۰
در دیدار اعضای کمیسیون صنایع مجلس از مرکز عملیات شرکت مخابرات ایران مطرح شد:

زیرساخت‌های ارتباطی با این تعرفه‌ها و سیاست‌های رگولاتوری رو به نابودی می‌رود

شرکت‌ مخابرات ایران خواستار به‌روز رسانی تعرفه‌ها، تغییر ساختار کمیسیون تنظیم مقررات و متناسب‌سازی تسهیم درآمد اپراتورها با دولت است
تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۴
زیرساخت‌های ارتباطی با این تعرفه‌ها و سیاست‌های رگولاتوری رو به نابودی می‌رود
زیرساخت‌های ارتباطی با این تعرفه‌ها و سیاست‌های رگولاتوری رو به نابودی می‌رود

آی‌تی‌من- صبح دیروز تعدادی از اعضای هیات رییسه و نمایندگان عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، با حضور در مرکز مخابرات نهری، میهمان شرکت مخابرات ایران بودند و به بازدید از مرکز عملیات شرکت مخابرات ایران پرداختند. در ابتدای این بازدید، ابراهیم محمودزاده، رییس هیات مدیره مخابرات ایران، با بیان اینکه این شرکت به حدود 30 میلیون مشترک خدمات ارایه می‌دهد، گفت: در تمامی سال‌های گذشته، اولویت‌ ما در قیمت‌گذاری رضایت مردم بوده و تا کنون قیمت بر اساس هزینه انجام نشده است.



 زیان سنگین در تلفن ثابت
وی با بیان اینکه هزینه نگهداری هر خط تلفن 21 هزار تومان و آرپو (ARPU) یا متوسط درآمد به ازای هر کاربر 6 هزار تا 6 هزار و 800 تومان است، افزود: این رقم اندک با هیچ کشوری دیگری در منطقه قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه آرپوی شرکت‌های همراه اول و ایرانسل نیز نزدیک به یک دلار است، گفت: این در حالی است که در کشورهای اطراف ما این درآمد متوسط به نزدیک 10 دلار به ازای هر کاربر می‌رسد.

محمودزاده افزود: هزینه نگهداری خطوط ثابت مخابرات بین 300 تا 500 میلیون دلار است که با دلار 25 هزار تومانی، این یعنی کل درآمد مخابرات را باید به این کار اختصاص داد.

به گفته وی، در صورت افزایش تعرفه‌ای مخابراتی، بخشی از مشکل برطرف می‌شود؛ ولی شرکت مخابرات برای هزینه‌های توسعه‌ای، نیازمند 1.5 تا 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است که برابر با درآمد یک سال هر سه اپراتور مخابرات، همراه اول و ایرانسل خواهد بود.

رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران، راهکار کاهش نیروی انسانی برای کم کردن از هزینه‌های عملیاتی شرکت را مناسب ندانست و گفت که مهم‌ترین دارایی‌های این شرکت نیروی انسانی آن است.



 میزان سرمایه‌گذاری در مخابرات فاجعه است
در ادامه این جلسه، مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز به تشریح وضعیت و راهکارهای برون‌رفت از مشکلات در این شرکت پرداخت.

وی با بیان اینکه شرکت مخابرات تنها شرکتی است که در تمامی لایه‌های شبکه فعال است، به بیان آمارهایی درباره وضعیت شبکه در حال حاضر نسبت به زمان خصوصی سازی شرکت مخابرات پرداخت.

سلطانی با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری در شرکت مخابرات ایران در سه سال گذشته، رشد چندانی نداشته است، گفت: این میزان سرمایه‌گذاری، یعنی تعطیلی مخابرات و زیرساخت شبکه.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: هم‌‌اکنون 10 هزار سایت‌ بی‌تی‌اس نسل دو روستایی که مردم از آنها رضایت ندارند و باید به 4G ارتقا یابد، نیازمند 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است و این یعنی مخابرات به سالی حدود 6 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مخابرات ثابت نیاز دارد؛ در حالی که کل سرمایه‌گذاری در شبکه ثابت و سیار در سال 99 مبلغ 13 هزار میلیارد تومان بوده است. سلطانی افزود: مخابرات ایران به تنهایی، معادل چندصد کارخانه محسوب می‌شود و برای 70 هزار نفر ایجاد اشتغال مستقیم انجام داده و سالانه نزدیک به 12 هزار میلیارد تومان به دولت حق‌السهم پرداخت می‌کند.

وی گفت: در دو سال اخیر 766 میلیارد تومان به کارخانجات داخلی تزریق کرده‌ایم؛  در حالی که اعضای سندیکای صنعت مخابرات به سالانه 5 هزار میلیارد تومان نیاز دارند. به همین دلیل این صنعت با 25 درصد ظرفیت خود مشغول به کار است.

 سهم نامعقول دولت از درآمدهای مخابراتی
وی در ادامه به مقایسه‌‌ای در زمینه حق‌السهم رگولاتوری از شرکت‌های مخابراتی در کشورهای مختلف پرداخت که بر اساس آن، شرکت عمان‌تل نزدیک به 12 درصد، اتصالات 2.63 درصد و تلکوم ایتالیا یک دهم درصد درآمد سالانه خود را می‌پردازند؛ در حالی که این رقم در شرکت مخابرات ایران، به طور متوسط 20 درصد است. از سوی دیگر، مقایسه تعرفه اپراتورهای ارتباطات ثابت نیز نشان می‌دهد که شرکت مخابرات کمترین میزان تعرفه‌ها را دارد.

براساس آمار ارایه شده از سوی سلطانی و با محاسبه دلار 24 هزار تومانی، هزینه آبونمان صوت در شرکت مخابرات ایران 42 هزارم دلار است. این رقم در اتصالات امارات 10.62 دلار، در ترک تلکام 4.08 دلار در STC عربستان 30.36 دلار و در عمان‌تل 7.53 دلار است. در مواردی مانند اینترنت حجمی و اینترنت نامحدود، تماس با سایر اپراتورها و تماس داخل شبکه نیز آمارهای ارایه شده از سوی سلطانی وضعیت مشابهی را نشان می‌دهد.

سلطانی در بخش دیگری از ارایه خود، با بیان زیان 4 هزار میلیارد تومانی بخش ارتباطات ثابت در مخابرات برای نخستین بار، به دلایل دچار شدن شرکت مخابرات به مشکلات یاد شده پرداخت. به گفته وی، زیان ماهانه هر خط تلفن ثابت (هزینه برقراری و نگهداری هر خط در مقایسه با آرپو) در سال 99 مبلغ 15 هزار تومان بوده که در سال جاری این زیان به حدود 21 هزار تومان می‌رسد. رشد هزینه‌های ریالی در بازه ده‌ساله 89 تا 99 به میزان 297 درصد، تورم ریال در همین دوره 928 درصد و رشد قیمت دلار نیز 2378 درصد بوده است.

به گفته سلطانی، سهم سنگین تسهیم درآمد، عدم تغییر و حتی کاهش تعرفه تلفن ثابت، افزایش شدید هزینه‌ها به ویژه در بخش نیروی انسانی، افزایش شدید هزینه‌های توسعه به علت وابستگی به نرخ ارز، مطالبات وصول نشده از شرکت‌ها و دستگاه‌ها و عدم حمایت قانون‌گذار از عمده دلایل مشکلات مطرح شده درباره شرکت مخابرات ایران بوده است.

وی همچنین از ارایه پیشنهادی از سوی این شرکت به رگولاتوری خبر داد که بر اساس آن قیمت مکالمات درون شبکه شبکه به صورت Flat محاسبه شود.


 راهکارهای مخابرات برای جلوگیری از زیان
سلطانی گفت: این پیشنهاد می‌تواند جلوی زیان در بخش ارتباطات ثابت را بگیرد و به این ترتیب، می‌توانیم از درآمدهای بخش سیار برای توسعه شبکه استفاده کنیم. اما با وجود توافق بر سر این پیشنهاد، هنوز اقدامی از سوی رگولاتوری مشاهده نکرده‌ایم. وی در پایان، 6 راهکار برای برون رفت از این مشکلات را عنوان کرد و از نمایندگان مجلس، خواستار حمایت از این شرکت شد.راهکارهای مطرح شده از سوی وی عبارت بود از: وضع قوانینی برای عدم پرداخت بدهی و جبران هزینه‌های تکلیفی از سوی دولت یا مجلس (مانند طرح همکدی و افزایش حقوق سالانه)، متناسب‌سازی تسهیم درآمد پیش‌بینی شده در پروانه با میانگین و استانداردهای جهانی، بازنگری اعضای کمیسیون تنظیم مقررات با حضور پررنگ‌تر نهاد قانون‌گذار و بازیگران صنعت، به‌روزرسانی تعرفه خدماتی که سال‌هاست تغییر نکرده، به ویژه تلفن ثابت، در تناسب با تورم و سود معقول، بازگشت تضمین شده تسهیم درآمد به توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات و تامین مالی ارزان قیمت برای توسعه به‌ویژه توسعه شبکه ملی اطلاعات.



 دولت غایب است
در ادامه این نشست، عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از فرصت برای حمله به دولت استفاده کرد و گفت: متاسفیم که دولت با مردم به صورت اپوزیسیون رفتار می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت در این امور غایب است، افزود: اگر دولت یا رییس جمهور نبود، وضعیت از این بدتر نمی‌شد و به نظر می‌رسد که دولت، به جای مدیریت کشور، ایجاد نارضایتی را مدیریت می‌کند.

وی همچنین با بیان اینکه مجلس و کمیسیون صنایع، خانه فعالان اقتصادی است، از مدیریت شرکت مخابرات ایران خواست که بیشتر با این کمیسیون در تعامل باشند و مشکلات خود را بیان کنند.


 توسعه زیرساخت‌ها متوقف شده است
رضا تقی‌پور، وزیر اسبق ارتباطات و عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز گفت: در 8 سال گذشته، برخورد با مقوله ارتباطات سیاسی بوده است.

وی افزود: در دو دوره اخیر، مدیریت رگولاتوری به صورت دستوری انجام است.

 وی با اشاره به اینکه رگولاتوری وتنظیم مقررات در وزارت ارتباطات نسبت به سایر حوزه‌ها قدمت بیشتری دارد، اظهار داشت: پروانه‌های صادر شده برای اپراتورها حرفه‌ای است؛ اما اینکه مجری خودش آنها را رعایت نمی‌کند و نقض می‌کند، پدیده جدیدی است که در این دوره اتفاق افتاده است .

وی، با اشاره به اینکه نسل‌های جدید مخابرات باید روی فناوری‌های جدید عرضه شوند، افزود: اساسا آنچه مجلس و دولت بعدی دنبال می‌کند، تحول دیجیتال است که با تحقق دیجیتال اتفاق می‌افتد. در این باره شعار زیاد داده شده و الان از 22 ترابایت زیرساخت شبکه ملی اطلاعات، چهار ترابایت آن زیر بار است ولی در مقابل همین مقدار و بیشتر با نرخ چند برابر اینترنت بین‌الملل استفاده می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: بعد از خصوصی‌سازی از مدل‌های تعرفه‌گذاری اپراتورها مواظبت می‌کردیم تا مثلا اپراتورها با تخفیف‌های زیاد رقبای خود را از میدان به در نکنند و این مساله را مدیریت می‌کردیم. اما در این دوره اپراتورهای موبایل از تعرفه‌هایی هم که از سال 94 وجود داشت و کمتر از آن تعرفه‌ها خدمات ارایه می‌کردند، وقتی خواستند به تعرفه اصلی برگردند با مقابله و مخالفت دولت مواجه شدند که امر محکومی است.

تقی‌پوراضافه کرد: نتیجه این است که امروز از نظر اقتصادی زیرساخت‌های ارتباطی کشور به شدت تضعیف شده‌اند و علیرغم شعارها و حرف‌های بزرگی که در این هشت سال زده شده، شاهد توقف توسعه زیرساخت‌ها بودیم و بیشترین کاری که انجام شده، این بوده که دلار داده‌ایم و پهنای باند خریده‌ایم.

وی افزود: قطعا نقش ارتباطات در مدیریت آینده کشور باید نقش برجسته‌ای باشد. امروز تحول دیجیتال برای کشور یک ضرورت است و زیرساخت‌های این تحول باید در وزارت ارتباطات فراهم شود. سهم اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان به مراتب باید بیش از امروز در اقتصاد باشد و نیازمند زیرساخت‌های قوی است اما چیزی که همیشه گفتیم و به آن توجه نشده این است که زیرساخت‌ها باید داخلی و بومی باشند.

گفتنی است که در پایان این مراسم نیز اعضای کمیسیون صنایع با نحوه فعالیت مرکز عملیات شرکت مخابرات ایران آشنا شدند.
 
کد مطلب : ۲۷۶۴۲۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما