۰
به جای عرضه ارز در سامانه نیما

صادرکنندگان موبایل بی‌کیفیت وارد می‌کنند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۶
صادرکنندگان موبایل بی‌کیفیت وارد می‌کنند
صادرکنندگان موبایل بی‌کیفیت وارد می‌کنند

آی‌تی‌من- احسان‌الدین تقی‌زاده در خصوص وضعیت بازار موبایل اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت بازار موبایل برای گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار که عموم مردم استفاده می‌کنند و بانک مرکزی ارز نیمایی به آن‌ها اختصاص می‌دهد، ثبات نسبی دارد. مسائل ارز در بازار آزاد ارتباطی به گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار ندارد، بنابراین قیمت آن‌ها تغییر نمی‌کند؛ زیرا ارز اختصاص داده شده به این گروه کالایی قیمت ثابتی دارد.

وی افزود: از اسفندماه سال گذشته با افزایش قیمت ارز نیمایی، قدرت خرید مردم برای گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار کاهش پیدا کرد. نوسانات قیمتی که گاهی در بازار این گوشی‌ها مشاهده می‌شود سود بازرگانی مجازی است که واردکننده با توجه به رقابتی که ایجاد شده تغییر می‌دهد.

رییس اتحادیه خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد تصریح کرد: هر زمان که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند، مردم کالاهای قبلی خود را تعمیر و از خرید کالای جدید خودداری می‌کنند اما در حال حاضر کالا به اندازه کافی در بازار وجود دارد و شرایط برای خرید گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار خوب است.

تقی‌زاده گفت: در خصوص گوشی‌های پرچمدار یا بالای ۶۰۰ دلار که ارز نیمایی به آن‌ها اختصاص پیدا نمی‌کند، نوسان قیمت داریم؛ زیرا این گروه کالایی برای واردات از ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان کالاهای مختلف استفاده می‌کنند. صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما با قیمت مصوب بانک مرکزی ارایه کنند اما به جای آن تلفن همراه وارد می‌کنند.

وی ادامه داد: ما مخالف این موضوع هستیم؛ زیرا در این صورت کنترلی روی قیمت‌ها نداریم و با نوسان دلار قیمت‌ها تغییر می‌کند. ما اعلام کردیم این ارز باید در سامانه نیما عرضه شده و  واردکنندگان تلفن همراه کالا وارد کنند؛ اما این موضوع از دسترس ما خارج شده، نظارتی وجود ندارد و مشکلاتی برای واردکنندگان تلفن همراه و واحدهای صنفی ایجاد شده است.

تقی‌زاده اضافه کرد: صادرکنندگان، تخصصی در حوزه تلفن همراه ندارند، بنابر این شاهد این هستیم که کالای بدون کیفیت، ریفربیشد یا ریپک وارد کشور می‌شود. در هفته گذشته شاهد مواردی از این دست بودیم که کالاهایی از گروه کالایی خاصی(آیفون) به صورت رسمی وارد شده که ریفربیشد و ریپک هستند و مورد تایید نیستند. متاسفانه این موضوع در حال افزایش است که ضرر آن به مصرف‌کننده می‌رسد و در نهایت اتحادیه باید پاسخگوی تبعات این معضل باشد.

رییس اتحادیه خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد در خصوص رجیستری آیفون ۱۴ تصریح کرد: در حال حاضر براساس نظر قانون‌گذار واردات آیفون ۱۴ ممنوع بوده و رجیستری آن انجام نمی‌شود. تاکنون حتی یک گوشی آیفون ۱۴ کد ۶ رقمی جهت فعال‌سازی دریافت نکرده و در صورتی که افرادی اقدام به رجیستری و فعال‌سازی کرده‌اند، این کار را به صورت غیر قانونی انجام می‌دهند.
 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۸۱۵۱۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما