۰
از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

شرایط واگذاری باند فرکانسی 2300 مگاهرتز اعلام شد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۰۶
شرایط واگذاری باند فرکانسی 2300 مگاهرتز اعلام شد
شرایط واگذاری باند فرکانسی 2300 مگاهرتز اعلام شد

آی‌تی‌من- کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۳۱۶ مورخ 1399/12/17با هدف توسعه خدمات باندپهن در کشور، پاسخ به تقاضای روزافزون ظرفیت انتقال داده و اینترنت در شبکه‌های سیار در شرایط همه گیری بیماری کرونا و نیز تحقق اهداف عملیانی شبکه ملی اطلاعات به ویژه امکان اتصال و دسترسی پر سرعت سازمان‌ها، مراکز آموزشی، پژوهشی، حوزوی، کسب و کارها و کاربران تجاری با حداقل سرعت صدمگابیت بر ثانیه در کشور به موازات توسعه کیفی خدمات باند پهن و تقویت فضای رقابتی و استفاده بهینه از منابع محدود طیف فرکانسی، شرایط و ضوابط واگذاری باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز را تصویب کرد.

بر اساس ماده 2 این مصوبه، واگذاری حق بهره برداری از تکه باندهای فرکانسی مطابق جدول شماره ۱ و از طریق مزایده خواهد بود. برنده مزایده مجاز است از تکه باند فرکانسی واگذار شده فقط برای ارایه خدمات موضوع پروانه خود به صورت عمده فروشی و یا خرده فروشی و صرفا با شیوه تزویج تقسیم زمانی (TDD) بهره برداری کند.
جدول 1: تکه باندهای فرکانسی قابل واگذاری
باند فرکانسی (مگاهرتز) حداکثر پهنای باند قابل واگذاری (مگاهرتز) تکه باند فرکانسی قابل واگذاری پهنای باند هر تکه (مگاهرتز)
2380-2300                  80 حداکثر 3 تکه A: ترکیب‌ها با حداقل 30 و حداکثر 40 مگاهرتز
B: ترکیب‌ها با حداقل 20 و حداکثر 30 مگاهرتز
 
 
بر اساس بندهای دیگر ماده 2، پس از تعیین ترکیب فرکانسی منتخب در مزایده و انجام اقدامات لازم از سوی برنده/برندگان مزایده، تکه باندهای فرکانسی مشخص شده برای هر برنده و تعهدات مربوط به پروانه (ها) الحاق می‌شوند.

همچنین در صورت هرگونه تمدید، تجدید و با تغییر در شرایط پروانه و یا صدور الحاقیه به نحوی که دارنده پروانه محدود با مقید به شرایط خاصی در ارایه خدمات شود، بهره برداری از فرکانس واگذار شده نیز تابع شرایط مربوط خواهد بود.

بر اساس بند 2-4،از آنجا که واگذاری کلیه تکه باندهای فرکانسی جدول 1 با شیوه تزویج تقسیم زمانی خواهد بود، هیچ گونه باید محافظی بین تکه باندهای واگذار شده و باندهای فرکانسی مجاور منظور نخواهد شد.

علاوه بر این، دارندگان پروانه متعهد به عدم ایجاد تداخل مضر پر باندهای فرکانسی FDD و TDD مجاور هستند. باندهای فرکانسی مجاور نیز نباید هیچ گونه تداخل مضری روی باندهای فرکانسی واگذاری بر اساس این مصوبه داشته باشند.

بر اساس این مصوبه،  واگذاری فرکانس به شیوه مزایده و مطابق ضوابط تعیین شده در این مصوبه خواهد بود و سازمان تنظیم مقررات موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به برگزاری مزایده اقدام کند.

پس از اعلام سازمان، دارنده پروانه متقاضی مکلف است در مهلت مقرر برای خرید استاد مزایده و ارایه پیشنهاد در چارچوب ماده ۵ اقدام کند.

همچنین به منظور افزایش ظرفیت شبکه دارندگان پروانه‌ای که با افزایش ترافیک و کمبود ظرفیت برای پاسخ به نیاز مشترکان مواجه هستند، متقاضیان گروه اول مجاز خواهند بود تا با شرایط این مصوبه از جمله تکه باندهای قابل واگذاری در جدول ۱، نسبت به درخواست ۲۰ مگاهرتز، ۳۰ مگاهرتز یا ۴۰ مگاهرتز اقدام کنند و متقاضی گروه ۲ صرفا می‌تواند نسبت به ارایه تقاضا برای  تکه باند 20 مگاهرتز اقدام کنند.

بر اساس ماده 4 این مصوبه، مبلغ پایه حق واگذاری و سایر شاخص‌های مالی مرتبط با مزایده به شرح جدول 2 تعیین می‌شود.
 
جدول 2: مبلغ پایه حق واگذاری برای هر تکه باند فرکانسی در مزایده
اندازه تکه باند (مگاهرتز) مبلغ پایه حق واگذاری برای هر تکه باند فرکانسی (میلیارد ریال)
10 2000
 
 
برندگان مزایده باید مبلغ تعیین شده در مزایده را قبل از ابلاغ الحاقیه موضوع بند ۳ ماده ۲ و حداکثر تا ۲۰ روز از تاریخ اعلام سازمان به حساب درآمدهاي متمرکز سازمان نزد خزانه داری کل کشور پرداخت کنند، عدم پرداخت مبلغ فوق در مهلت مقرر توسط هر یک از برندگان باعث حذف آن مزایده گر از مزایده و با تضمین شرکت در مزایده می شود
علاوه بر این، در صورت تخلف مزایده‌گر با برنده مزایده از هر یک از مفاد اسناد مزایده از قبیل واریز مبلغ موضوع بند ۴-۲ در موعد مقرر، سازمان حق و اختیار خواهد داشت رأسا و بدون هرگونه تشریفات قانونی برای ضبط تضمین شرکت در مزایده اقدام کند.

همچنین مبلغ تضمین شرکت در مزایده ۲۰۰ میلیارد ریال برای هر ۱۰ مگاهرتز تعیین می‌شود.

ماده 6 مصوبه مذکور، به تعهدات دارنده پروانه اختصاص دارد.

بر این اساس، دارنده پروانه موظف است تا ۳۰ درصد از ظرفیت شبکه ایجاد شده خود در باند فرکانسی ۲۳۰۰ را در صورت وجود در خواست از سوی دارندگان پروانه ایجاد و بهره‌برداری از شبکه ارتباطات ثابت (TCP) به صورت عمده فروشی در اختیار آنها قرار دهد این تعهد بر مبنای ترافیک دیتا ارزیابی شده و حداقل آن به ازای هر ۱۰ مگاهرتز طیف دریافتی بر اساس جدول ۳ است.
جدول ۳: تعهد ترافیک دیتای عمده فروشی سالیانه به ازای هر ۱۰ مگاهرتز طیف دریافتی
سال سال اول سال دوم سال سوم سال چهارم تا دهم (هر سال)
نعهد ترافیک - 40 پتابایت 60 پتابایت 90 پتابایت
 
 
بر اساس این گزارش، سازمان تنظیم مقررات می‌تواند دارنده پروانه را در قبال تعهد انجام نشده از جدول شماره ۳ در هر روز، تا سه برابر نرخ موثر دیتا جریمه کند. همچنین در صورتی که پس از دو سال از تاریخ ابلاغ الحاقیه، دارنده پروانه نسبت به بکارگیری فرکانس واگذار شده موضوع این مصوبه در حداقل ۵۰ درصد سایت‌های پهن باند خود اقدام نکرده باشد سازمان می تواند نسبت به لغو الحاقیه و واگذاری فرکانس به غیر، در نواحی استفاده نشده اقدام کند.

علاوه براین، انتقال منافع طيف فرکانسی موضوع این مصوية توسط دارنده پروانه به استناد مصوبه شماره ۲۴۵ مورخ 25/7/1395 به دیگر دارندگان پروانه ممنوع است.


 
کد مطلب : ۲۷۶۱۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين