۰

طرح پیشنهادات ایران در نشست وزرای ارتباطات عضو اکو

تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۱
طرح پیشنهادات ایران در نشست وزرای ارتباطات عضو اکو
طرح پیشنهادات ایران در نشست وزرای ارتباطات عضو اکو

آی‌تی‌من- روز پنج‌شنبه نشست رسمی‌ وزرای ارتباطات و فناوریاطلاعات کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی موسوم به اکو به ریاست عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوریاسلامی ایران برگزار شد.

زارع پور در این نشست گفت: باعث خوشبختی است که وزارت ارتباطات جمهوری اسلامی ایران در روز ملی فناوری اطلاعات در ایران میزباناین نشست است.
وی افزود: به عنوان یکی از بنیان گذاران اکو، جمهوری اسلامی ایران،همیشه به دنبال تقویت همگرایی منطقه‌ای و موثرتر کردن این نهاد بوده است و بدون شک این نشست نیز در همین راستا خواهد بود.

زارع پور با بیان اینکه ما در مرحله حساسی از تحول دیجیتالهستیم، گفت: فناوری‌های جدیدی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا،نسل پنجم تلفن همراه و حتی نسل ششم، نیمه‌هادی‌ها، کلان داده و سایرفناوری‌های جدیدی که در راه است؛ علاوه بر ایجاد فرصت‌های جدید در جهت توسعه جوامع، تهدیداتی را نیز به همراه دارند، لذا لازم است در مواجه با این فناوری‌ها رویکرد مناسبی اتخاذ شود تا هم از فرصت‌هایبی نظیر ایجاد شده نهایت استفاده را ببریم و هم از تهدیدات آنها مصون بمانیم.

وی افزود: اگر در مواجهه با فناوری‌های جدید منفعلانه عمل کنیم، شکاف دیجیتالی که الان هم وجود دارد، گسترده تر خواهد شد.

وزیر ارتباطات با ابراز خوشنودی از پیشرفت چشمگیر این سازمان بین المللی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد: با این حال همکاری‌های میان اعضا به خوبی پیش نرفته است و به عنوان مثال وزرایحمل و نقل عضو اکو یازدهمین نشست خود را نیز برگزار کرده‌اند؛ اما امروز سومین نشست وزرای ارتباطات این سازمان در حال برگزاری است، لذا لازم است در این زمینه بازنگری جدی انجام شود.

زارع پور با بیان اینکه غیر از برگزار نشدن منظم اجلاس وزرای ارتباطات کشورهای عضو اکو دو مشکل دیگر نیز وجود دارد، گفت: نخست اینکه ما در بسیاری از حوزه‌ها از جمله توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، تنظیم گریو رگولاتوری در منطقه، سرمایه گذاری و کار مشترک در حوزه‌های مربوط به فضا می‌توانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم که با وجود همه مصوبات قبلی این همکاری‌ها به صورت موثر و نتیجه بخشی اتفاق نیفتاده است. علاوه بر این بلوک کشورهای عضو اکو، به عنوان یکسازمان منطقه ای مشترک پتانسیل‌های همکاری بالایی با سایرسازمان‌های بین المللی دارد که تا کنون در این زمینه نیز توفیقاتقابل توجهی حاصل نشده است. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا پلی برای اتصال کشورهای عضو اکو با سایر مناطق مانند اقیانوس هند، آفریقا، خلیج فارس و کشورهای حوزه شامات باشد.

وی افزود: مشارکت منطقه‌ای به ما کمک می‌کند تا بهتر از فرصت‌های خود استفاده کنیم و از جوامع خود در برابر تهدیدات از جمله نقض حاکمیتسایبری محافظت کنیم و به توانمندی‌های داخلی خود از جمله پلتفرم‌هایبومی‌فرصت رشد و شکوفایی بدهیم.
وزیر ارتباطات با بیان سرعت بالای تحولات در حوزه ارتباطات و فناوری،افزود: برای برنامه ریزی مناسب در مواجه فعالانه با آینده فناوریدیجیتال، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می‌کند تدوین برنامه راهبردی 2025 تا 2030 این سازمان در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: این مطالعه باید بر ارتقای همکاری منطقه ای در حوزه فناوری‌های فضایی، هوش مصنوعی، زیرساخت انتقال داده، تنظیم گری،پلتفرم‌های مشترک، اقتصاد دیجیتال، حفاظت از کودکان در فضایمجازی، آموزش و سایر موارد تمرکز داشته باشد بنابراین پیشنهادمی‌شود به منظور تدوین دقیق این سند، پنج کمیته شامل کمیته امنیتسایبری، کمیته اقتصاد دیجیتال، کمیته زیرساخت و انتقال داده، کمیتهحمایت از کودکان در فضای مجازی و کمیته پلتفرم‌ها ذیل کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات اکو تشکل شود.
 
کد مطلب : ۲۸۱۳۲۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين