۰
از سوی هیات مدیره بورس

ضوابط اختصاصی پذیرش سهام شركت‌های دانش‌بنیان، فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، فناور و خلاق در فرابورس ابلاغ شد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۶
ضوابط اختصاصی پذیرش سهام شركت‌های دانش‌بنیان، فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، فناور و خلاق در فرابورس ابلاغ شد
ضوابط اختصاصی پذیرش سهام شركت‌های دانش‌بنیان، فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، فناور و خلاق در فرابورس ابلاغ شد

آی‌تی‌من- متن ضوابط اختصاصی پذیرش سهام شركت‌های دانش‌بنیان، فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، فناور و خلاق به این شرح است:

«ماده ۱- منظور از «متقاضی پذیرش» در این پیوست، حسب مورد یکی از شرکت­های زیر است:

الف- شرکت دانش‌بنیان موضوع ماده ۱ «قانون حمايت از شركت­ها و مؤسسات دانش­بنيان و تجاري­ سازي نوآوري­ها و اختراعات» مصوب ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی با اصلاحات و الحاقات آن
ب- شرکت­ «فناور» موضوع ماده ۹ «قانون حمایت از شرکت­ها و مؤسسات دانش­بنیان و تجاری­سازی نوآوری­ها و اختراعات» مصوب ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی با اصلاحات و الحاقات آن، بند ب ماده ۱ «آیین­نامه اجرایی ماده ۴۷ قانون برنامه چهارم توسعه‌ اقتصادی‌، اجتماعی‌ و فرهنگی‌ جمهوری‌ اسلامی ایران» مصوب ۱۳۸۴ هیأت وزیران و «آیین ­نامه نحوه راه‌اندازی و فعالیت مراکز رشد واحدهای فناور» مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
پ- شرکت­ «خلاق» موضوع تبصره ماده ۶ «قانون جهش تولید دانش بنیان» مصوب ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی
ت- شرکت «فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال» که با ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی مبتنی بر فناوری‌های دیجیتال در بستر اینترنت به ارائه خدمات می­پردازند و به تشخیص فرابورس دارای حداقل دو شرط از شروط زیر هستند:
۱- متقاضیانی که کسب و کار داده محور بر بستر اینترنت دارند.
۲- متقاضیانی که بیش از ۳۰ درصد از ارزش روز دارایی­های آن‌ها از نوع نامشهود باشد.
۳- متقاضیانی که کسب و کار آنان کاربر پایه باشد.

ماده ۲- جایگزین هیأت پذیرش موضوع ماده ۲ این دستورالعمل، هیأتی با عنوان «هیأت پذیرش شرکت­های دانش­بنیان، فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال و فناور و خلاق» به منظور بررسی شرایط متقاضیان پذیرش و همچنین لغو پذیرش آن‌ها تشکیل می­شود. هیأت مذکور داراي پنج عضو به شرح زير است:

۱- مدیرعامل فرابورس
۲- يك نفر شخص حقيقي با تخصص در حوزه محصولات و خدمات دانش‌بنیان به پیشنهاد معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و تأیید هیأت­مدیره فرابورس
۳- يك نفر شخص حقيقي با تخصص مالی و یا حسابداری آشنا با شرکت‌های دانش‌بنیان به انتخاب هیأت‌مدیره فرابورس
۴- يك نفر شخص حقيقي با تخصص حقوق و آشنا با شرکت‌های دانش‌بنیان به انتخاب هیأت مديره فرابورس
۵- يك نفر شخص حقيقي با تخصص در حوزه کسب و کار دانش­بنیان به انتخاب مدیرعامل فرابورس

تبصره ۱- مدیرعامل فرابورس رئيس هيأت پذيرش است.
تبصره۲- معاون یا مدیر مرتبط با موضوع پذیرش در فرابورس، دبیر هیأت است.
تبصره ۳- دوره عضويت اشخاص بندهاي ۲ تا ۵ اين ماده، ۳ سال بوده و انتخـاب مجدد آن‌ها حداكثر برای يك دوره ديگر بلامانع است.
تبصره ۴- اشخاص موضوع بندهاي ۲ تا ۵ اين ماده، تنها در صورت فوت يا حجر يا استعفاء یا غیبت غیرموجه و با رعايت تشريفات مقرر در بندهاي مربوطه اين ماده قابل ‌تغییرند.
تبصره ۵- عدم حضور هر يك از اعضاي هیأت پذیرش بيش از سه جلسه متوالي يا پنج جلسه متناوب در طول يك سال شمسي بدون عذر موجه، به منزله استعفا است. تشخيص موجه بودن غيبت بر عهده رییس هیأت پذیرش است.
تبصره ۶- جلسات هیأت پذيرش با حضور حداقل چهار عضو كه يكي از آن‌ها مدیرعامل فرابورس است، رسميت مي‌يابد. تصميمات هیأت پذيرش با رأي موافق حداقل چهار نفر معتبر است.
ماده ۳- متقاضی پذیرش موظف است جهت پذیرش و درج در فهرست نرخ­های فرابورس، نسبت به انعقاد قرارداد با مشاور پذیرش از بین مشاوران پذیرشی که در آخرین درجه­ بندی کیفی فرابورس از مشاوران پذیرش جزء ده مشاور پذیرش اول باشد، اقدام کند.
تبصره- تشکیل تیم پذیرش موضوع بند ۲۳ ماده ۱ این دستورالعمل با رعایت این ماده الزامی ‌نیست.
ماده ۴- تغییر مشاور پذیرش صرفاً با درخواست متقاضی و قبول فرابورس امکان­پذیر است. در غیر این صورت شرکت نمی‌تواند درخواست پذیرش را حداقل برای یک سال به فرابورس ارائه کند.
ماده ۵- فرابورس موظف است در خصوص شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال نسبت به استعلام صلاحیت اعضای هیأت مدیره، مدیرعامل و سهامداران عمده و مباحث مربوط به پولشویی از مراجع ذی­صلاح، اقدام کند.
تبصره- چنانچه ظرف مدت دو ماه از دریافت استعلام، پاسخی از سوی مراجع ذی­صلاح ارائه نشود، به منزله بلامانع بودن ادامه فرآیند پذیرش است.
ماده ۶- شرکت فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال به عنوان متقاضی پذیرش، موظف است مدارک و مستندات زیر را حسب تشخیص هیأت پذیرش قبل از درج ارائه کند:

۱- تعهدنامه کتبی مبنی بر عدم واگذاری یا انتقال سهام تحت تملک تحت هر عنوان از سوی دارندگان حداقل دوسوم از سهام شرکت مشتمل بر تمامی‌سهامداران عمده به مدت حداقل سه سال
۲- تعهدنامه کتبی مبنی بر عدم اعطا یا دریافت اختیار تصرف تحت هر عنوان از قبیل وکالت به دیگری یا وکالت از دیگری درخصوص سهام تحت تملک دارندگان حداقل دوسوم از سهام شرکت مشتمل بر تمامی‌سهامداران عمده
۳- تعهدنامه کتبی دارندگان حداقل دوسوم از سهام شرکت مشتمل بر تمامی‌سهامداران عمده مبنی بر عدم تأسیس شرکت با موضوع فعالیت مشابه به صورت هم‌زمان و تا سه سال بعد از انتقال سهام خود در شرکت متقاضی پذیرش
۴- تعهدنامه کتبی دارندگان حداقل دوسوم از سهام شرکت مشتمل بر تمامی‌سهامداران عمده مبنی بر رعایت الزامات حفاظت از داده‌ها و اطلاعات کاربران سامانه­‌های عملیاتی شرکت
۵- گواهی کیفیت نرم‌افزارهای مورد استفاده شرکت صادره از مراکز مورد تائید مدیریت راهبردی افتا
۶- تأییدیه فنی نرم­افزار از سازمان فناوری اطلاعات ایران
۷- گواهی سلامت و احراز اصالت نرم‌افزار از سازمان فناوری اطلاعات ایران
۸- گواهی حق نشر، عرضه، اجرا و حق بهره­ برداری مادی و معنوی از نرم­افزارها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تبصره ۱- واگذاری یا انتقال سهام موضوع بند ۱ این ماده پیش از موعد مقرر به تشخیص مدیرعامل فرابورس امکان‌پذیر است.
تبصره ۲- سهامدار عمده، سهامداری است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به همراه شرکت­های فرعی و وابسته، توانایی انتخاب حداقل یکی از اعضای هیأت‌مدیره شرکت را دارد.
ماده ۷- شرکت فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال به عنوان متقاضی پذیرش مکلف است در صورت تشخیص هیأت پذیرش، پیش از عرضه اولیه، نسبت به توثیق بخشی از سهام شرکت متعلق به کلیه سهامداران عمده و در صورت لزوم سایر سهامداران، نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با اعطای وکالت فروش به نفع فرابورس مطابق نمونه اعلامی‌آن شرکت اقدام کند. فروش اوراق بهادار توثیق شده توسط وثیقه‌گیر صرفاً با ارائه وکالت‌نامه رسمی‌مؤید اختیار فروش یا حکم مرجع قانونی ذی­صلاح امکان‌پذیر است.

تبصره ۱- هیأت پذیرش موظف است نسبت به تعیین حداکثر زمان توثیق سهام فوق اقدام کند.

تبصره ۲- در صورت وجود ريسك يا بروز شرايطي كه به تشخيص هیأت پذيرش، تداوم توثيق سهام ضرورت داشته باشد، هیأت پذيرش مي‌تواند نسبت به تداوم توثيق با تأييد سازمان پس از پايان مدت زمان اوليه، اقدام نمايد. اين موضوع بايد به صورت مكتوب همراه با ارائۀ دلايل تداوم توثيق و با تعيين حداكثر زمان تداوم توثيق به شركت اعلام شود.

ماده ۸- متقاضی پذیرش موظف است ضمن معرفی مدیران و کارکنان کلیدی شرکت، مستندات اتخاذ سازوکار­های لازم جهت نگهداشت آنان و جلوگیری از ایجاد اختلال در تداوم فعالیت شرکت با فرض خروج یا سوء استفاده آن­ها از شرکت را به هیأت پذیرش تسلیم و در امیدنامه افشا کند.

ماده ۹- عرضه اولیه شرکت­های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، به­تشخیص هیأت پذیرش می­تواند به­روش افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم انجام شود.»
 
کد مطلب : ۲۸۱۷۳۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين