۰
هشدار کارشناسان در ایالات متحده

آمریکای مغرور، رقابت فناوری را به چین می‌بازد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۳
آمریکای مغرور، رقابت فناوری را به چین می‌بازد
آمریکای مغرور، رقابت فناوری را به چین می‌بازد
 
آی‌تی‌من- کارشناسان می‌گویند: اگرچه ایالات متحده آمریکا در برخی از حوزه‌های رقابت فناوری جلوتر از چین است، اما در باد این پیروزی خوابیده و دچار بی عملی شده است. این کارشناسان می‌گویند که ایالات متحده آمریکا اگر می‌خواهد عرصه را به چین نبازد، نیازمند همکاری با شرکای جهانی و ایجاد تغییر در سیاست‌های داخلی است.

آمریکا و چین که هم اکنون درگیر جنگ تجاری و تعرفه‌ای هستند، در جبهه‌های دیگری نیز بر سر تسلط بر نسل آینده فناوری از جمله هوش مصنوعی و 5G در حال رقابت تنگاتنگی هستند.

از سوی دیگر، چین در سال‌های اخیر برنامه‌هایی را به اجرا گذاشته و امیدوار است این برنامه‌ها، چین را به رهبر جهانی در چند حوزه از فناوری تبدیل کند.

این کشور در حال تهیه یک نقشه راه 15 ساله به نام «استانداردهای چین 2035» است. این نقشه راه، حاوی برنامه‌های این کشور برای تدوین استانداردهای جهانی برای فناوری‌های آینده است.

از سوی دیگر، چین در سال 2017 برنامه بلندپروازانه خود را برای پیشگامی در زمینه هوش مصنوعی تا سال 2030 میلادی منتشر کرد.

5 سال  پیش نیز، دولت پکن از برنامه «ساخت چین 2025» پرده برداشت. هدف از این برنامه، تسلط بر تولید و ساخت فناوری‌های پیشرفته در سطح جهان است.

نقشه راه «استانداردهای چین 2035» در واقع مشخصات فنی و قواعدی است که شیوه کار فناوری‌های روزمره مانند شبکه‌های موبایل را مشخص می‌کند و اگر چین بتواند چنین تاثیری بر صنعت بگذارد و استانداردهایش را اعمال کند، بر بسیاری از حوزه‌های فناوری مسلط خواهد شد.

به گفته فرانک رُز (Frank Rose) محقق ارشد امنیت و استراتژی در موسسه بروکینگز، رقابت چین و آمریکا در اصل بر سر آن است که کدام یک، زیرساخت‌ها و استانداردهای جهانی فناوری اطلاعات را کنترل کند.

پیشگامی ایالات متحده در هوش مصنوعی
موسسه Citi اخیرا در گزارشی از رقابت پذیری در زمینه هوش مصنوعی در 48 اقتصاد جهان، به این نکته اشاره کرده که آمریکا همچنان در این حوزه پیشتازی قابل توجهی دارد. بر اساس این گزارش، 47 اقتصاد دیگری که بررسی شده‌اند، در یک دهه آینده برای رسیدن به آمریکا در صنعت هوش مصنوعی راه دشواری را در پیش خواهند داشت.

پیشتازی آمریکا در زمینه هوش مصنوعی، عمدتا به دلیل ثبت اختراعات، سرمایه‌گذاری و تحقیقات آکادمیک بیشتر در زمینه هوش مصنوعی بوده است. این موضوع هم با توجه به استقرار بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری در آمریکا عجیب نیست.

رده‌بندی موسسه Citi که بر اساس 5 عامل تحقیقات دانشگاهی، ثبت اختراعات، سرمایه‌گذاری، نیروی کار و سخت افزار در زمینه هوش مصنوعی انجام شده است، چین را پس از آمریکا در رده دوم قرار داده و اشاره کرده که اکوسیستم مستقل و قوی برای صنعت هوش مصنوعی در این کشور به دلایل اقتصادی و ژئوپلتیکی ایجاد شده است.
 
تنبلی ممنوع!
به گفته مایکل براون، مدیر واحد نوآوری دفاعی در وزارت دفاع آمریکا، چین هنوز در دو زمینه موتور جت و نیمه‌ هادی‌ها از آمریکا عقب است.

وی که در وبینار موسسه بروکینگز سخن می‌گفت، افزود: اگرچه چینی‌ها هنوز در این زمینه از ما عقب هستند، ولی به گمان من، ما نمی‌توانیم در سایه موفقیت‌های خود بخوابیم. آنها به شدت در حال رقابت هستند و این من را نگران می‌کند. اگر ما از خواب غفلت بیدار نشویم، و الزامات رقابت را رعایت نکنیم، آنها از ایالات متحده پیش می‌افتند.

اسکات مور، از دانشگاه پنسیلوانیا نیز در همان وبینار گفت: اگرچه کشورهای متعددی در بخش بیوفناوری سرمایه‌گذاری گسترده‌ای کرده‌اند؛ چین تنها کشوری است که می‌تواند برای یکه‌تازی آمریکا در این بخش خطرساز باشد.

وی افزود: چین قصد دارد در سال جاری میلادی سهم بیوفناوری را در تولید ناخالص داخلی‌اش به 4 درصد برساند؛ این در حالی است که هم اکنون سهم بیوفناوری در GDP ایالات متحده در حدود 2 درصد است.
 
ماراتون ابرقدرت‌ها
کارشناسان در آمریکا تاکید می‌کنند که این کشور باید به اتحاد با سایر کشورها بپردازد و از طربق تصحیح سیاست‌های داخلی، به افزایش رقابت‌پذیری کمک بکند.

اندرو ایمبری، محقق ارشد مرکز امنیت و فناوری‌های نوظهور دانشگاه جورج‌تاون در جریان وبینار مذکور گفت: آمریکا و متحدانش، تقریبا دو سوم تحقیق و توسعه در کل جهان را انجام می‌دهند و روش‌های متعددی برای استفاده از این ظرفیت در جهت توسعه و هماهنگ‌سازی اولویت‌های مشترک وجود دارد.

مایکل براون نیز گفت: انجام تحقیقات مشترک از سوی دولت و مراکز دانشگاهی، راهبردی است که در دوران جنگ سرد، قابلیت خود را به اثبات رسانده و می‌توان در شرایط کنونی نیز از آن استفاده کرد.

وی افزود: البته راهبرد مهم‌تر و دشوارتر، نیاز به تحول در شیوه تفکر تجاری و بازارهای سرمایه است. به گفته وی، آمریکا باید از تفکر کوتاه مدت فاصله بگیرد و بلندمدت فکر کند.

براون توضیح داد که مواردی مانند تمرکز بر درآمد فصل‌های مالی، رشد کوتاه  مدت قیمت سهام و دوره‌های کوتاه‌تر نگهداری سهام، نشان دهنده نهادینه شدن تفکر کوتاه مدت در جامعه کسب‌وکار آمریکاست. در مقابل، چین چشم‌اندازی بسیار بلندمدت‌تر دارد و فناوری و نوآوری را به عنوان عوامل کلیدی در توسعه ظرفیت‌های ملی به عنوان بخشی از راهبرد ملی در نظر می‌گیرد.

براون گفت: تفکر کوتاه مدت، رویکرد مناسبی در ماراتون ابرقدرت‌ها نیست و اگر می‌خواهیم در رقابت با چین موفق باشیم، باید این وضعیت را تغییر دهیم.

 
مرجع : CNBC.COM
کد مطلب : ۲۷۳۶۷۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما