۰

زیان سنگین خزانه از تاخیر دولت در ماجرای عوارض موبایل مسافری

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۸
زیان سنگین خزانه از تاخیر دولت در ماجرای عوارض موبایل مسافری
زیان سنگین خزانه از تاخیر دولت در ماجرای عوارض موبایل مسافری

آی‌تی‌من- در 11 ماهه سال جاری 13 میلیون و 157 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به دو شیوه تجاری و مسافری به ارزش 2 میلیارد و 837 میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شد.
در 11 ماهه سال جاری از مجموع گوشی تلفن همراه وارداتی، 12 میلیون و 721 هزار و 932 دستگاه به ارزش 2 میلیارد و 585 میلیون دلار به شیوه تجاری وارد کشور شده است.  در همین مدت 435 هزار و 394 دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش 252 میلیون دلار به شیوه مسافری وارد شد.
ترخیص 200 میلیون دلار موبایل مسافری
هرچند امار اعلامی از سوی گمرک ایران به موبایل‌های مسافری بالای 600 دلار ترخیص به شیوه مسافری اشاره نمی‌کند اما براوردهای میدانی نشان می‌دهد عمده 435 هزار دستگاه تلفن وارداتی مسافری با ارزش بیش از 600 دلار است. بر این اساس حداقل 200 میلیون دلار موبایل بالای 600 دلار به شیوه مسافری از گمرک ترخیص شده است. در این بین میزان عوارض وصولی از واردات موبایل حائز اهمیت است.
ماجرای عوارض 8درصدی موبایل مسافری
در ادامه بخشنامه مرداد ماه مرتبط با حقوق ورودی واردات موبایل در رویه‌های تجاری و مسافری قابل رویت است. این بخشنامه در نهایت 5 ماه بعد و در اذر ماه اصلاح شد.

بر اساس مصوبه جدید دولت که به پیشنهاد معاونت حقوقی ریاست جمهوری تصویب گردیده، حقوق ورودی گوشی‌های همراه حقوق ورودی رویه تجاری واردات گوشی‌های تلفن همراه خارجی با قیمت بالای ششصد (600) دلار پانزده درصد (15٪) و برای سایر رویه‌ها (از جمله مسافری) به‌مأخذ دو برابر یعنی سی درصد (30) منظور شود.»

لازم به ذکر است این ابلاغیه مرتبط با حکم قانون بودجه 1402  مبنی بر دو برابر بودن حقوق ورودی موبایل مسافری نسبت به واردت به شیوه تجاری است. در واقع این حکم بایستی از فروردین امسال اجرایی می‌شد.

این درحالی است که بر اساس ابلاغیه اولیه مرداد ماه، در مقطعی از سالجاری حقوق ورودی موبایل بالای 600 دلار فقط 8 درصد اخذ شده است.
اختلاف 22 درصدی میان دو ابلاغیه
بر این اساس اختلاف 22 درصدی میان ابلاغیه اولیه و ابلاغیه اسفند ماه دولت وجود دارد. در نتیجه در خصوص واردات 200 میلیون دلار موبایل بالای 600 دلار مسافری با احتساب نرخ محاسباتی 28500 تومانی رقم قابل توجهی  عوارض از مسافران کمتر وصول شده است.

در ادامه ابلاغیه اواخر اذرماه گمرک در خصوص وصول عوارض 30 درصدی در کلیه رویه‌های غیر تجاری (مسافری و...) قابل مشاهده است.

گفتنی است، ابتدای مرداد ماه گمرگ ایران در مکاتبه‌ای حقوق ورودی واردات انواع گوشی موبایل با رویه‌های مسافری و تجاری را اعلام کرده بود. تعیین عوارض 8 درصدی برای واردات گوشی‌های هوشمند از رویه مسافری، در حالی که عوارض واردات گوشی‌های هوشمند در رویه تجاری 15 درصد تعیین شده بود، حواشی را بدنبال داشت.

لازم به ذکر است، عبقری دبیر سابق انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، در مکاتبه‌ای با مدیر کل دفتر واردات گمرک جمهوری اسلامی در مرداد ماه، با اشاره به حجم زیاد واردات گوشی‌های همراه از طریق رویه مسافری و همچنین مغایرت عوارض وارداتی با ابلاع قانونی (بند ط تبصره 7 قانون بودجه 1402) خواستار اصلاح این ابلاغیه شده بود.
 
 
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۲۸۲۸۳۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما