۰
آلمان اول، انگلستان دوم

مناسب‌ترین کشورهای اروپایی برای راه‌اندازی استارتاپ‌ها معرفی شدند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۱۴
مناسب‌ترین کشورهای اروپایی برای راه‌اندازی استارتاپ‌ها معرفی شدند
مناسب‌ترین کشورهای اروپایی برای راه‌اندازی استارتاپ‌ها معرفی شدند

آی‌تی‌من- وب‌سایت امور مالی شخصی NibleFins که به صورت مداوم، رده‌بندی بهترین کشورهای اروپایی برای استارتاپ‌ها را منتشر می‌کند، اخیرا این رده‌بندی را به روز کرده و نسخه سال 2020 آن را منتشر کرده است.

این رده‌بندی به استارتاپ‌ها در تصمیم‌گیری برای اینکه کسب‌وکارشان را در کدام کشور اروپایی آغاز بکنند و بیشترین مزایا را کسب‌ کنند، مفید است.

شرکت NibleFins برای این رده‌بندی، داده‌های شرایط موجود اقتصادی کشورها را تحلیل کرده که عواملی همچون سلامت اقتصادی، هزینه انجام کسب‌وکار، محیط کسب‌وکار و کیفیت نیروی کار 31 کشور اروپایی را شامل می‌شود.

بر اساس این گزارش، بهترین کشورهای اروپایی برای استارتاپ‌ها، در عین حال بیشترین جمعیت با تحصیلات بالا را هم دارند، اقتصاد آنها قدرتمند است و محیط کسب‌وکاری سالم و به نسبت ارزان‌تر برای انجام کسب‌وکار در آنها کشورها دیده می‌شود.

علاوه بر این، در این سیستم رده‌بندی، امتیازهای هر عامل از داده‌های عمومی موجود استخراج شده که امتیاز پایین‌تر در هر بخش، به معنی وضعیت بهتر است.

ابتدا نگاهی می‌اندازیم به عوامل موثر در این رده‌بندی و تعاریف مختصر آنها.

سلامت اقتصادی: در این عامل، شاخص‌های سنتی اقتصاد مانند تولید ناخالص داخلی، سرانه تولید ناخالص داخلی، رشد تولید ناخالص داخلی و درصد بیکاری مدنظر قرار گرفته است. این داده‌ها نشان دهنده قدرت اقتصاد هر کشوری است.

در این عامل، ایرلند با امتیاز  8.3 حایز رتبه اول شده و کشورهای هلند و آلمان در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

هزینه انجام کسب‌وکار: این عامل به مسایلی همچون میزان حقوق و مالیات می‌پردازد. ضرایب مالیاتی عاملی بسیار مهم در اداره انواع کسب‌وکار است. برخی کشورهای اروپایی، تخفیف‌های مالیاتی در خور توجهی به ویژه برای شرکت‌های نوپا یا شرکت‌های کوچک و متوسط در نظر می‌گیرند تا فضای اقتصادی خود را برای جذب استارتاپ‌ها جذاب‌تر کنند.

در این عامل، سه کشور بلغارستان، رومانی و مجارستان به ترتیب بهترین امتیازها را کسب‌ کرده‌اند و هزینه اداره کسب‌وکار در آنها پایین‌ترین میزان در اروپاست.

محیط کسب‌وکار: این دسته، شامل عوامل گسترده‌ای مانند استقلال قضایی، محیط رقابتی و در دسترس بودن سرمایه می‌شود. این داده‌ها نشان دهنده سهولت انجام کسب‌وکار و محیط عمومی تجارت در هر کشوری است که در این عامل نیز کشورهای سوییس، آلمان و فنلاند، سرآمد کشورهای اروپایی هستند.

کیفیت نیروی کار: موفقیت استارتاپ‌ها وابسته به عوامل مختلفی است که کیفیت نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین آنهاست.

برای مقایسه کیفیت نیروی کار کشورها، ابتدا نرخ تحصیلات متوسطه و دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است.

اما از آنجا که استارتاپ‌ها در کنار تحصیلات آکادمیک، به دامنه گسترده‌تری از مهارت‌ها نیاز دارند، در این بررسی شده داده‌های استخراج شده از سوی مجمع جهانی اقتصاد درباره آموزش کارکنان و کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز مورد استناد قرار گرفته است.

بر این اساس سوییس، فنلاند و دانمارک، بیشترین کیفیت نیروی کار را داشته‌اند.

اما در مجموع عوامل یاد شده، کشورهای آلمان، انگلستان و سوییس و هلند رتبه‌های اول تا چهارم را در رده‌بندی بهترین کشورها برای راه‌اندازی استارتاپ‌ها به دست آورده‌اند که در ادامه به شرایط هر کدام از این کشورها نگاهی می‌اندازیم.



آلمان
در این رده‌بندی، آلمان توانسته رتبه اول را برای دومین سال متوالی به خود اختصاص دهد. دلایل عمده این وضعیت، سلامت  اقتصادی و محیط کسب‌وکار مناسب است.

استارتاپ‌ها در آلمان دسترسی در خور توجهی به سرمایه‌گذاری‌های جسورانه دارند. این کشور، از نظر مقررات زدایی نیز پس از سوییس در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، ضرایب مالیاتی برای شرکت‌ها در این کشور به نسبت پایین و حدود 15.82 درصد است که این مورد می‌تواند مشوقی برای کارآفرینان به حساب بیاید. رقابت نیز در این کشور محدود به چند بازیگر بزرگ نیست و نیروی کار نیز در آلمان از نظر تحصیلات و مهارت وضعیت خوبی دارد که مناسب برای استارتاپ‌هاست.

انگلستان
انگلستان نیز توانسته در این رده بندی رتبه دوم خود را استمرار ببخشد و به عنوان محل کسب‌وکار برای شرکت‌های نوپا، جذابیت خود را حفظ کند.

عمده دلیل این جذابیت، دسترسی به سرمایه‌گذاری‌های جسورانه و سهولت نسبی کسب‌وکار است. این عوامل، توانسته رشد نسبتا پایین GDP را جبران کند. عامل دیگر، هزینه پایین شروع کسب‌وکار به دلیل درخواست حقوق پایین‌تر است. از سوی دیگر، انگلستان از نظر سهولت دسترسی به نیروی کار ماهر، رتبه چهارم را در اروپا به خود اختصاص داده است.

ضریب مالیاتی شرکتی نیز در این کشور 19 درصد است که استارتاپ‌ها را به حضور در این کشور تشویق می‌کند.

سوییس
سوییس توانسته در جدول بهترین کشورهای اروپایی برای استارتاپ‌ها، خود را تا رده سوم بالا بکشد. دلیل عمده هم این است که در دو شاخص محیط کسب‌وکار و کیفیت نیروی انسانی، توانسته در میان تمامی 31 کشور اروپایی مورد بررسی، در جایگاه نخست قرار بگیرد.

سوییس نسبت به سایر کشورهای اروپایی، مقررات دست‌وپاگیر رگولاتوری ککتری دارد و ورود به بازار برای شرکت‌های نوپا در این کشور ساده‌تر است. این کشور همچنین بیشترین امتیاز را در زمینه نیروهای کارآزموده و کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دارد. علاوه‌بر این، سوییس از نظر شهروندان دارای تحصیلات دانشگاهی، در اروپا  مقام دوم را کسب کرده اما در عین حال، هزینه انجام کسب‌وکار در این کشور، به دلیل هزینه‌های زندگی و سطح بالای درخواست حقوق، در این کشور بالاست. سوییس همچنین از نظر رشد GDP وضعیت خوبی در میان اروپایی‌ها ندارد.
 
هلند
هلند که در این رده‌بندی رتبه چهارم را کسب کرده، از نظر سلامت اقتصاد در جایگاه دوم قرار گرفته است. این کشور دارای تولید ناخالص داخلی 763 میلیارد یورویی و رشد GDP 1.8 درصد است. مالیات 25 درصدی برای شرکت‌ها، هزینه انجام کسب‌وکار را در این کشور بالا برده، به نحوی که در میان اروپایی‌ها از این نظر بیست و هفتم است. نیروی کسب‌وکار ماهر و محیط کسب‌وکار مناسب این کشور نیز جزو عوامل برتری آن بوده که در این شاخص‌ها موفق به کسب رتبه‌های پنجم و ششم شده است.

متن کامل این رده‌بندی را اینجا بخوانید.
 
مرجع : nimblefins
کد مطلب : ۲۷۴۲۱۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما