کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وزیر ارتباطات در همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت:

سهم اقتصاد دیجیتال به 7/4 درصد رسید

ستاد خبری همایش , 2 اسفند 1401 ساعت 10:48

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه سهم اقتصاد دیجیتال از 6.4 درصد از ابتدای دولت سیزدهم به 7.4 درصد رسیده است، گفت: در حال حاضر 9.5 میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفته‌اند.



آی‌تی‌من-  عیسی زارع‌پور دیروز (دوشنبه اول اسفندماه) در مراسم افتتاحیه نهمین همایش بانکداری و نظام‌های پرداخت در مرکز همایش‌های برج میلاد، اظهار داشت: حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات حوزه‌ای است که همه عرصه‌های زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده و انقلابی در آن ایجاد شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: تمام خدماتی که در حوزه‌های کاری است مبتنی بر فناوری اطلاعات است که پیش از این امکانپذیر نبود. در دهه‌های قبل قابل پیش بینی نبود که ابزاری طراحی شود که با فشردن یک دکمه پیام‌هایی برای میلیون‌ها نفر منتشر شود.

زارع پور ادامه داد: انقلاب صنعتی چهارم تحت تاثیر فناوری اطلاعات و اینترنت اشیا مطرح است که همه اینها با ابزار فناوری اطلاعات فراهم شده و محور تمامی‌تحولات زندگی بشر در دهه‌های آینده نیز خواهد بود.

وی تاکید کرد: از تکالیف دولت سیزدهم حوزه اقتصاد دیجیتال بود که به عنوان یکی از محورهای کلیدی دنبال شود. دیروز جلسه هفتم کارگروه در این زمینه برگزار شد. حوزه اقتصاد دیجیتال ۳ لایه دارد که هسته آن فناوری اطلاعات و ارتباطات است و لایه دوم آن اقتصاد پلتفرمی‌یا مبتنی بر سکو است که در کشور ما اتفاقات خوبی افتاده است.

وی تصریح کرد: حوزه بعدی هم کاربرد فناوری‌های نوین در تمامی ‌بخش‌های دیگر کشور است که با بحث هوشمندسازی همراه است. اینترنت پلاس نیز در این زمینه‌ها مطرح است و در این بخش از کشاورزی و دامپروری تا معدن و مدیریت شهری و ... می‌تواند متحول شود.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد که استفاده از فناوری‌ها تا ۴۰ درصد بهره‌وری را افزایش خواهد داد و در حوزه‌های مختلف به منظور خلق ارزش از فناوری‌های نوین استفاده می‌شود. با این نگاه در دولت سیزدهم، کارگروه ویژه تشکیل و تمام اختیارات هیات وزیران و رئیس جمهور به این کارگروه تفویض شد و ۱۰ عضو هیات دولت در آن حضور دارند که بتوانیم به سرعت موانع بر سر راه توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور را برداریم.

زارع پور افزود: رفع برخی موانع نیازمند قانون است و هیات وزیران به کارگروه اختیار داده تا حتی لوایح مورد نیاز را نیز بررسی کند. ظرفیت خوبی در دولت فراهم شده که بتوانیم به سرعت موانع بر سر راه توسعه اقتصاد دیجیتال را برداریم. در ابتدای دولت سهم اقتصاد دیجیتال ۶.۴ درصد بود و الان به ۷.۴ درصد رسید.

به گفته وی، هدفگذاری این است که تا پایان دولت به سهم ۱۰ درصد برسیم و با مسیری که پیش می‌رویم این سهم در سال ۱۴۰۴ محقق خواهد شد. در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال گام‌های موثری برداشته شد و در کشورهای پیشرفته ارتباطات ثابت بر ارتباطات همراه اولویت دارد به این نحو که در بانک نیازی به استفاده از گوشی نیست و از وای فای استفاده می‌شود و در نقاط ثابت می‌توان ارتباطات را از طریق فیبر ارائه کرد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در یک دهه اخیر توجه جدی به این مساله صورت نگرفته و ما در آمارهای بین المللی جزو کشورهای ته جدول هستیم و ما برای حل این مساله پروژه فیبرنوری کسب و کارها را طراحی کردیم تا آخر دولت سیزدهم بتوانیم ۸۰ درصد خانوارها را تحت پوشش فیبر نوری قرار دهیم و ما می‌خواهیم در مدت ۳ سال آینده به این هدف برسیم و در حال حاضر ۹.۵ میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته است.

زارع پور تصریح کرد: در سال آینده به ۱۰ میلیون پوشش خواهیم رسید و در حال حاضر در ۱۰ استان پوشش ارائه شده و سرعت‌های تا ۹۵۰ مگابیت بر ثانیه نیز ارائه شده است. این نوید را می‌دهیم که به مرور مردم طعم شیرین سرعت‌های بالای اینترنت را خواهند چشید.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰ اپراتور در این حوزه مشخص شده است لذا منابع این اقدامات باید فراهم شود که زیرساخت ارتباطی کشور توسعه شود زیرا توسعه تا چند دهه آینده کشور را بیمه خواهد کرد.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد روستاهای با ۲۰ خانوار به بالا به اینترنت دسترسی دارند و از این طریق می‌توان طرح‌ها را در این بستر اجرا کرد. تا پایان شهریور سال آینده تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل خواهد شد.

زارع پور بیان داشت: اتفاق دیگر پنجره واحد دولت هوشمند است که وقتی مردم مراجعه می‌کنند به تمام خدمات دولت دسترسی داشته باشند. با همکاری دستگاه‌ها، حدود ۹۳ درصد دستگاه‌های مشمول به این پنجره متصل شدند و ۳ هزار خدمت دولتی از این طریق ارائه می‌شود.

وزیر ارتباطات افزود: تا پایان سال ۱۴۰۲ تمام خدمات دولت از این طریق ارائه خواهد شد که ۲۰ درصد آن نیز به صورت هوشمند است. خدمات بانک‌ها نیز در این پنجره قابل ارائه است و ما آمادگی داریم تا مسائل امنیتی و نگرانی‌های بانک‌ها را در این بخش نیز رفع کنیم.
 


کد مطلب: 280825

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/report/280825/سهم-اقتصاد-دیجیتال-7-4-درصد-رسید

ITMen
  https://www.itmen.ir