۰

روبات‌ها، معلم روبات‌ها

تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۱۷
روبات‌ها، معلم روبات‌ها
روبات‌ها، معلم روبات‌ها

آی‌تی‌من- آیا روبات‌ها مانند انسان‌ها می‌توانند شناخت و آگاهی خود را از طریق تبادل اطلاعات به یکدیگر ارتقا دهند؟ یک گروه از محققان با هدایت «لورن ایتی» استاد علوم رایانه «یونهائو گو» دانشجوی دکتری او (از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی)، ماموریتی را برای رسیدن به پاسخ این سوال شروع کردند.
مطالعه گسترده آنها که به تازگی در یک نشریه تخصصی انتشار یافته، آنها را به یک کشف جالب رهنمون کرده و آن اینکه پاسخ سوال یادشده مثبت است! مقاله تحقیقی آنها یک نگرش جدید به حوزه رو به گسترش «یادگیری مادام العمر» (LL) در درون یادگیری ماشین معرفی کرده است. حوزه یادگیری مادام العمر این مفهوم را بررسی می‌کند که کارگزاران هوش مصنوعی همزمان با رو به رو شدن با وظایف جدید به طور مداوم دانش خود را گسترده می‌سازند و در عین حال آموخته‌های قبلی را حفظ می‌کنند.

«گو» در توضیح این مساله گفت: مانند آن است که هر کدام از روبات‌ها در یک کلاس درس در حوزه تخصصی خود تدریس و بقیه روبات‌ها هم مانند دانش‌آموزانی با دقت به درس توجه کنند.

این محققان در همین زمینه شیوه‌ای با عنوان «یادگیری مادام العمر دانش مشترک» (SKILL) ابداع کردند که از یک راهکار منحصربه‌فرد استفاده می‌کند که به هوش مصنوعی اجازه می‌دهد تا در زمینه ۱۰۲ مهارت جداگانه به استادی برسد. «ایتی» و «گو» اعتقاد دارند که تحقیقات آنها مسیری جدید در «یادگیری مادام العمر» ایجاد کرده است. تحقیقات کنونی عمدتا بر یک کارگزار منفرد هوش مصنوعی تمرکز دارد که وظایف را به طور زنجیره‌ای یاد می‌گیرد و این شیوه به باور آنها به خودی خود آهسته است.

از سوی دیگر، ابزار SKILL یک رشته از الگوریتم‌ها را ارائه می‌دهد که چندین کارگزار هوش مصنوعی را قادر می‌سازد تا به طور همزمان یاد بگیرند و از این طریق فرایند یادگیری را شتاب می‌دهد.

به گفته محققان، این تحقیقات در آینده می‌تواند به هزاران یا میلیون‌ها وظیفه گسترش داده شود. آنها پیش بینی می‌کنند که تا چند سال آینده «یادگیری مادام العمر» می‌تواند بسیاری از جنبه‌های زندگی را متحول کند و بطور بالقوه یک جامعه جهانی واقعا به هم پیوسته، هوشمند و کارآمد به وجود آورد.
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۸۱۴۲۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما