۰
در نشستی با فعالان موسسات دانش ‌بنیان صورت گرفت

تبیین ویژگی‌های نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌‌های دانش‌بنیان

تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۶
تبیین ویژگی‌های نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌‌های دانش‌بنیان
تبیین ویژگی‌های نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌‌های دانش‌بنیان

آی‌تی‌من- رضا اسدی فرد با اشاره به فعالیت حدود 9 هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور گفت: مهم‌ترین ویژگی آیین‌نامه جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، توجه به اثرگذاری و میزان رشد شرکت‌‌ها است.

وی با بیان این‌که در سازوکار قبلی ارزیابی شرکت‌ها، عمده تمرکز بر روی فرآیند و سطح فناوری توسعه محصول بود و برای احزار دانش‌بنیان شدن باید بیش از حد وارد فعالیت‌های شرکت‌ها می‌شدیم، ادامه داد: در دوره جدید، سطح دانش بنیانی شرکت‌ها با معیارهایی متناسب با اثرگذاری و کارآمدی آنها، سنجیده می‌شود. مثلاً وقتی تعداد 10 فارغ التحصیل دکتری در یک شرکت اشتغال دارند و روی یک موضوع خاص کار می‌کنند، یا وقتی شرکتی روی یک ماده مؤثر و راهبردی که از میانگین سطح فناوری کشور فراتر است و نیازی را رفع می‌کند، تحقیق و توسعه انجام می‌دهد، نشانه‌های خوبی از دانش بنیان بودن آن شرکت را می‌توان تشخیص داد.

اسدی فرد در خصوص انواع شرکت‌های دانش‌بنیان در نظام جدید ارزیابی اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان «نوپا» شرکت‌های فعال در حوزه تحقیق، طراحی و توسعه کالاها و خدمات فناورانه هستند که هنوز از نظر کسب و کاری و اقتصادی به بلوغ کافی دست پیدا نکرده اند، در صورتی که شرکت حداقل یک محصول در مقیاس نمونه آزمایشگاهی مطابق با فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان را تولید کند به عنوان "شرکت دانش بنیان نوپا" تایید می‌شود. شرکت‌های دانش بنیان «نوآور» هم شرکت‌های فعال در حوزه تولید و توسعه کالاها و خدمات فناورانه و نوآورانه هستند که از نظر کسب و کاری و اقتصادی به بلوغ کافی دست پیدا کرده اند و موفق به تولید تجاری حداقل یک کالا/خدمت دانش بنیان و کسب درآمد عملیاتی بیش از 50 میلیارد ریال شده و گزارش پیشرفت برنامه رشد شرکت هرساله توسط دبیرخانه شرکت‌های دانش بنیان تایید شده و البته سهم فروش کالاها/خدمات دانش بنیان شرکت از فروش کل شرکت هم کمتر از 50 درصد است.
وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان «فناور» هم شرکت‌های فعال در حوزه تولید و توسعه کالاها و خدمات فناورانه هستند که از نظر کسب و کاری و اقتصادی به بلوغ کافی دست پیدا کرده اند، مشروط به این که دارای تولید تجاری حداقل یک کالا/خدمت دانش بنیان، درآمد عملیاتی بیش از 50 میلیارد ریال، برخورداری از حداقل 10 نفر نیروی بیمه شده تمام وقت باشند و سهم فروش کالاها/خدمات دانش بنیان شرکت از فروش کل حداقل 50 درصد باشد.
اسدی فرد در ادامه با بیان این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان بر مبنای نظام رتبه‌بندی سالانه تعریف شده در معیار‌های رشد صادرات، فروش و حل مسایل جامعه با یکدیگر رقابت می‌کنند، ادامه داد: در دسته بندی بر اساس نظام ارزیابی جدید، بیش از 5700 شرکت شامل 80 درصد از شرکت‌ها در دسته‌بندی نوپا،  ۱۳ درصد شامل ۱۱۷۴ شرکت در دسته نوآور و ۵۹۳ شرکت با سهمی ۷درصدی از کل دانش‌بنیان‌ها در دسته دانش‌بنیان فناور قرار می گیرند. به تبع این دسته بندی جدید، شرکت‌ها در کارتابل خود تغییراتی را مشاهده می‌کنند که فرصت لازم برای رفع ابهام‌ها و تکمیل اطلاعات در اختیارشان قرار خواهد گرفت.
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۴۸۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما