۰
معاون علمی رییس جمهور اعلام کرد:

توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مناطق کم‌تر برخوردار با اجرای برنامه برش استانی

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۵۵
توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مناطق کم‌تر برخوردار با اجرای برنامه برش استانی
توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مناطق کم‌تر برخوردار با اجرای برنامه برش استانی

آی‌تی‌من- روح‌الله دهقانی خاطرنشان کرد که توزیع متوازن حمایت‌ها و تخصیص عادلانه منابع، جزو جدی‌ترین برنامه‌های معاونت علمی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به شمار می‌رود که تحقق آن در استان‌ها با اجرای برنامه ملی برش استانی اقتصاد دانش بنیان دنبال می‌شود.

 دهقانی، برنامه ملی برش اقتصاد دانش‌بنیان را فرصت بسیار خوبی برای توزیع متوازن منابع استانی و متناسب با گام‌های هر استان دانست و افزود: در این برنامه ملی با تقسیم بندی استان‌ها، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان توسط معاونان و روسای مراکز معاونت علمی، به طور مستمر  و دقیق پیگیری می‌شود. با حضور مستمر در استان‌ها و پایش وضعیت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، تحقق شاخص‌ها دنبال می‌شود و ذیل همین اقدام، یک رقابت سالم بین معاونان برای ارتقای استانی که به آن‌ها محول شده شکل می‌گیرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با بیان این‌که چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های ظرفیت‌مند و دارای فرصت رشد است که توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در این استان را شخصا پیگیری می‌کند، ادامه داد: علت این‌که خودم موضوع اقتصاد دانش‌بنیان در استان چهارمحال و بختیاری را به عهده می‌گیرم وجود فرصت‌های بسیار خوب رشد در این استان است.

 دهقانی، ویژگی برنامه برش استانی را توجه جدی به چند حوزه مزیت‌دار استان و  حمایت ویژه  از این مزیت‌ها دانست و افزود: در استان چهارمحال و بختیاری، این سه حوزه با برنامه ریزی خاص و ویژه حمایت می‌شوند. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با بیان این‌که اقتصاد برای رشد باید در سه رکن اساسی، به صورت هماهنگ و متوازن رشد کند، عنوان کرد: اقتصاد دانش‌بنیان نیز  مانند درختی که برای ثمربخشی به تنه، ساقه و برگ سالم و قوی نیاز دارد اقتصاد دانش‌بنیان هم باید در حمایت و  برخورداری از شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ،همزمان و متوازن عمل کند

 وی افزود: در قالب نظام ارزیابی دانش‌بنیان‌ها، این سه ساختار که به عنوان شرکت‌های نوپا، فناور و نوآور شناخته می‌شوند، متناسب با ماهیت، نیازها و عملکردشان مورد حمایت قرار می‌گیرند و رشد می‌کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با تاکید بر این که دوره کنونی، دوره حمایت‌های متناسب با ضرورت کشور و استفاده حداکثری از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود است، ادامه داد: در کشور چند دوره توسعه را پشت سر گذاشته‌ایم که در دوره اول، با توجه به وجود منابع سرشار درآمدی حاصل از فروش نفت، توسعه‌های بزرگ صنعتی صورت گرفت و کارخانه‌های بزرگ شکل گرفتند که همان تنه‌های تنومند درخت اقتصاد هستند. در دوره بعدی، رشد فزاینده استارتاپ‌ها صورت گرفت که به مثابه برگ‌های پراکنده سبز و پر تعداد درختان شناخته می‌شوند. اما باید بدانیم که برای ثمربخشی و باردهی درخت اقتصاد، رشد برگ‌ها یا تنومندی تنه به تنهایی کافی نیست و می‌بایست، ساقه‌های جوان و مستحکم شرکت‌های دانش‌بنیان، نوآوری‌ها را به بدنه صنعت متصل کنند تا شاهد اثربخشی و ثمردهی باشیم. وی افزود:مدیران استانی، باید در نظر داشته باشند که رویکردهای دهه‌های ۷۰ و ۸۰ که درآمدهای سرشار نفتی صرف توسعه زیرساختی می‌شد، اکنون کارآمد نیست. باید راهکار جدیدی را دنبال کنیم که طراحی نظام متفاوتی در اقتصاد مردمی‌است و هرآن‌چه که در این سال‌ها از زیرساخت‌ها گرد هم آورده‌ایم به میدان اقتصاد دانش‌بنیان بیاوریم. تا زمانی که آن چه را که از زمین، تجهیزات و آزمایشگاه و ... داریم به میدان اقتصاد دانش بنیان نیاوریم، آن اتفاق تحول آفرین رقم نمی‌خورد. این رویکرد که صرفا ایجاد زیرساخت و ساختمان راه حل است چاره ساز نخواهد بود و باید در صرف هزینه‌ها برای زیرساخت، هوشمندانه عمل کنیم. علاوه بر منابع موجود باید منابع ناشی از قانون جهش تولید دانش بنیان و قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و سایر منابع را پای کار می‌آوریم.

 دهقانی با تاکید بر این که می‌بایست شریان شرکت‌های کوچک به شرکت‌های متوسط و شرکت‌های متوسط به جریان شرکت‌های بزرگ متصل شود ادامه داد: باید این درخت زنجیره ارزش را هوشمندانه باغبانی کنیم و شاخه‌های اضافی را هرس کنیم. به ساقه برگ و تنه  توجه متوازن و هوشمندی داشته باشیم.

وی با تاکید بر این‌که  باور داریم که می‌توان اقتصاد دانش بنیان را مردمی ‌و جامعه را به طور جدی و میدانی وارد عرصه اقتصاد کرد، ادامه داد: حوزه صنایع خلاق و فناوری‌های نرم و فرهنگی، یکی از مصادیق مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان است. نباید اقتصاد خلاق را به اقتصاد هنر و صنایع دستی محدود کنیم، بلکه صنایع خلاق  و اقتصاد خلاق همان اقتصاد دانش بنیان است که در صنایع خلاق وجه خلاقیت پررنگ تر از فناوری دیده می;شود.

دهقانی با اشاره به ضرورت استقرار نظام ارزیابی دارایی‌های نامشهود گفت: تا زمانی که نظام ارزیابی دارایی‌های نامشهود شکل نگیرد اقتصاد دانش‌بنیان جایگاه واقعی خود را نخواهد یافت، چراکه اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر نوآوری، فناوری و دارایی‌های ارزنده‌ای از این جنس بوده و اقدامات خوبی نیز در زمینه استقرار این نظام صورت گرفته است. وی با اشاره به ایجاد قرارگاهی متشکل از مسئولان استانی و معاونت علمی، در قالب برنامه برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان گفت: باید تمامی ظرفیت‌های استان بر روی اولویت‌های تعیین شده در قالب برنامه برش استانی متمرکز شود، چراکه هیچ حوزه‌ای جز اقتصاد دانش‌بنیان نمی‌تواند زمینه ساز خروج از رکود، مردمی‌شدن اقتصاد و تحول استان باشد.
 
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۳۹۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما