۰
در نشست خبری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران مطرح شد:

تمرکز الکامپ امسال بر محتوا خواهد بود

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۱۸
تمرکز نمایشگاه الکامپ امسال بر محتوا خواهد بود
تمرکز نمایشگاه الکامپ امسال بر محتوا خواهد بود
 
 
آی‌تی‌من- حسین اسلامی، رئیس هیات مدیره این سازمان با بیان جزئیاتی از گزارش عملکرد سه ماهه اخیر گفت: تمرکز ما در شش ماهه باقیمانده هیأت مدیره بر گزارش‌دهی است. در این میان کارهایی که انجام شده و در آن موفق شده‌ یا نشده‌ایم و اقداماتی که لازم بوده است تا صورت گیرد اما انجام نشده است، بیان می‌شود.
 
اسلامی با بیان این که می‌خواهیم در مدت باقی‌مانده دوره هیأت مدیره کارهای نیمه تمام را به پایان برسانیم، گفت: در برخی از کارهایی که انجام داده‌ایم متاسفانه موفیقتی نداشته‌ایم؛ مانند رفع محدودیت‌های اینترنتی. چون در این موضوعات ارگان‌های دیگری تصمیم‌گیر هستند.
 
او در ادامه گفت: اما همچنان دلسرد نشده‌ایم و برای حل مشکلات کسب‌وکارها دو جلسه با رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور داشتیم که در آن برخی از فعالان کسب‌وکارها هم حضور داشتند. این نشست‌ها با نگاه رفع مشکلات برگزار شد. در این نشست‌ها آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور سخنان دقیقی گفت که مهم‌ترین جمله آن هم این بود که رفع مشکلات فعلی کشور بدون حمایت فعالان اقتصاد حوزه دیجیتال کشور ممکن نیست. در این میان نگاه معاون اول با بقیه دلتمردان متفاوت بود. ما این صحبت را به فال نیک گرفته‌ایم و این نشان می‌دهد علی‌رغم بدنه نحیف اقتصاد دیجیتال، تاثیر خود را به دولتمردان نشان داده است.



رضا قربانی عضو هیأت مدیره و رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران نیز درباره برگزاری روز ملی فناوری اطلاعات امسال در برج میلاد گفت: تلاش جدی امسال ما در برگزاری این رویداد موضوع محتوا است و با توجه به ظرفیتی که در برج میلاد در این زمینه وجود دارد، روی شبکه‌سازی در این خصوص فعالیت خواهیم کرد. امسال، پیش بینی کردیم تا علاوه بر افراد صنفی، اشخاص غیرصنفی هم حضور داشته باشند.
 
اولین رویداد روز برنامه‌نویسی
مجید اورعی، عضو هیأت مدیره سازمان نصر تهران و رئیس رسته توسعه نرم‌افزار هم در این نشست از برگزاری اولین رویداد به مناسبت روز برنامه‌نویسی خبر داد و گفت: هدف این است تا در همایش مزبور درباره موضوع‌های تخصصی در بخش نرم‌افزار با حضور متخصصان این حوزه و همچنین مصرف‌کنندگان و بخش دولتی دور یک میز، گفت‌وگو انجام شود.
 
او گفت: موضوع دوم دعوت به مشارکت از متخصصان حوزه نرم‌افزار و استفاده از نظرات آنها است. می‌خواهیم در حوزه‌های نرم‌افزارهای کاربردی هم صنف، کمیته‌های بیشتری را تشکیل دهیم. دو کمیسیون ERP و CRM هم‌اکنون در حال تشکیل است. هدف از تشکیل کمیسیون‌ها این است که برای ارزیابی شاخص‌هایی مانند افزایش کیفیت محصولات و قیمت‌گذاری‌ها برای نرم‌افزار، به وجود چنین کمیسیون‌های تخصصی مورد نیاز بود.



اورعی موضوع سوم فعالیت‌‌های رسته نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران را شناسایی 30 مشکل حوزه نرم‌افزار بیان کرد و گفت: ما این مشکلات را در سه گروه تقسیم‌بندی کردیم، موضوعات مرتبط با قانون را در حوزه تنظیم‌گری، موضوعات مربوط با کسب و کارها را در حوزه مربوطه و موارد مرتبط با تقویت شرکت‌ها را در حوزه توانمندسازی شرکت‌ها دسته‌بندی کردیم.
 
او افزود: در حوزه تنظیم‌گری در بخش ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود شرکت‌ها و قابلیت تبدیل به ثروت این دارایی‌ها، موضوع توثیق نرم‌افزار را به عنوان یک ماده واحده به کمیسیون اقتصاد دیجیتال پیشنهاد دادیم و امیدواریم در آنجا بتوانیم این ماده واحده را به تصویب برسانیم و زمینه توثیق نرم‌افزار مهیا شود.
 
رئیس رسته توسعه نرم‌افزار ادامه داد: در بخش ساماندهی، از جمله موارد مطرح شده موضوع استانداردسازی بود. با توجه به گذشت بیش از سه دهه از حوزه نرم‌افزاری در کشور در دو بخش استاندارد با مشکل روبرو هستیم؛ نخست ارجاع کار نرم‌افزار و دیگر توسعه نرم‌افزار است.
 
موضوع
دیگری که اورعی به آن اشاره کرد، تلاش برای تجمیع مجوزها و حذف برخی از موارد زائد بود. او در اینباره گفت: شرکت‌ها مجبور شده‌اند یک نفر را برای برای تمدید و دریافت گواهینامه‌ها استخدام کنند. به دنبال تجمیع گواهینامه‌ها هستیم تا از دریافت گواهینامه‌های غیرضروی پرهیز کنیم.
 

 

بحران تامین ارز واردکنندگان
آیدین عدالت، عضو هیات مدیره و رئیس رسته سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: ما در 3 تا 4 لایه پیگیر 2 موضوع هستیم؛ نخست پیگیر مطالبات اعضا درخصوص مشکلات و دغدغه‌های آنها و موضوع دوم کمک به حاکمیت برای توسعه حوزه ICT است تا موجب شود این بازار بزرگتر شود؛ چون بازار بزرگ شرایط کسب و کاری بهتری را میها می‌کند. از سویی دیگر به عنوان پیشران توسعه اقتصادی کشور برای رشد زیرساخت‌های کشور در تعامل هستیم.
 
عدالت گفت: موردی که بازار سخت‌افزار و ارتباطات سال‌های مدیدی با آن درگیر بوده و به مرحله بحران رسیده است، موضوع تخصیص ارز به کالاهای این حوزه است. ما اطلاع داریم که میزان ارز در کشور کم است و به سختی دست دولت می‌رسد؛ اما موضوع مهم این است که بانک‌ مرکزی به درستی اولویت‌ها را برای تخصیص ارز، تشخیص نمی‌دهد. مثلا در جایی که برای خودرو چند میلیارد دلار ارز تخصیص داده می‌شود برای بازار ICT نیم میلیارد دلار با دشواری تخصیص داده می‌شود. شاید کل واردات ICT در سال به 5 تا 6 میلیارد دلار ارز برسد که سهم بیشتر آن واردات گوشی موبایل است و سایر بخش‌های ICT به 2 میلیارد دلار نمی‌رسد. این واردات شامل محصول نهایی مانند گوشی همراه، لپ تاپ و غیره تا قطعاتی که برای تولید از آنها استفاده می‌شود، است.



وی ادامه داد: بحران تامین ارز، تامین کنندگان و تولیدکنندگان را با مشکل روبه‌رو کرده است و موجب شده تا عرضه از تقاضا در بازار پیشی گیرد و فارغ از بحث سلیقه و مدل مورد درخواست، اقلام ICT دچار حباب قیمتی شوند و این کالاها با چند برابر قیمت در مقایسه با کشورهای دیگر تامین ‌شود. این گرانی صرفا ناشی از تعرفه‌های گمرکی و حمل و نقل نیست، این حباب به دلیل کمبود عرضه است. کمبود عرضه هم چند عامل دارد؛ عوامل بین‌المللی و به ویژه عامل اصلی آن سیاست‌های بانک مرکزی است.
 
عدالت گرانی موجود در بازار این حوزه را به دلیل کمبود ارز عنوان کرد و مسبب آن را بانک مرکزی دانست: مشکل اصلی در سیاست‌گذاری است، سیاست‌های بانک مرکزی و دولت به گونه‌ای است تا سیاست تخصیص ارز را کُند کنند. حباب قیمتی هم تبعات بلندمدتی مانند کمبود کالا، فرسوده شدن زیرساخت‌ها، قطعی‌های مکرر، عدم سرویس و در عمل از دست رفتن زیرساخت اطلاعات را به دنبال دارد. این مسائل مشکلات را افزایش داده است، مثلا عامل کندی اینترنت و عدم دسترسی به پهنای باند تنها فیلترینگ نیست بلکه فرسودگی زیرساخت‌ها هم از دیگر دلایل آن است.
 
او در ادامه به بخشنامه‌ اردیبهشت ماه بانک مرکزی با موضوع نحوه تخصیص ارز به کالاها و خدمات وارداتی اشاره کرد و گفت: در یک بند آن سیاستی اعمال شده که به باور بنده بسیار غیرکارشناسی و خطرناک است که تبعاتی برای کشور به دنبال دارد. در یک بند آن آمده است که از این پس به فعالان تولیدی اعم از بازرگانی، تولیدی و خدماتی در مناطق ویژه و آزاد ارز تامین شده از سامانه نیما یا بانک مرکزی تخصیص داده نمی‌شود و توضیح داده شده است که فعالان باید از دیگر ارزهای در دسترس استفاده کنند.
 
او افزود: در جای دیگری از همین بخشنامه آمده است که ارز قابل دسترس دیگری در عمل وجود ندارد. یعنی این بانک به جز ارز نیمایی و بانک مرکزی ارز دیگری را به رسمیت نشناخته و آن را قاچاق می‌داند. مشخص نیست که منظور آنها از ارزهای دیگر قابل دسترس چیست؟ اما در عمل می‌گوید که تولیدکننده و واردکننده در مناطق آزاد تجاری و ویژه، از ارز قاچاق استفاده کند. موضوع مهم این که اگر تولیدکننده موفق
به تامین ارز شود آن را باید با قیمت 50 هزار تومان تهیه کند، سپس محصول خود را در منطقه آزاد و ویژه تولید کرده در ادامه آن را ترخیص کرده و به سرزمین اصلی بیاورد و آن گاه با کالایی که با ارز 40 هزار تومانی نیمایی وارد شده است به رقابت بپردازد؛ نتیجه آن در عمل مرگ تولید در مناطق ویژه و آزاد است.
 
تعامل خوب نصر تهران با مجلس
علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر سازمان نصر تهران هم به صورت خلاصه به اقدامات صورت گرفته از آخرین نشست خبری تا امروز پرداخت. او با اشاره به حمایت سازمان نصر از تعدادی از کاندیداهای اتاق بازرگانی گفت: خوشبختانه با این حمایت وزن قابل توجهی از کاندیداها موفق شدند به اتاق راه یافته و مهمتر از آن به هیأترئیسه ورود کنند که این بی‌سابقه بوده است. در کنار این موارد ریاست اتاق هم فردی از حوزه دیجیتال انتخاب شد.
 
کشاورز در ادامه به برگزاری مسابقات فوتسال جام انفورماتیک، یادواره روز فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: در سال جاری استقبال خوبی از این رقابت‌ها صورت گرفت. ما فضایی را مهیا کردیم تا علاوه بر اعضای صنف، نهادهای حاکمیتی مرتبط هم بتوانند در این مسابقات شرکت کنند. در این ارتباط بازیکنانی از وزارت صمت و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شرکت کردند. همچنین امسال برگزاری دوره دوم مسابقات تنیس روی میز خانم‌ها و اولین دوره مسابقات آقایان هم برگزار شد.



به گفته دبیر سازمان نصر تهران، در حوزه حقوقی هم مرکز داوری اقدامات خوبی انجام است. او گفت: سازمان نصر تهران متولی شواری حل اختلاف ویژه موضوعات فناوری اطلاعات شده است و طی روزهای آینده دفتر این شورا با حضور نمایندگان بخش خصوصی و قوای قضائیه و مجریه افتتاح خواهد شد.
 
کشاورز همچینین به ارائه خمات مشاوره در زمینه‌های بیمه و مالیات به عنوان بخش دیگری از فعالیت‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران اشاره کرد که قرار است ارائه مشاوره‌های حقوقی به اعضا هم اضافه شود.
 
دبیر سازمان نصر تهران گفت: در این دوره تعامل خوبی با مجلس شورای اسلامی شکل گرفته است و برای اولین بار پیشنهادهای صنف به منظور درج در برنامه هفتم توسعه به مجلس ارائه می‌شود.
 
لزوم  امیدآفرینی برای توسعه اقتصاد دیجیتال
در بخش دیگری از نشست خبری این سازمان که به موضوع الکامپ اختصاص داشت، سیدحسن هاشمی، رئیس سازمان نصر کشور که به صورت آنلاین در جلسه حضور داشت، با بیان اینکه ماه‌های دشوار گذشته پشت سرنهاده شده است، ابراز امیدواری کرد که الکامپ امسال نقطه تحول حوزه فاوا در کشور باشد.
 
او گفت: در سال گذشته در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور بدون هیاهو پیگیر مشکلات بودیم و در تلاشیم برای امیدآفرینی بیشتر بتوانیم اقداماتی درست انجام دهیم.
 
رئیس نصر کشور طرح مستقیم موضوعات با شخص رئیس جمهوری را موثر دانست و افزود: در وزارتخانه موضوع اختلالات اینترنتی پیگیری شد و فکر می‌کنم بخشی از این مشکلات تا حدی رفع شده است ولی باز هم به عنوان مطالبه‌گر مشکلات را دنبال می‌کنیم. او از مسئولان درخواست کرد در نمایشگاه الکامپ حضور پیدا کنند و با فعالان صنعت فاوا گفت‌وگوهای مستقیم داشته باشند.
 
هاشمی بیان کرد: اگر می‌خواهیم هدف‌هایی مثل افزایش سهم اقتصاد دیجیتال محقق شود باید امید و انگیزه را در این حوزه ایجاد کنیم که امیدوارم الکامپ در این راستا باشد.


 
آزاد معروفی، عضو هیات مدیره سازمان نصر تهران و دبیر کل نصر کشور نیز در سخنانی گفت: این رویداد محلی برای معرفی شدن افراد به همدیگر و انجام مارکتینگ است. امیدوارم الکامپ مشکلات صنعت IT را برطرف کند.
 
او ادامه داد: مسوولان باید به این موضوع توجه کنند که برگزاری یک الکامپ بین‌المللی خوب، مستلزم آن است که تاریخ برگزاری آن دست‌کم از یک سال پیش مشخص باشد.
 
دبیر کل نصر کشور بیان کرد: اگر شرکت نمایشگاه‌ها و وزارت صمت ترتیبی دهند که
سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برای چند دوره برگزارکننده این نمایشگاه باشد می‌توانیم برای حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه برنامه‌ریزی کنیم. آنچه که دغدغه ماست ساماندهی بازار و ایجاد محیط سالم و رقابتی است که نمایشگاه الکامپ می‌تواند بستری برای این موضوعات باشد.
 

حضور بیش از 470 شرکت در الکامپ
صادق فرامرزی، عضو هیأت رئیسه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز درباره جزئیات نمایشگاه الکامپ و میزان حضور شرکت‌ها، توضیح داد: برای نمایشگاه الکامپ فضایی به وسعت 40 هزار متر اختصاص داده شده است و تا کنون 470 تا 480 شرکت، فضایی را به میزان 23 هزار متر مربع به خود اختصاص داده‌اند. همه اپراتورها و بسیاری از سازمان‌ها مرتبط دولتی هم در این رویداد حضور دارند.
 
او درباره حضور شرکت‌‎های خارجی‌ در این نمایشگاه گفت: 10 شرکت و 70 مهمان خارجی از کشورهایی مانند روسیه، ترکیه، عراق، پاکستان، چین، ارمنستان و... حضور خواهند داشت.
 


فرامرزی ویژگی مشخص نمایشگاه امسال را «محتوا» دانست و گفت: اکنون زمان گفت‌وگو است و این نمایشگاه مکانی برای گفت‌وگو است. در کنار این موارد تینو استارز ویژه دانش‌آموزان هم در نظر گرفته شده و با همکاری آموزش و پرورش، دانش‌آموزان در این نمایشگاه حضور خواهند یافت و با بازار و منتورها روبرور می‌‌شوند. او گفت: همچنین نرم‌افزاری برای تعاملات B2B میان شرکت‌های ایرانی و خارجی معرفی می‌شود.
 
فرامرزی در پاسخ به پرسشی در خصوص هزینه‌های بالای شرکت‌ها برای حضور در این نمایشگاه و همچنین مشکلات انصراف آنها توضیح داد: بنده برای این موارد مصداقی ندارم؛ نمایشگاه را هم خود شرکت‌های نمایشگاه برگزار کرده و سازمان در این بخش نقشی ندارد.
 
عضو هیأت رئیس سازمان در پاسخ به سوالی درباره برگزاری همزمان دو نمایشگاه الکامپ و تلکام گفت: برای برگزاری همزمان این دو رویداد تعامل کردیم اما مشکلاتی ایجاد شد. تلاش خواهیم کرد تا در سال‌های آینده این دو نمایشگاه به صورت همزمان برگزار شوند.
 
او ابراز امیدواری کرد که امسال یکی از پرشکوه‌ترین الکامپ‌ها را برگزار شود؛ چون علی‌رغم مشکلات این حوزه ناچار به زنده ماندن و تلاش کردن هستیم.
 
الکام تاکز، هسته اصلی نمایشگاه
رضا قربانی، عضو هیأت مدیره نصر تهران نیز با اشاره به تفاوت‌های الکامپ امسال با سال‌های گذشته گفت: الکامپ می‌خواهد تصویر درستی از امروز جامعه بدهد، جدا از خوب یا بد بودن، واقعی بودن تصویر مهم است که شرایط را به همه ما نشان می‌دهد. اینکه کدام حوزه‌های ICT پررنگ‌تر شده‌اند، کدام‌ها کم‌رنگ شده یا محو شده‌اند، همه در آیینه الکامپ خود را نشان می‌دهد.

او یکی از اتفاقات خوب این دوره از نمایشگاه را حضور شرکت‌هایی دانست که در 4 یا 5 سال اخیر شکل گرفته‌ و اکنون غرفه‌هایی با متراژ 200 متر را در اختیار گرفته‌اند؛ از جمله این شرکت‌ها می‌توان به حضور پررنگ صرافی‌های رمزارز اشاره کرد.



عضو هیأت مدیره نصر تهران ادامه داد: آخرین الکامپ چهار سال قبل برگزار شد. بدون شک با شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی حاکم بر جامعه، تفاوت‌های زیادی با سال‌های گذشته خواهیم داشت. دیگر از هیاهوی استارت‌آپی چهار سال قبل خبری نیست. مسلما شرکت‌های زیادی در این مدت متولد شده‌اند یا شکست خورده‌اند.
 
او هسته اصلی این نمایشگاه را الکام تاکز یا همان استیج خواند و گفت: به دلیل مدیریت مصرف انرژی پذیرش ورود به نمایشگاه تا ساعت 15 انجام می‌شود. در سالن‌های 8 و 9 دو استیج داریم که از ساعت 10:30 تا 15 عصر در هر چهار روز الکامپ، شاهد برپایی رویدادهای مختلفی با حضور افراد تاثیرگذار در این حوزه هستیم.
 
قربانی حامیان مالی اصلی الکام تاکز 1402 را شرکت ایرانسل، شرکت ملی انفورماتیک، شرکت جیبیت و شرکت نوبیتکس معرفی کرد.


 
کد مطلب : ۲۸۱۲۰۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما