۰
4 استراتژی منحصر به فرد ‌‌اپل برای موفقیت

سادگی در نهایت پیچیدگی

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۷
سادگی در نهایت پیچیدگی
سادگی در نهایت پیچیدگی

آی‌تی‌من- اپل گران‌ترین برند جهان در صنعت تکنولوژی، نامی‌مشترک در قلب میلیون‌ها نفر است که با استراتژی‌های بی‌نظیرش تبدیل به نمادی از موفقیت و زندگی لوکس شده و چنان در بازاریابی موفق است که سایر شرکت‌ها آن را معیاری برای ارزیابی خود قرار داده‌اند. اگر شما هم صاحب کسب‌وکاری هستید احتمال زیاد به این فکر می‌کنید که چنین نتایج شگفت‌انگیز چگونه به دست آمده؟
 
تبلیغات هوشمندانه
برای موفقیت بهتر است با روش‌های بازاریابی سنتی خداحافظی کنید. برای مثال امروزه بسیاری از کسب‌وکارها از تبلیغات کلیکی استفاده می‌کنند. در این روش شما مبلغی را برای تبلیغات خود در نظر می‌گیرید و با هر کلیک که روی تبلیغتان در دنیای اینترنت شود، مقداری از این بودجه کم خواهد شد. این استراتژی بد نیست اما می‌توانید باهوش‌تر عمل کنید، مثل اپل. تبلیغات به سبک اپل بر دو اصل متکی است: نشان دادن محصول در دست افراد مشهور و رضایت مشتریان.

شاید بگویید من که نمی‌توانم محصول خود را به دست بازیگر مشهوری مثل کارداشیان بسپارم. این نگرانی‌ها را کنار بگذارید زیرا می‌توانید یک بلاگر محبوب را متقاعد کنید تا برای شما تبلیغ کند. به‌علاوه اپل، محصولاتش را به صورت رایگان در اختیار مشتریان بالقوه قرار می‌دهد. هدف از این رویکرد ایجاد تصاویر مثبت در ذهن مخاطبان است. اگر آزمایش رایگان برای کسب‌وکار شما امکان‌پذیر نیست، می‌توانید با مشتریان خود تماس بگرید و از آن‌ها بخواهید بر اساس تجربیات واقعی خود، نظراتشان را در صفحه شما به اشتراک بگذارند. اما به این نکته توجه کنید، شخصی که نقد و بررسی را می‌نویسد باید پروفایل و نام واقعی داشته باشد.
 
تعهد به کیفیت
یکی دیگر از راهکارهای کلیدی بازاریابی اپل برای کسب درآمد این است که هرگز درگیر جنگ قیمت نمی‌شود. برای مثال یک لپ‌تاپ با رم هشت و صفحه نمایش 14 اینچی از برند مایکروسافت حدود 900 دلار به فروش می‌رسد، در حالی که همین لپ‌تاپ با مشخصات مشابه از برند اپل بیش از 1200 دلار است. شاید برایتان سوال باشد که اپل با چنین استراتژی قیمت‌گذاری بالایی که دارد، چگونه می‌تواند مشتریان خود را حفظ کند؟ در واقع اپل همیشه بر روی ویژگی‌های خاص و کیفیت متمرکز بوده و زمانی محصولات خود را معرفی می‌کند که مطمئن باشد برای مصرف‌کننده ارزش پرداخت قیمت بالا را دارد. پس سعی کنید محصولی را ارائه دهید که در بازار شما را از بقیه رقبا متمایز کند.
 
هم‌صدا با زبان مشتری
در دنیای اپل سادگی حرف اول را می‌زند. کمپین‌های بازاریابی پیچیده با اطلاعات تخصصی و فراوانی که به کاربران می‌دهند، آن‌ها را حسابی گیج می‌کنند. اپل خیلی زود به این موضوع پی‌برد. اگر سری به سایتش بزنید می‌بینید که خبری از طراحی و رنگ‌های عجیب و غریب نیست. اپل در نهایت سادگی و زیبایی بر ویژگی‌هایی تاکید می‌کند که همواره نیاز مصرف‌کنندگان بوده است. این استراتژی در طراحی، بسته‌بندی محصولات و حتی نام برند، به وضوح آشکار است. تحقیقات نشان می‌دهد که تنها 16 درصد کاربران هستند که کل محتوا را می‌خوانند و بقیه یعنی 79 درصد دیگر فقط به کلمات کلیدی توجه می‌کنند. بنابراین برای سرفصل‌ها، کلمات را طوری انتخاب کنید که برای همه قابل فهم باشد تا مخاطبان را مدت زمان بیشتری در سایت شما نگه دارد. به علاوه رفتار مشتریان را در شبکه‌های اجتماعی بررسی کنید تا درک بیشتری از کاربران داشته باشید و بتوانید با زبان خودشان با آن‌ها ارتباط بگیرید و به احساساتشان نفوذ کنید.
 
روایت‌گر احساس
آنتونیو داماسیو که نویسنده و استاد علوم اعصاب است، می‌گوید: احساسات نقش مهمی‌در فرایند تصمیم‌گیری ما دارند به ویژه زمانی که در حال خرید هستیم. اپل به خوبی این موضوع را درک کرده و احساس مخاطبان را هدف قرار می‌دهد. اولین تبلیغ آی‌پد در سال ‌‌2010 را به یاد دارید؟ این غول فناوری در مورد حافظه یا عمر باتری‌‌ حرف نمی‌زد اما افراد خوشحالی را نشان می‌داد که در اتاق نشیمن دور هم نشسته بودند و با ابزارهای جدیدشان از زندگی لذت می‌بردند. اپل با این راهکار زیرکانه‌اش نشان می‌داد که آیپد تنها یک ابزار کاربردی نیست بلکه شما با خرید این محصول می‌توانید کیفیت زندگی خودتان را افزایش دهید و حس خوبی را تجربه کنید.

در نهایت اینکه، از زمان معرفی اولین آیفون تا به امروز اپل به عنوان یک اسطوره فناوری در ذهن مردم جاودانه شده است. شما هم می‌توانید با الهام گرفتن از این استراتژی‌ها روز به روز به موفقیت نزدیک‌تر شوید.
منبع: آینده نگر
 
مرجع : آینده نگر
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۰۸۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما