۰

پنجمین دوره مسابقات کد نویسی مبهم برگزار می‌شود

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۲۰
پنجمین دوره مسابقات کد نویسی مبهم برگزار می‌شود
پنجمین دوره مسابقات کد نویسی مبهم برگزار می‌شود
 
آی‌تی‌من- گروه فناوری اطلاعات شریف (Sharif ICT Group)  با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف و صندوق نوآوری و شکوفایی روز سوم اسفندماه 1402 پنجمین دوره مسابقات کد نویسی مبهم  (Spagetti Contest 5) را در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌کند.

هدف از برگزاری این رویداد شناسایی استعدادهای برتر برنامه نویسی کشور و اتصال این افراد به بازار کار عنوان شده است. این مسابقات صرفاً یک رقابت فنی بین افراد نیست، بلکه قرار است دانش و مهارت برنامه‌نویسی شرکت‌کنندگان افزایش یابد و مهارت و دانش کسب شده در صنعت فناوری اطلاعات کشور مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین یکی از اهداف این مسابقات، تخمین مهارت شرکت کنندگان در نوشتن کدهای ناخوانا یا در اصطلاح برنامه نویسان کد کثیف (Dirty Code) است. یک برنامه را هنگامی ناخوانا می‌نامیم که اگر کد برنامه در اختیار برنامه نویس دیگر قرار گیرد و او معنای تک تک دستورات برنامه را بداند، شیوه کنار هم چیده شدن دستورات و پرش‌های تو در توی میان آنها به‌حدی پیچیده و گیج کننده باشد که برنامه نویس بدون اجرای این برنامه، نتواند سردر آورد که خروجی برنامه چیست.

در طول تاریخ برنامه نویسی، سبک‌های مختلفی برای برنامه نویسی ابداع شده است. روش‌های برنامه نویسی ساخت یافته، پیمانه‌ای و شی‌گرا از معروف‌ترین سبک‌های برنامه نویسی به‌شمار می‌آیند. اما پیش از همه آنها نخستین سبک برنامه نویسی، برنامه نویسی اسپاگتی نامیده می‌شد. دورانی که دستور Go to رواج داشت و برنامه‌ها به شدت ناخوانا بودند. زیرا ترتیب اجرای سطرهای برنامه، به دلیل استفاده مکرر از دستور  Go to همچون رشته‌های اسپاگتی تو درتو و سردرگم بود. به همین دلیل برنامه‌ها عموما کم حجم و پر از خطا بودند. هنگامی که برنامه نویسان برای نجات از این وضع، دستور Go to را منع کردند و سعی کردند به‌جای آن از حلقه‌های for و while و متغیرهای منطقی (Boolean) استفاده کنند، دوران این سبک برنامه نویسی به پایان رسید و سبک برنامه نویسی ساخت یافته آغاز شد.
 
مخاطبین برنامه، دانشجویان و برنامه نویسان جهت شرکت در مسابقه، شرکت‌های فعال در حوزه برنامه نویسی وشرکت و سازمان‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات جهت استفاده از خروجی‌های مسابقات هستند.

همچنین اعلام شده است که امکان استخدام در شرکت‌های معتبر حامی رویداد پس از برگزاری مسابقات، برای تیم‌های برتر وجود دارد.

برای اطلاع از روند برگزاری مسابقه، قوانین و ثبت نام می‌توانید به وبسایت رویداد مراجعه کنید.
 


 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۵۳۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما