کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

امیدها و کمبودهای اسپانیا برای تبدیل شدن به یک ملت کارآفرین

Sifted , 27 اسفند 1401 ساعت 4:12

در دسامبر 2022، اسپانیا به قانون «استارت‌آپ» را تصویب کرد؛ اقدامی که به طور گسترده مورد استقبال قرار گرفت و بالاخره، فناوری اسپانیایی اکوسیستم نوآوری اسپانیا از حمایت‌هایی برخوردار شد که مدت‌ها توسط کشورهایی مانند بریتانیا و فرانسه ارایه شده بود.


 
آی‌تی‌من- این قانون دامنه وسیعی از اصلاحات را کلید زد؛ مجوزهای اقامت را برای دانشجویان و کارآفرینان بالقوه تمدید و ویزای جدیدی را برای کوچ‌نشینان دیجیتال (دیجیتال نومدها) معرفی کرد. همچنین یک سیستم مالیاتی جذاب برای مهاجران ایجاد کرد.

فرانسیسکو پولو، کمیسر عالی کارآفرینی اسپانیا یک ماه قبل در این رابطه گفت: با این مشوق‌ها، اسپانیا می‌تواند با کشورهایی مانند پرتغال، بریتانیا، فرانسه و آلمان رقابت کند و من معتقدم که شرکت‌های ما از این مشوق‌ها سود زیادی خواهند برد.

اما پولو تنها چند روز پس از این صحبت‌ها استعفا داد و دولت اسپانیا به کلی سمت کمیسر عالی کارآفرینی را حذف کرد؛ به این دلیل که پدرو سانچر، رئیس جمهور عقیده داشت که در طول سه سال فعالیت کمیسر عالی کارآفرینی، تمامی اهداف‌اش محقق شده است.

اکنون که دولت نهاد مدافع قانون استارت‌آپ‌ها را تعطیل کرده، سؤالاتی در مورد توانایی اسپانیا برای تدوین و اجرای سیاست‌های دیگر برای کمک به استارت‌آپ‌ها یا جذب استعدادهای بین‌المللی به وجود آمده است.
 
نیاز اسپانیا به استعدادهای بین‌المللی
عمده حمایت‌هایی که به گفته سیاستمداران و اعضای اکوسیستم مورد نیاز است، بر جذب استعدادهای بین‌المللی متمرکز است. اما حتی با وجود قانون استارت‌آپ، شواهد چندانی مبنی بر پیشرفت اسپانیا در این زمینه وجود ندارد.

مطالعات مختلف نشان می‌دهد که در سه سال آینده، این کشور بین 90 تا 120 هزار نیروی انسانی در حوزه‌های مختلف، از علم داده گرفته تا امنیت سایبری و هوش مصنوعی، نیاز خواهد داشت.

در حالی که برخی از شرکت‌ها مانند والباکس (Wallbox) یا گلووو (Glovo) اخراج نیروها را شروع کرده‌اند، سایر اسکیل‌آپ‌های اسپانیایی به دنبال استخدام در سال 2023 هستند.

فاکتوریال (Factorial)یکی از تازه‌ترین استارت‌آپ‌های اسپانیایی که به وضعیت تک‌شاخ رسیده، در نظر دارد امسال 380 نفر را استخدام کند. بر اساس تحقیقات  South Summitبه عنوان یکی از بزرگترین کنفرانس‌های فناوری کشور، 70 درصد استارت‌آپ‌های اسپانیایی قصد دارند در سال 2023 نیرو استخدام کنند.

اوا رویز-هیدالگو، سخنگوی وزارت دربرگیری، تامین اجتماعی و مهاجرت اسپانیا تعداد دقیق روادیدهای کوچ‌نشینان دیجیتال را که از زمان شروع قبول درخواست‌ها در ابتدای سال جاری تائید شده است، نمی‌داند و می‌گوید که برای استخراج داده‌ها در این زمینه هنوز خیلی زود است، زیرا تا روز 31 مارس همچنان فرصت وجود دارد.

رویز هیدالگو می‌افزاید: با این حال، به نظر می رسد که طبق آنچه که از سوی وزارت خارجه به ما گفته شده، استقبال خوبی از این روادید صورت گرفته است.

اگرچه ویزای کوچ‌نشینان دیجیتال به طور گسترده‌ای از سوی دولت اسپانیا تبلیغ شده؛ مشخص نیست چقدر طول می‌کشد تا مورد تایید قرار گیرد. اطلاعات آنلاین بازه‌های زمانی متفاوتی را ارائه می‌دهد که از 15 تا 45 روز متغیر است.

بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های اسپانیایی می‌گویند که این ویزا در حل مشکلاتی مانند حقوق پایین‌تر و تشریفات اداری که استعدادهای فناوری را در ایالات متحده و سایر اکوسیستم‌های پیشرفته‌تر بر آنها غلبه کرده‌‌اند، چندان کارآمدی نداشته است.

جوردی رومرو
جوردی رومرو، بنیانگذار و مدیر عامل فاکتوریال

جوردی رومرو، بنیانگذار و مدیر عامل فاکتوریال، می‌گوید که وقتی نوبت به استخدام مهندسان، متخصصان محصول و طراحی یا اعضای تیم اجرایی می‌رسد، آنجاست که مشکلات شروع می‌شود.

رومرو می‌افزاید: ما با موانعی، عمدتا در فرایند مهاجرت با پیچیدگی‌های بسیاری مواجهیم؛ به ویژه وقتی که قصد داریم افراد را از خارج از اتحادیه اروپا جذب کنیم. مشکل مشوق‌های مالیاتی هم هست.

وی ادامه می‌دهد: می‌شود گفت که قانون استارت‌آپ برای سال‌های اول کمک خوبی است؛ اما هنوز در مقایسه با سایر نقاط جهان، نقاط ضعف زیادی دارد.

او می‌گوید که جذب افرادی که توسط گوگل یا یک شرکت فناوری بزرگ استخدام شده‌اند با حقوقی که بسیار فراتر از توانایی‌های هر شرکت اسپانیایی است، بسیار دشوار است.

به نظر می‌رسد استعدادهای خارجی نیز از تشریفات اداری و مشکلات مربوط به ویزا که مهاجرت به اسپانیا به همراه دارد، آگاه هستند.

یکی از کارمندان سابق مایکروسافت در آمریکای شمالی می‌گوید: من نگران استاندارد زندگی نیستم زیرا آمریکا و اروپا از این نظر شبیه هم هستند. عمده نگرانی من این است که شرکت‌ها چگونه در فرایند ویزا و جابه‌جایی می‌توانند از من پشتیبانی کنند.
 
سیستم ویزا مبتنی بر امتیاز
احزاب مخالف در حال حاضر برای حمایت قانونی بیشتر به منظور پیشبرد جاه طلبی‌های اسپانیا در حوزه کارآفرینی، به دولت فشار می‌آورند.

حزب شهروندان (سیودادانوس) که یک حزب لیبرال با 9 نماینده در کنگره اسپانیاست، از دولت می‌خواهد تا اقداماتی را برای جذب نیروهایی که از شرکت‌های فناوری جهان اخراج شده‌اند، به کار ببندد. این حزب لایحه‌ای نیز برای اصلاح قوانین مهاجرت ارایه کرده است.

ماریا مونوز، سخنگوی امور اقتصادی و تحول دیجیتال این حزب می‌گوید: ما پیشنهاد کرده‌ایم یک سیستم ویزای امتیازی، مشابه آنچه در کانادا وجود دارد و آلمان نیز در حال بررسی اجرای آن است، ارائه شود. این سیستم‌ها در جذب و حفظ استعدادها و تقویت ادغام این افراد در جامعه موفق بوده‌اند.

به گفته وی، این گروه در پارلمان، پیشنهاد ارایه منابع انسانی و مالی بیشتر به بخش پردازش درخواست‌ها  را ارایه کرده که اسپانیا دهه‌هاست از آن بی‌بهره بوده است.

مونوز می‌گوید: قانون استارت‌آپ‌ها در جذب استعدادها تأثیر چندانی ندارد؛ زیرا دولت جرات انجام اصلاحات اساسی را در مواردی مانند قانون ویزا نداشته است.

آویناش سوخوانی
 آویناش سوخوانی، هم‌بنیان‌گذار پی‌فلو

کار تازه شروع شده است
هنوز این سوال وجود دارد که چرا پولو پس از یک دوره تصدی موفق کنار گذاشته شد. بنیان‌گذاران هم می‌گویند که اگر اسپانیا می‌خواهد به عنوان یک قدرت فناوری در صحنه جهانی رقابت کند، دولت باید کارهای بیشتری انجام بدهد.

آویناش سوخوانی، هم‌بنیان‌گذار فین‌تک اسپانیایی پی‌فلو (Payflow) می‌گوید: ما هنوز در همان سطح کشورهای دیگر نیستیم. هرچه امکانات بیشتری در اختیار کارآفرینان اسپانیایی قرار بگیرد، سرمایه‌های جسورانه بیشتری می‌توانیم جذب کنیم و بنابراین جذب استعدادهای بین‌المللی بیشتر و ایجاد شرکت‌های بزرگ برای ما آسان‌تر خواهد بود.

رومرو، بنیان‌گذار فاکتوریال می‌گوید: واقعیت این است که اگر اسپانیا می‌خواهد به یک «ملت کارآفرین» تبدیل شود، تأثیر قانون استارت‌آپ‌ها هنوز بسیار اندک است است. بنابراین نمی‌دانم که آیا انحلال عالی کارآفرینی برای ادغام این پروژه در تمام وزارتخانه‌ها و همه حوزه‌های دولت لازم بوده یا اینکه دولت فکر می‌کند که تکالیف خود را انجام داده و تمام شده است.

وی می‌افزاید: من فکر نمی‌کنم که کار تمام شده باشد. ما تازه شروع کرده‌ایم و راه‌ درازی در رقابت با سیلیکون‌ولی، برلین و لندن در پیش داریم.


 


کد مطلب: 280973

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/report/280973/امیدها-کمبودهای-اسپانیا-تبدیل-شدن-یک-ملت-کارآفرین

ITMen
  https://www.itmen.ir