۰
قائم مقام وزیر علوم

فعالیت نرم افزاری و سخت افزاری دانشگاه‌ها پیوست غیرعامل داشته باشد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۰
فعالیت نرم افزاری و سخت افزاری دانشگاه‌ها پیوست غیرعامل داشته باشد
فعالیت نرم افزاری و سخت افزاری دانشگاه‌ها پیوست غیرعامل داشته باشد

آی‌تی‌من- محمد سلیمانی، قائم مقام وزیر علوم در نشست پدافند غیرعامل که با حضور سردار غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل و روسای دانشگاه‌ها برگزار شد، اظهار داشت: اگر در دانشگاه‌ها انسان‌های آگاه، باسواد و توانمند برای دفاع از حیثیت خود، خانواده، کشور و حتی دنیا تربیت کنیم، کار پدافند غیرعامل را انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه امروز در دانشگاه با تشکل‌های غیررسمی‌روبرو هستیم که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و باید برای آن فکری کنیم، افزود: در شبکه‌های اجتماعی حزب و تشکل غیررسمی‌داریم که مجوز ندارد ولی از هر حزب رسمی‌و تشکل شناخته شده، بیشتر فعال است که باید برای این موضوع فکر و برنامه ریزی شود.

قائم مقام وزارت علوم ادامه داد: جهان هر روز با تحولات فناورانه وارد سطح جدیدی از زندگی و تعاملات و اجتماعی می‌شود باید این تحولات را بشناسیم و در ان حضور داشته باشیم.

سلیمانی با بیان اینکه در مسائل مختلفی که به کشور آسیب می‌زند یکی از عوامل مهم فریب است و فریب در همه سیستم‌های اجرایی دارای دو بخش تهاجم و دفاع است، تاکید کرد:  اگر دانشجویان و استادان از نظر عقیدتی و فکری توانمند باشند، می‌توانند در مقابل هجمه‌های مختلفی که به فکر انسان در حوزه‌های انحرافی و تخریبی وارد شود و آن را سریع تر و راحت تر دفع کنند.

وی گفت: آموزش ما در دانشگاه‌ها باعث می‌شود دانشجو در ابعاد مختلف تخصصی و فکری و عقیدتی توانمند شود و همه آموزش‌ها در دنیا اینگونه است. در این بخش باید یک باب جدید و برنامه ریزی شده ای را باز کنیم و بتوانیم از نخبگان در مقابل تهاجم دشمن مقاوم کنیم، این ضرورت است.

قائم مقام وزارت علوم با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اصلی کشورهای استکباری این است که کشورهای دیگر را از زمینه نخبگی عقب بیاندازند، گفت: ما با توانمندسازی‌ها در محیط‌های آموزشی می‌توانیم دفع شر و نیروی انسانی را در مقابل هجمه‌های موجود در دنیا که همیشه بوده است، مقاوم کنیم.

سلیمانی با تاکید بر اینکه اثرگذاری دشمنان در حمله به یک کشور ابتدا روی زبان کشور اشغال شده است، گفت: اشغالگران ابتدا زبان کشور را تغییر می‌دهند و همین که این امر رخ داد اتفاقات دیگری می‌افتد. ولی برای ملت ایران این اتفاق نیفتاده است؛ زیرا زبان فارسی زبان قوی است و عناصر پدافند غیرعاملی خوب در آن تعبیه شده است و به همین دلیل استعمار هرگز در کشور ما به شکل کامل رخ نداده است.

وی گفت:  این نیروی انسانی فرهنگ خود را ترویج دهد و این امر در حیطه کاری دانشگاه‌ها است. البته بخش سخت افزاری هم مهم است. ما باید از سرمایه‌های ملی خود در دانشگاه‌ها استفاده کنیم، باید حتما سیستم‌های الکترونیکی حفاظت شود و تدابیر لازم را در این زمینه انجام و ضعف‌ها را زودتر برطرف کنیم.

قائم مقام وزارت علوم با بیان اهمیت شبکه سازی در دفاع و پدافند غیرعامل گفت: اگر در هر زمینه ای شبکه ای را طوری طراحی کنیم که اگر یک جایی آسیب طبیعی و غیرطبیعی دید جاهای دیگر بتوانند کار کنند، بهتر است و این امر را باید در شبکه‌های دانشگاهی دنبال و اجرا کنیم.

سلیمانیی گفت: اگر با اراده قوی دانشمندان و نخبگان خود را در مقابل افکار غلط و انحرافی توانمند کنیم، قطعا به قله‌های تمدنی می‌رسیم. مسیر و هدف مشخص است فقط باید توانمندی‌هایی را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اهمیت حفاظت از اطلاعات گفت: مطالعات دانشجویی زیادی در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه‌ها انجام می‌شود که باید جمع آوری و از آن حفاظت شود. حتی می‌تواند منبع درآمدی برای کشور باشد و موجب ترویج زبان فارسی هم بشود. همچنین اثرگذاری روی جوامع جهانی هم می‌تواند داشته باشد.

قائم مقام وزارت علوم با بیان نقش روسای دانشگاه‌های در این زمینه گفت: بحث پدافند غیرعامل را جدی بگیریم. همه فعالیت‌های ماندگار سخت افزار و نرم افزاری باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشد و باید بدانیم برای کاهش آسیب پذیری آن فعالیت چه باید کرد.

سلیمانی اضافه کرد: در برنامه‌های 5 ساله راهبردی یک سرفصل هم برای برنامه غیرعاملی بنویسید و به این موضوع توجه کنید.
 
 
مرجع : وزارت علوم
کد مطلب : ۲۸۱۹۸۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين