۱
۰
در آیین افتتاح بزرگ‌ترین مرکز داده خارج از تهران مطرح شد

راه‌اندازی 5G همراه اول در 5 نقطه تهران تا پایان شهریورماه

تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۲
راه‌اندازی 5G همراه اول در 5 نقطه تهران تا پایان شهریورماه
راه‌اندازی 5G همراه اول در 5 نقطه تهران تا پایان شهریورماه
 
آی‌تی‌من- این مرکز داده 350 رکی که در مرحله اول، 250 رک آن هم زمان با افتتاح زیر بار رفته است، با سرمایه‌گذاری 350 میلیارد تومانی همراه اول در فضایی به وسعت 3 هزار متر مربع در تبریز ساخته شده و به گفته مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران، بزرگ‌ترین مرکز داده خارج از تهران است.

در مراسم افتتاح این مرکز داده که در برج تازه تاسیس همراه اول برگزار شد، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی حضور داشتند. استاندار و سایر مقامات استان آذربایجان شرقی نیز به صورت ویدیو کنفرانس در این مراسم حضور یافته بودند.

حضور جدی همراه اول در فناوری‌های محوری تحول دیجیتال
مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول در آغاز این مراسم، با اشاره به اینکه این رویداد، نخستین مراسم افتتاحی است که محمدباقر قالیباف پس از انتخاب به ریاست مجلس شورای اسلامی در آن حضور یافته است، این موضوع را نشان‌دهنده توجه ویژه رییس مجلس به موضوع فناوری اطلاعات و ارتباطات تعبیر کرد.



اخوان با بیان اینکه در عصر حاضر، تحول دیجیتال یکی از موضوعات اصلی جهان است که موجب رقم خوردن یک انقلاب بزرگ شده است، افزود: در تحول دیجیتال با چهار فناوری محوری شامل رسانه‌های اجتماعی (Social Media)، ارتباطات همراه (Mobile)، تحلیل داده‌ها (Analytics)  و رایانش ابری (Cloud) مواجه‌ایم که به اختصار به آنها SMAC گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش از این تمرکز در همراه اول و سایر اپراتورهای کشور، بیش‌تر روی بخش Mobility و برقراری تماس صوتی و دیتا بوده  است، گفت: در دوره جدید مدیریتی ارتباطات سیار ایران، ما مقداری تغییر جهت داده‌ایم و بنا داریم در هر چهار حوزه مهم تحول دیجیتال حضور جدی داشته باشیم.

اخوان بهابادی با بیان اینکه زیرساخت، شاهرگ حیاتی تحول دیجیتال است، افزود: موتور محرکه و بزرگ‌ترین سرمایه در تحول و اقتصاد دیجیتال، شرکت‌های دانش‌بنیان و نیروهای نخبه هستند و ما در همراه اول امیدواریم با به‌کارگیری این نیروها و ایجاد فضای همکاری، به فرایند تحول دیجیتال در کشور کمک کنیم.

وی گفت: البته باید بدانیم که در این مسیر کسب‌وکارهای سنتی مقاومت خواهند کرد؛ بنابراین این حرکت باید با ظرافت و بدون آسیب رساندن به سنتی‌ها انجام شود.
 
رشد 500 برابری مصرف دیتا در شبکه همراه اول
مدیرعامل همراه اول در ادامه با بیان اینکه این شرکت تا کنون 90 میلیون سیم‌کارت واگذار کرده که حدود 59 میلیون از آنها به صورت روزانه فعال است، افزود: 20 میلیون از سیم‌کارت‌های واگذار شده همراه اول مربوط به مشترکان دایمی و 70 میلیون مشترک اعتباری است.

وی افزود: همراه اول با داشتن 60 درصد بازار مشترکان تلفن همراه، بزرگ‌ترین سرمایه‌اش را مشترکان خود می‌داند و وجه تمایز این شرکت با سایر اپراتورها نیز تعداد بالای مشترکان سیم‌کارت‌های دایمی اپراتور اول است.

به گفته اخوان، مصرف دیتا در همراه اول، در 6 سال گذشته نزدیک به 500 برابر شده و در ایام کرونا که پیک مصرف دیتای این اپراتور بوده، رکورد ترافیک 11 پتابایت در روز ثبت شده است.

وی گفت: در حال حاضر 100 درصد شهرهای کشور تحت پوشش نسل 3 و 4 شبکه همراه اول هستند و از میان سایت‌های این اپراتور، 11 هزار سایت مستقیما به شبکه فیبرنوری متصل است. همراه اول همچنین نزدیک به 45 هزار روستا را تحت پوشش شبکه 2G قرار داده و در 5 هزار روستا نیز پوشش 3G و 4G همراه اول برقرار است.

اخوان بهابادی در ادامه به ارایه آماری از عملکرد مالی همراه اول پرداخت و گفت: در سال 1398 درآمد عملیاتی همراه اول به حدود 17 هزار و 300 میلیارد تومان رسید که از این میزان 9700 میلیارد تومان در قالب تسهیم درآمد، مالیات و ارزش افزوده، عوارض گمرکی، سود دولت، عوارض زیرساخت و از این  قبیل به دولت پرداخت شده است. در حالی که در سالی که خصوصی سازی شرکت اتفاق افتاد، مبالغ پرداختی به دولت در حدود یک‌هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: با وجود تمامی این پرداخت‌ها، همراه اول در سال گذشته سه‌هزار و 600 میلیارد تومان سود کرده که از این مبلغ، سه هزار میلیارد تومان توزیع شده که نشان می‌دهد سود این شرکت صوری نیست.

به گفته وی، بر اساس قیمت روز سهام، ارزش بازار همراه اول در بورس به 82 هزار میلیارد تومان رسیده و این شرکت به عنوان تنها اپراتور بورسی، سالهاست که رتبه اول شفافیت مالی را در بازار سرمایه در اختیار دارد.
 
سرمایه‌گذاری همراه اول در زمینه پیام‌رسان و شبکه اجتماعی
اخوان بهابادی در ادامه افزود: ساختمان جدید همراه اول که اخیرا تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده، قرار بود محل استقرار تیم مدیریتی شرکت باشد، اما در زمان آماده شدن تصمیم گرفتیم که از این ساختمان برای فعالیت‌ها در زمینه کسب‌وکارهای دیجیتال و پروژه‌های مختلف آن از جمله شبکه اجتماعی و پیام‌رسان استفاده کنیم.

به گفته وی، یکی از اقدامات اخیر در دوره مدیریت جدید همراه اول، تاسیس مرکز تحقیق و توسعه بوده که اپراتورهای موبایل در ایران با این مفهوم بیگانه‌اند. اخوان توضیح داد: ماموریت اصلی این مرکز R&D که بودجه قابل توجهی نیز به آن اختصاص داده  شده، بومی‌سازی است. این مرکز خرید‌های خارجی شرکت را به دقت زیر نظر دارد تا بتوان در این خریدها از حداکثر توان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد.

مدیرعامل همراه اول در ادامه در ارتباط با فعالیت‌های این شرکت در ایام کرونا نیز گفت: در ایام کرونا، حوزه‌های مختلف در کشور به حالت نیمه تعطیل درآمد و تمامی توجه‌ها به سمت فناوری رفت زیرا همه می‌خواستند در ارتباط باشند. به همین دلیل هم اپراتورها برخلاف سایر بخش‌ها فشار کاری شبانه‌روزی را تحمل کردند. به این ترتیب، توسعه‌ای که در همراه اول برای سال 99 پیش‌بینی شده بود، در همان چند هفته اول سال صورت گرفت.

اخوان بهابادی افزود: در این ایام به دلیل لزوم برقرار کلاس‌های درس، آموزش و پرورش سرویس شاد را از ما درخواست کرد که آن را به صورت رایگان و با دید مسوولیت اجتماعی در مدت کوتاهی راه‌اندازی کردیم.

به گفته وی، به دلیل لزوم تسریع در راه‌اندازی این شبکه، اشکالاتی در آن وجود داشت که به تدریج رفع شد و شبکه شاد در حال توسعه و بهبود است.
 
کلاس مجازی در شبکه شاد دایر می‌شود
اخوان با بیان اینکه در شبکه شاد روزانه نزدیک به 9 میلیون دانش آموز حضور داشتند، افزود: امیدواریم تا زمان بازگشایی مدارس در مهرماه، این سرویس به سطح مطلوب برسد و قابلیت کلاس مجازی در آن دایر شود.

اخوان با بیان اینکه مراکز داده یکی از حلقه‌های کلیدی زنجیره شبکه ملی اطلاعات است، گفت: ما به تعداد زیادی دیتاسنتر با مدل‌های متنوع در نقاط مختلف کشور نیاز داریم. همراه اول نیز برنامه دارد که تا پایان سال جاری 1370 رک را به شبکه ارتباطات کشور اضافه کند.

به گفته وی، در دیتاسنتری که در تبریز در سه طبقه افتتاح شده شده، هم اکنون 250 رک منصوبه در طبقه فوقانی زیر بار رفته و در طبقه همکف نیز پیش‌بینی توسعه تا یکصد رک دیگر انجام شده است.

مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه این دیتاسنتر، بزرگ‌ترین مرکز داده در خارج از تهران است، افزود: این دیتاسنتر دو هدف را پیگیری می‌کند؛ اول افزایش ظرفیت شبکه داخلی اپراتور است و دوم، با توجه به اینکه تعداد زیادی از رک‌ها با نیت Co-Location تهیه شده، خدماتی را با کیفیت و قیمت مناسب به کسب‌وکارهای محلی ارایه می‌کند.
 
فیروزآبادی: مفهوم دولت به مثابه پلتفرم را دنبال می‌کنیم
ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رییس مرکز ملی فضای مجازی نیز در این رویداد با بیان اینکه عبارت تحول دیجیتال برای تعریف اتفاقی که می‌افتد، عبارت کاملی نیست، گفت: این تحول در همه حوزه‌ها و دولت‌ها در حال شکل گیری است و ما نیز در شورای عالی فضای مجازی به این تحول توجه ویژه داریم.

وی افزود: برای اینکه یک تحول ملی داشته باشیم، باید به گونه‌ای عمل بکنیم که بخش عمده‌ای از این تحول دیجیتال روی زیرساخت‌های ملی کشور صورت بگیرد. به همین دلیل هم شبکه ملی اطلاعات و زیربخش آن یعنی شبکه ملی ارتباطات، به عنوان اولویت کشور شناخته شده است.


فیروزآبادی گفت: ما معتقدیم که منطق غالب تحول دیجیتال، منطق پلتفرمی و تعاملی است و در آن، روابط و فرآیندها در تمامی حوزه‌ها باید به صورت متوازن مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین در کنار آن، به دولت، اقتصاد و آموزش دیجیتال نیز باید هم‌زمان توجه شود.

رییس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه در دوران کرونا حوزه‌هایی در اقتصاد دیجیتال مورد عنایت بیشتر قرار گرفت، گفت: در این دوران کسب‌وکارهای محلی در اقصی نقاط کشور روی شبکه ملی اطلاعات فعال بودند. شبکه شاد نیز روی همین شبکه اجرا شد که امیدواریم در مهرماه امسال شاهد شکل‌گیری کلاس مجازی روی این پلتفرم باشیم.

وی شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی را وابسته سه رکن مهم امنیت، اعتماد و پایداری شبکه دانست و افزود: برخلاف بحث‌هایی که می‌شود که شورا فضای مجازی را به حال خود رها کرده، ما برای تمامی این ارکان برنامه مشخص داریم و با دقت آن را پیگیری می‌کنیم.

وی توضیح داد: در زمینه اعتماد، وقتی دیدیم که پدیده فیشینگ مشکل آفرین شده، برنامه اصلاحی در نظام بانکی را با معرفی و پیاده‌سازی رمز پویا انجام دادیم که کار بسیار دشواری بود. البته در در بعضی حوزه‌ها، مانند همه کشورها شاهد تاخر هستیم.

وی افزود: در حوزه شبکه ملی اطلاعات نیز اگرچه در تعریف آن اختلاف نظر وجود دارد، ولی شاهد پیشرفت خوبی هستیم. ما اعتقاد داریم که باید شبکه، پلتفرم و کاربر را در کنار هم ببینیم. این یکپارچگی مساله را دشوار می‌کند ولی در مرکز ملی فضای مجازی در این زمینه سیاست مشخصی را دنبال می‌کنیم.

فیروزآبادی با اشاره به بیانات رهبری در آذرماه گذشته، گفت: بر اساس این رهنمودها، خدمات پایه باید به صورت ملی ارایه بشود که خدمات ابری و دیتاسنتری جزو همین خدمات پایه است. ما باید از وابستگی به پلتفرم‌های لزران جهانی که حتی رییس جمهور کشورها در آنها امنیت کلامی ندارند، نجات پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه باید منطق پلتفرمی را به ویژه در حوزه‌هایی مانند پیام‌رسانی و اطلاعاتی در کشور پیاده‌سازی بکنیم، گفت: ما در دولت الکترونیکی نیز به دنبال مفهوم «دولت به مثابه پلتفرم» هستیم. شبکه شاد هم باید به پلتفرمی برای تمامی فعالان نظام آموزشی تبدیل شود.

فیروزآبادی ادامه داد: مقدمه پلتفرم‌ها، داشتن شبکه مستقل، مراکز داده و شکل‌گیری پلتفرم‌های اطلاع رسانی است که در مرکز ملی فضای مجازی با همکاری وزارت ارتباطات، برنامه‌ داریم که تا پایان دولت، شاهد بازگشایی و تاسیس مراکزی از این قبیل باشیم. همراه اول و وزارت ارتباطات نیز پروژه‌هایی در دست اجرا دارند که امیدواریم با افتتاح این پروژه‌ها شاهد جهش تولید در این حوزه باشیم.
 
آذری جهرمی: گام چهارم شبکه ملی اطلاعات برداشته شد
محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این رویداد  با بیان اینکه امسال 4 گام مهم در زمینه شبکه ملی اطلاعات برداشته شده است، گفت: گام نخست توسعه ارتباطات روستایی توسط همراه اول و گام دوم، راه‌اندازی مرکز داده اقماری شبکه ملی اطلاعات از سوی ایرانسل بود که با راه‌اندازی آن، در زمینه زیرساخت خدمات ابری برای کسب‌وکارها به خودکفایی رسیدیم.

وی گام سوم را بسط عدالت ارتباطی در 1034 روستا به دست ایرانسل عنوان کرد و افزود: امروز نیز گام چهارم، یعنی مرکز داده اقماری شماره 2 شبکه ملی اطلاعات با سرمایه‌گذاری همراه اول وارد مدار می‌شود که نتیجه ان، تمرکز زدایی از زیرساخت‌ها  و بهبود کیفیت ارتباطات برای استان‌های شمال غرب کشور است. ضمن اینکه خدمات هم‌مکانی (Co-Location) نیز هزینه‌های کسب‌وکارها را در منطقه شمال و شمال غرب کشور کاهش می‌دهد.

به گفته وزیر ارتباطات، ظرف 45 روز آینده، نصب تجهیزات خدمات ابری این دیتاسنتر نیز انجام می‌شود که می‌تواند کیفیت خدمات را ارتقا بدهد.

وی با بیان اینکه فرمان 5 ماده‌ای رهبر انقلاب در زمینه تکیمل زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات با جدیت دنبال می‌شود، گفت: رییس جمهور در این زمینه دستورات راهگشایی داده و سازمان برنامه و بودجه نیز در تخصیص اعتبارات، همکاری لازم را انجام می‌دهد.

آذری جهرمی افزود: با نگاه نظارتی شورای عالی فضای مجازی، 8 گام دیگر نیز در این شبکه برخواهیم داشت تا وابستگی به نظام بین‌الملل را کاهش دهیم و پایداری ارتباطات و اقتصاد دیجیتال را فراهم کنیم.

وی افزود: شرکت زیرساخت نیز با وجود تمامی تنگناهای اقتصادی، سرمایه‌گذاری خوبی برای حمایت از پیام‌رسان‌ها و موتور جست‌وجوی بومی انجام داده که امیدواریم در مردادماه امسال این تلاش‌ها به نتیجه برسد.


 
تشکر ویژه و 6 درخواست از همراه اول
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سپس بابت اینکه همراه اول به لحاظ تعداد مشترکان، اپراتور اول خاورمیانه است و  وسیع‌ترین پوشش را در کشور دارد، از این شرکت تشکر ویژه کرد.

وی گفت: بارها گفته‌ام که همراه اول به عنوان بزرگ‌ترین بنگاه ارتباطات، موتور حرکت اقتصاد دیجیتال است که می‌تواند سایر بنگاه‌ها را نیز به دنبال خود به حرکت درآورد.

آذری جهرمی با بیان اینکه این اپراتور گسترده‌ترین وظایف را نیز در بسط عدالت ارتباطی دارد، افزود: از همراه اول خواسته‌ایم که در زمینه موتور جست‌وجو و پیام‌رسان‌ها سرمایه‌گذاری بکند و با کارهای خلاقانه‌ای که تیم مدیریتی جدید مستقر شده همراه اول دارد، کارها به خوبی پیش می‌رود.

راه‌اندازی 5G در 5 نقطه تهران تا پایان شهریور
وزیر ارتباطات سپس به بیان درخواست‌هایش از اپراتور اول موبایل کشور پرداخت و گفت: مدیرعامل همراه اول قول داده که تا پایان شهریورماه در 5 نقطه از شهر تهران شبکه نسل پنجم موبایل راه اندازی شود. علاوه بر این، ما مجبوریم برای ارایه خدمات اینترنت خانگی به شبکه بی‌سیم تکیه کنیم که از همراه اول می‌خواهیم روی این مساله کار بکند.

وی افزود: ما در باندهای فرکانسی پایین دچار کمبود هستیم و همراه اول باید در باندهای بالا سیاست M&A را پیگیری بکند.

وزیر ارتباطات همچنین اعلام کرد که در دو هفته آینده، مرکز تحقیق و توسعه نسل پنجم در پژوهشگاه ارتباطات راه‌اندازی خواهد شد.

خواسته دوم آذری جهرمی از همراه اول، توجه به زیست بوم کودک و نوجوان بود. وی گفت: این اپراتور پیش‌تر با محصول «درسا» در این زمینه پیشگام بود و از همراه اول می‌خواهم که اکوسیستم کودکان در فضای مجازی را برای صیانت از اخلاق، حمایت از کسب‌وکارهای خلاق و سرمایه گذاری روی آینده را در دستور کار قرار دهد.

همراه اول درهایش را به روی استارتاپ‌ها باز کند
شکستن قالب‌های انحصار خواسته دیگر آذری جهرمی بود. وی با بیان اینکه نسبت ترافیک داخلی به خارجی  در همراه اول به نسبت پایین است، خواستار باز شدن درهای اپراتور اول به روی کسب‌وکارهای فضای مجازی و استارتاپ‌ها شد.

وزیر ارتباطات گفت: گزارش‌های مالی همراه اول نشان می‌دهد که 50 درصد درآمدهای آن همچنان در حوزه صوت است. این حوزه نیز باید تغییر بکند. زیرا سرمایه‌گذاری روی صوت شکننده است. وی با بیان اینکه اقدامی که در شبکه شاد شد، کار بزرگی بود، به عنوان چهارمین خواسته خود، همراه اول را به ایجاد امکانات کلاس‌های آنلاین، وایت‌برد، ارتباط تصویری و نشست‌های دانش‌آموزان در این شبکه تشویق کرد. وی افزود: لازم هم نیست این خدمات را رایگان ارایه بدهید؛ دولت وظیفه دارد هزینه آن را تامین کند.

پنجمین درخواست آذری جهرمی نیز، مشارکت فعال همراه اول در مکانیزمی بود که در آن به تولید و تهیه کننده محتوا نیز از درآمد حاصل از آن، سهم مناسبی داده شود.
 
لزوم حرکت همراه اول به سوی سرمایه‌گذاری خارجی
حرکت به سمت سرمایه‌گذاری خارجی، ششمین و آخرین خواسته وزیر ارتباطات در این رویداد از همراه اول بود. آذری جهرمی با بیان اینکه هم اکنون صد درصد درآمد ما ریالی است، افزود: بردن اکوسیستم به خارج از کشور، به معنی بزرگ کردن بازار و کسب درآمدهای ارزی است. کشورهای دوست ما به این همکاری‌ها علاقه دارند و همراه اول می‌تواند اکوسیستم را به سوی بازارهای خارجی رهنمون شود.

وی همچنین از رییس مجلس نیز درخواست کرد که در زمینه تشکیل کمیسیون فضای مجازی همکاری صورت بگیرد تا لوایح معطل مانده دولت در زمینه فاوا و فضای مجازی  به سرعت به سرانجام برسد.
 
همراه اول خدمات صادقانه‌ای را به مردم ایران ارائه می‌کند
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه همراه اول تلاش می‌کند تا در این مقطع حساس از کشور خدمات صادقانه‌ای را به مردم کشورم ارائه کند، اظهار کرد: امروز مجموعه‌ای در شرکت ارتباطات سیار ایران افتتاح شد که می‌تواند با بیشترین تأثیرگذاری در همه جغرافیای کشور و در کمترین زمان ممکن، همچنین با اقتصادی‌ترین روش، نابسامانی‌های اقتصادی کشور را حل و فصل کند.


محمدباقر قالیباف ادامه داد: در حقیقت وقتی حرف از اقتصاد دیجیتالی می‌زنیم، یعنی یک فرصت بزرگی در اختیار ماست که می‌توانیم به واسطه آن عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم.

وی با تأکید بر اینکه می‌توانیم با اقتصاد دیجیتال به بزرگترین دستاوردها دست یابیم، ابراز داشت: با توجه به اهمیت این حوزه، اگر نسبت به آن غفلت کنیم، فاصله‌مان نسبت به باقی کشورهای دنیا بیشتر خواهد شد.

قالیباف تأکید کرد: دغدغه اول و آخر ما در این مقطع زمانی باید توجه به اقتصاد و معیشت مردم باشد. امروز، مردم از همه ما توقع دارند تا صادقانه کار کنیم یا به عبارتی هم خوب کار کنیم و هم کار خوب کنیم تا مشکلات آنها برطرف شود.

وی یادآور شد: به عنوان مثال در بلای کرونا که آسیب‌هایی در بخش‌های مختلف به دنبال داشت، فرصت‌های زیادی نیز بروز و ظهور یافت که یک نمونه آن همین بسترهای ارتباطی الکترونیکی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اشاره‌ای به پلت‌فرم «شاد» نیز داشت و تصریح کرد: این پلت‌فرم که یکی از مهم‌ترین پلت‌فرم‌های آموزشی ماست و توسط همراه اول توسعه یافته است، عدالت آموزشی را به ارمغان آورد.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به عقیده او، همین اقتصاد دیجیتال است، اعلام کرد که مجلس برای اصلاح یا تصویب قوانین لازم در جهت توسعه اقتصاد دیجیتال آماده همکاری با دولت است.


 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۳۷۴۴
نظرات شما
کبیرنریمانی
5G
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما