۰
رییس انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد:

حضور برندهای خارجی در دومین دوره کنگره موبایل ایران

تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۱
حضور برندهای خارجی در دومین دوره کنگره موبایل ایران
حضور برندهای خارجی در دومین دوره کنگره موبایل ایران

آی‌تی‌من- مهدی اسدی در تشریح برنامه‌های دور دوم این رویداد افزود: با توجه به شاخص‌های دور اول، در این دوره شاهد مشارکت بیشتر و حضور برندهای خارجی نیز هستیم. به منظور ارتقاء سطح کمی و کیفی، موضوعات و رویدادهای جدیدی در این دوره تعریف و اجرا خواهد شد.

وی افزود: با مشارکت تشکل‌های مرتبط به موبایل اعم از تولیدکننده، تامین کننده، فروشگاهی، خدمات دهنده  و نرم افزاری و در کنار هم قرار گرفتن‌ ذی نفعان بخش خصوصی برای اولین بار، شاهد ارتقاء این صنعت خواهیم بود.

به گفته رئیس انجمن، در حال حاضر ۹۵ تا ۹۷ درصد از گوشی‌ها به‌صورت قانونی وارد می‌شوند. همچنین ضمانت در ایران بیشتر از استاندارد جهانی و ۱۸ ماه است. طرح رجیستری همچنین به‌صورت مستقیم، از طریق تعرفه و همچنین غیرمستقیم از طریق اشتغال‌زایی برای دولت درآمدزا و مفید بوده است.
 
 
 
در پاسخ به خبرنگاران درباره آمار فروش گوشی‌ها، حیدر گفت متأسفانه یک سال و نیم است که همتا آمار را ارائه نمی‌کند. این آمار می‌تواند برای تأمین کالا و ثبت سفارش بسیار مفید باشد. با این‌حال به نظر می‌رسد در پاسخ به نامه‌نگاری‌های انجمن، پاسخ وزارت صمت محرمانه و طبقه‌بندی بودن این اطلاعات است!

در ادامه نشست محمدرضا عالیان دبیر کنگره موبایل ایران در رابطه با شکل‌گیری و دلایل برگزاری کنگره گفت: نگاه متولیان برگزاری کنگره نگاه اکوسیستمی است و تلاش داریم اهداف رویدادهای مشابه بین‌المللی را در این رویداد دنبال کنیم.

عالیان ادامه داد: از جمله مهترین اهداف کنگره ترسیم  نقشه راه و نمایش نقش ذی‌نفعان در زنجیره اکوسیستم موبایل است. در عین حال قصد داریم تا  ارزشی که می‌تواند در این زنجیره شکل بگیرد را مدل سازی کنیم. با برگزاری کنگره با حضور اجزای زنجیره اعم از تامین کنندگان، ارائه دهندگان زیرساخت، سرویس هدندگان و تنظیم  گران، شبکه‌سازی بین لایه‌ها صورت خواهد گرفته و در نهایت ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی مرتبط نیز در ترسیم نقشه راه می‌توانند بهتر و هدفمندتر برنامه‌ریزی و عمل کنند.

وی گفت:  همانگونه که در دور گذشته نیز این رویداد مورد استقبال مدیران و مسئولین مرتبط قرار گرفت که علاوه بر حضور ، جلسات تخصصی نیز با اعضا و ذی‌نفعان این اکوسیستم برگزار شد.

دبیر کنگره موبایل ایران به این موضوع اشاره کرد که رشد تکنولوژی و بهره‌مندی از این فضا در دنیا جهش روزافزون دارد بالاخص با شکل‌گیری پدیده‌ای چون هوش مصنوعی، با توجه به اهداف ترسیم شده در سند برنامه پنج ساله هفتم توسعه، نیاز داریم تا در ایران نیز فاصله‌ها را کمتر کنیم. رویدادهایی از این دست می‌تواند توان اکوسیستم موبایل را افزایش دهد و می‌توانیم حداقل ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم. برای دست یابی به این مهم نیاز است حاکمیت فضای لازم را فراهم سازد.

عالیان در ادامه در رابطه با برنامه‌های این دوره از برگزاری کنگره موبایل ایران خاطرنشان ساخت: در بخش نمایشگاهی شاهد حضور و مشارکت خوبی از سوی اجزای مختلف این اکوسیستم هستیم که خدمات، محصولات و توانمندیهای خود را به نمایش خواهند گذاشت. از سویی رویداد استارت‌آپی همانند سال گذشته که 100 ایده حضور داشت، این دوره نیز با ارائه محورهای جدید و جذاب‌تر فراخوان آن از 20 اسفندماه ارسال خواهد شد و امیدواریم برای ایده‌های برتر بتوانیم جذاب سرمایه کنیم.

وی اضافه کرد: بخش پنل‌ها و سخنرانی‌ها نیز همانند سال گذشته در استیج کنگره برگزار خواهد شد. باتوجه به استقبال عموم و مشاهده بالای ویدئوهای تولید شده در این بخش، در این دوره با مشارکت و همفکری متخصصین و صاحب‌نظران در حال تدوین عناوین و برنامه‎‌ریزی حضور سخنرانان و صاحب نظران داخلی و خارجی هستیم که موضوعات پرچالش و مورد علاقه در این دوره نیز مورد نقد و بررسی قرار گیرد و همانند دوره قبلی مسایل مطروحه بتواند راه‌گشا باشد.

وی افزود: از دیگر رویدادهای برنامه ریزی شده در این دوره از کنگره موبایل ایران می‌توان به برگزاری رویداد استعدایابی فری‌لنسرها و بلاگرها اشاره کرد که در حال آماده سازی فراخوان و جذب علاقه‌مندان در این بخش هستیم.

به گفته او انتقال تجربه یکی دیگر از رویدادهای جدید این دوره است که در قالب شبه‌ TED برگزار خواهد شد تا بتوانیم مسیر حرکت و رشد جوانان و شرکت‌های نوپا در این اکوسیستم را هموارتر کنیم. علاوه بر این با توجه به تقاضای زیاد بازدیدکنندگان مبنی بر خرید کالا در دور قبلی، تصمیم گرفتیم با دعوت از فروشگاه‌های دارای جواز کسب در بخش نمایشگاهی، کریدوری تحت عنوان IMC SHOPPER ایجاد کنیم تا امکان فروش را نیز فراهم کنیم ، که استقبال خوبی نیز از سوی فروشگاه‌های سراسر کشور صورت گرفته و تلاش خواهیم کرد فروشنده‌ها  کمپین فروش ویژه برای بازدیدکنندگان داشته باشند.

عالیان همچنین با ارائه آماری از نسل پنجم شبکه تلفن همراه گفت: «کارشناسان متصور شده‌اند تا سال ۲۰۲۷، حدود ۶ میلیارد نفر در دنیا از 5G استفاده کنند و تا آن زمان سهم بازار به ۲۰۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. در حال حاضر بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از گوشی‌های بازار ایران از شبکه 5G پشتیبانی می‌کنند اما این سرویس هنوز کاملاً تجاری‌سازی نشده است. اپراتورها در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها قرارداد با سازندگان موبایل برای گنجاندن پروتکل‌ها و باندهای فرکانسی ویژه شبکه ایران است. این‌کار به دلیل تحریم‌ها در حال حاضر در ایران با مشکل مواجه است.

ابولفضل حیدر دیگر عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل نیز که این نشست حضور داشت، در رابطه با برگزاری آن گفت: همزمان با شکل‌گیری هیات مدیره جدید، نگاه تخصصی و کارشناسانه‌ای در  رابطه با کنگره در بین اعضا شکل گرفت، که با تلاش آژانس تدبیرگران توانستیم نقشه راه مناسبی را برای آن ترسیم کنیم. در این دوره سعی داریم با برگزاری جلسات تخصصی سطح کمی و کیفی آن را ارتقاء دهیم.

حیدر ادامه داد: هر سه بخش واردکننده، فروشنده و خدمات دهنده با توجه به اینکه در برخی موارد با یکدیگر تضاد منافع دارند، جهت حفظ منافع صنعت موبایل و همچنین حفظ منافع و حمایت از مصرف‌کننده جهت هم‌افزایی بهتر و بهینه‌تر در برگزاری این دوره در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

حیدر صنعت موبایل کشور را از شفاف‌ترین صنایع ایران برشمرد و گفت: تمامی مراحل واردات، ترخیص و در نهایت تحویل به مصرف‌کننده در این صنعت قابل رصد است و فعالین این صنعت همواره تلاش می‌کنند با وجود تحریم‌ها و مشکلات عدیده پیش‌رو، به‌روزترین تکنولوژی‌های دنیا را در سریعترین زمان ممکن در اختیار کاربران ایرانی قرار دهند.

ابوالفضل حیدر در پایان گفت: امروز کنگره موبایل ایران آورده اصلی برای مصرف کننده دارد، اگر مشکلات تحریم را نداشتیم، به قطع تمامی کمپانی‌های خارجی و تولیدکنندگان از کنگره استقبال و مشارکت می‌کردند، چراکه بازار ایران همیشه مورد توجه آنها بوده است.
 
کد مطلب : ۲۸۲۸۵۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما