۰

مشاهیری که از کامپیوتر و ایمیل بیزارند

تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۰
مشاهیری که از کامپیوتر و ایمیل بیزارند
مشاهیری که از کامپیوتر و ایمیل بیزارند

آیتی‌من - یوشیتاکا ساکورادای 68 ساله چند روز پیش زمانی که در مورد فناوری های ابتدایی حافظه های USB در نیروگاه های هسته ای از او سوال شد، حسابی دستپاچه شد و اعلام کرد: من زیاد از جزییات سر درنمی آورم. چطور است که در صورت نیاز یک متخصص به سوال تان پاسخ دهد. 

ساکورادا به غیر از اینکه وظیفه معاونت رییس دفتر استراتژی امنیت سایبری دولت را برعهده دارد، همچنین وزیر مسوول بازی های المپیک و پاراالمپیک است که توکیو در سال 2020 میزبان خواهد بود. در این شرایط روز چهارشنبه در پارلمان، اعتراف کرد که از کامپیوتر استفاده نمی کند. 

رسانه های محلی گزارش داده اند که ساکورادا در پاسخ به سوال مخالف در جلسه گفت: از 25 سالگی به کارکنان و منشی هایم دستور داده ام تا کارهای کامپیوتری را انجام بدهند. بنابراین من خودم از کامپیوتر استفاده نمی کنم. 

براساس این گزارش، زمانی که از او سوال شد که از درایوهای USB چگونه در تسهیلات هسته ای ژاپن استفاده می شود، هیچ پاسخی نداشت و حسابی دستپاچه شده بود و اظهار نظرهایش با انتقادات شدید قانونگذاران مواجه شده است. 

یکی از این قانونگذاران گفته است: باورنکردنی است که کسی که تا به حال دست به کامپیوتر نزده، مسئولیت سیاست های امنیت سایبری را به عهده دارد. 

 بازتاب در رسانه های اجتماعی
ادعای ساکورادا به غیر از اینکه انتقاد سیاستمداران و قانونگذاران را به دنبال داشت، بلافاصله به دستمایه ای برای تمسخر در فضای آنلاین تبدیل شد و بازتاب های بسیاری در شبکه های اجتماعی داشت. 

یکی از کاربران توییتر در این مورد نوشت: آیا او خجالت نمی کشد؟
کاربر دیگری نوشت: امروزه تمامی روسای شرکت ها از کامپیوتر استفاده می کنند، حال ساکورادا حتی نمی داند که USB چیست.
برخی نیز در این مورد جوک درست کردند و گفتند که احتمالا ساکورادا امنیت سایبری برای خودش دارد که فقط خودش از آن خبر دارد. 
کاربر دیگری در توییتر نوشت: اگر هکرها قصد کنند که ساکورادا را هدف بگیرند، هیچ اطلاعاتی از او در فضای سایبر پیدا نخواهند کرد. این آخر ایمنی در سایبر است. 

پیش از این درباره المپیک تابستانی 2020 که قرار است در توکیو برگزار شود یکی از روزنامه های ژاپنی در مورد ساکورادا گفته بود: او سابقه پاسخ های گیج کننده را دارد. این ادعا پس از آن مطرح شد که گفته شد ساکورادا از خود نشانه هایی از عدم درک مسایل پایه مرتبط با مراسم را بروز داد. 

گفتنی است که این نظرات ساکورادا موجب خجالت ژاپنی هایی شده است که کشورشان به عنوان یکی پیشروهای نوآوری در زمینه فناوری به حساب می آید.

 سیاستمداران بیزار از ایمیل
تاکنون خبری فاش نشده که نشان دهد سیاستمداری از کامپیوتر استفاده نمی کند، اما ماجرای استفاده نکردن یوشیتاکا ساکورادا از کامپیوتر ما را به یاد سیاستمداران و مردان بزرگی انداخت که به دلایلی از ایمیل آن هم در شرایطی که یکی از وسایل مهم ارتباطی امروزی به شمار می رود، استفاده نمی کنند:

 گراهام لیندسی
گراهام لیندسی سناتور ایالت کارولینای جنوبی در سنای ایالات متحده آمریکا است. وی چند سال پیش زمانی که در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرده بود، اعلام کرد: من ایمیل دارم ولی شما هرگز نمی توانید ایمیلی را پیدا کنید که من فرستاده باشم. من تاکنون هیچ ایمیلی ارسال نکرده ام. 

البته این سیاستمدار آمریکایی دلایلی برای این کار دارد. او همیشه کلماتش را وزن می کند و همیشه محتاطانه رفتار و محتاطانه صحبت می کند. او تصور می کند که ایمیل یک فناوری ارتباطاتی است که شما را مجبور می کند بدون اینکه به کلمات تان فکر کنید، آنها را تایپ کنید و ایمیل کنید. 

او ترجیح می دهد به جای جواب دادن به ایمیل ها ترجیح می دهد که تلفن را بردارد و به طرف مقابل زنگ بزند. 

جولیان آسانژ
جولیان آسانژ هم جزو آن دسته افرادی است که با شنیدن این خبر که او از ایمیل استفاده نمی کند، شوکه می شویم. آن هم کسی که ایمیل ها و اسرار محرمانه جهان را فاش می کند! آسانژ بنیانگذار ویکی لیکس، چند سال پیش به اریک اشمیت، رئیس هیات مدیره گوگل گفت که از ایمیل استفاده نمی کند.

مطمئنا دلیل استفاده نکردن او از ایمیل مسایل امنیتی است. او در این مورد گفته است: ایمیل ابزاری بسیار خطرناک است و حتی ایمیل رمزگذاری شده از آن هم بدتر است. زیرا مثل نشان دادن یک پرچم برای حملات نهایی می ماند. ما به جای ایمیل، سعی می کنیم تلفن هایمان را رمزگذاری کنیم که متاسفانه این امر در همه کشورها امکان پذیر نیست. اما با این حال پیامک ها یا اس ام اس های رمزگذاری شده در همه کشورها کار می کنند. 

 کریستوفر نولان
تصور کنید شخصی کارگردان فیلم های علمی– تخیلی مثل Inception (آغازگر) و سه‌گانه بتمن که مملو از تئوری های دنیای کامپیوتر و ارتباطات باشد و خودش از یک ایمیل ساده استفاده نکند. این شخص کسی نیست به غیر از کریستوفر نولان. 

نولان در مورد استفاده نکردنش از ایمیل این بهانه را می آورد: من هرگز از ایمیل استفاده نمی کنم زیرا هیچ کمکی در کارهایی که انجام می دهد، به من نمی دهد و اصلا هم در این مورد ناراحت نیستم. 

جالب است بدانید که نولان از گوشی همراه هم استفاده نمی کند. زیرا معتقد است که این وسیله ارتباطای حواس پرتی می آورد. البته از نظر بسیاری این حرف کاملا درست است. زیرا ممکن است به گوشی هوشمند خود معتاد شوید. 

نولان یک نکته خوب را در این زمینه مطرح می کند و می گوید: داشتن تلفن همراه وسوسه ای است برای متوقف کردن تفکر و شروع به مصرف گرایی. با آزاد کردن خود از گوشی همراه تان وقت آزاد برای تفکر پیدا کنید. 

منابع: گاردین و MakeUseOf

 
مترجم : نسترن صائبی
مرجع : گاردین
کد مطلب : ۲۷۰۵۴۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما