان می‌دهد و ضمن ایجاد شفافیت و جلوگیری از فساد، می‌تواند موجبات رضایتمندی مردم را نیز فراهم کند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به طرح غربالگری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در برنامه مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: طرح غربالگری و نیز استفاده از پرونده سلامت الکترونیکی ۸۰ میلیون ایرانی از جمله امکانات مرتبط با دولت الکترونیک است که با اتکا به همین امکانات توانستیم روزهای سخت ایام کرونا را پشت سر بگذاریم.

جهانگیری همچنین با اشاره به پرداخت تسهیلات یک میلیون تومانی به 20 میلیون خانوار بدون حتی یک مراجعه حضوری تصریح کرد: تا پیش از این روال دریافت تسهیلات نیازمند حداقل پنج شش بار مراجعه افراد به نظام بانکی بود اما در ایام کرونا مردم توانستند با ساده ترین اقدامات و از طریق ارسال یک پیامک، تسهیلات خود را دریافت کنند که تا کنون به بیش از 20 میلیون خانوار پرداخت شده است.

معاون اول رییس جمهور از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان امور اداری و استخدامی ‌و سایر دستگاه‌های مرتبط خواست که با جدیت تلاش کنند تا دولت الکترونیک تا پایان سال 99 به صورت کامل در کشور مستقر شود و چنانچه دستگاهی همکاری و تعامل لازم را نداشت گزارش آن را اعلام کنند.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود به اقتصاد دیجیتال و اینکه اقتصاد دنیا به سمت اقتصاد دیجیتال در حرکت است اشاره و تصریح کرد: اگر به اقتصاد دیجیتال توجه نکنیم اقتصاد ما از چرخه اقتصاد دنیا عقب می‌افتد چرا که حرکت اقتصاد جهانی به سمت دیجیتالی شدن حرکتی پرشتاب است.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه استارت‌آپ‌ها یکی از زیرشاخه‌های مهم اقتصاد دیجیتال هستند، توجه به آنها را مورد تاکید قرار داد و گفت: توجه به استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی باید به صورت جدی دنبال شود به گونه‌ای که بخش خصوصی به معنای واقعی میدان دار اقتصاد در کشور باشد.

وی با تاکید بر اینکه شورای عالی آموزش فنی و حرفه ای کشور باید با نگاه به آینده، برنامه‌های آموزشی و مهارت‌ها را به متقاضیان آموزش دهد، خاطرنشان کرد: در دوره ای که سهم اقتصاد دیجیتال سال به سال افزایش پیدا می‌کند دستگاه‌هایی نظیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارائه تحلیل جامع و دقیق از اقتصاد ده سال آینده به شورای عالی آموزش فنی و حرفه ای می‌توانند به مهارت‌ها و آموزش‌ها متناسب با نیازهای آینده جهت دهی کند.

جهانگیری با اشاره به توسعه خدمات به روستاهای کشور گفت: اینکه دسترسی به امکانات اینترنتی و شبکه ملی اطلاعات در روستاهای برخی استان‌ها نظیر سیستان و بلوچستان ضعیف تر است، موضوع قابل قبولی نیست چرا که امکانات و خدمات باید به صورت یکسان و عادلانه در میان همه مردم کشور توزیع شود.

 
کد مطلب : ۲۷۳۶۶۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين