۰

قفل هوشمند چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخ انتشار
شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۴۰
مزایای خرید مبلمان و میز اداری ارگو

قفل هوشمند چیست؟
قفل هوشمند یک وسیله الکترو مکانیکی است که به فرد این اجازه را می‌دهد که بدون استفاده از کلید و با استفاده از روش‌هایی همچون مشخصه‌های بیومتریک (اثر انگشت و تشخیص چهره)، رمز عبور و کارتی به خانه یا محل کار خود رفت و آمد کند. همچنین قفل هوشمند به شما این اجازه را می‌دهد که از راه دور به رفت و آمد اشخاص به خانه نظارت کنید و این قفل‌ها معمولا توانایی نگهداری لاگ رفت و آمدها را در خود دارند.
 
مزایای قفل هوشمند
قفل هوشمند مزایای مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.
 
قفل خودکار
می‌توانید قفل هوشمند را طوری برنامه ریزی کنید که در صورت فراموش کردن، درب به صورت خودکار پشت شما قفل شود تا خانه شما در امنیت کامل به سر ببرد.
 
روش‌های مختلف باز و بسته کردن درب
قفل‌های هوشمند انواع مختلفی دارند که می‌توان به قفل اثر انگشتی، کارتی، باز کردن با موبایل و ... اشاره کرد که با توجه به نوع قفلی که خریداری می‌کنید می‌توانید با یکی از این روش‌ها درب خانه را باز یا بسته کنید.
 
امنیت
مهم‌ترین مزیت قفل‌های هوشمند، امنیت آنها است. به عنوان مثال اگر در زمان خروج از منزل فراموش کردید که درب را قفل کنید در صورتی که مکانیزم قفل خودکار را فعال کرده باشید، درب خانه به صورت اتوماتیک بسته شده و دیگر نیازی به نگرانی بابت فراموش کردن قفل منزل ندارید.
 
اگر در زمان ورود به منزل کسی همراه شما بود و دوست نداشتید آن شخص رمز قفل هوشمند (در صورتی که از قفل هوشمند رمزی برای درب منزل استفاده می‌کنید) را متوجه شود از رمزنگاری توابع خیالی می‌توانید استفاده کنید که به شما اجازه می‌دهد کسی متوجه رمز اصلی نشود. اگر می‌خواهید درباره نقش قفل هوشمند در امنیت منزل و محیط کار خود بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله نقش قفل هوشمند در امنیت خانه ما چیست را مطالعه کنید.
 
ویژگی‌های قفل هوشمند
قفل‌های هوشمند ویژگی‌های مختلفی دارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.
 
باز کردن درب بدون کلیدهای یدکی
شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که کلید خود را گم کرده یا جا گذاشته باشید و با کلید یدکی که قبلا مخفی کرده بودید، وارد خانه می‌شدید ولی با قفل هوشمند دیگر احتیاجی به مخفی کردن قفل یدکی ندارید و به راحتی با مشخصه‌های بیومتریک، کارت، رمز عبور و ... می‌توانید وارد خانه شوید.
 
اتصال قفل هوشمند به تلفن همراه

اتصال قفل هوشمند به تلفن همراه

یکی از ویژگی‌های جذاب قفل‌های هوشمند اتصال آنها به گوشی‌های هوشمند و کنترل قفل‌ها از راه دور می‌باشد. با این ویژگی به راحتی می‌توانید رفت و آمد افراد را کنترل کرده و همینطور درب را باز و بسته کنید.
 
استفاده از رمزهای امنیتی و یک بار مصرف
با استفاده از این قفل‌ها می‌توانید برای مهمانان، دوستان و ... رمز یکبار مصرف جهت باز کردن درب منزل استفاده کنید. بعد از استفاده از این رمز و باز کردن درب منزل به صورت خودکار، این رمز از حافظه قفل هوشمند پاک می‌شود.
 
منبع انرژی قفل هوشمند
قفل‌های هوشمند انرژی خود را از طریق باتری‌های آلکالاین یا لیتیومی‌تامین می‌کنند و در صورت قطعی برق یا اتمام باتری به منبع تغذیه اضطراری وصل می‌شوند. ذکر این نکته الزامی‌است که قبل از اتمام باتری به شما هشداری مبنی بر اتمام باتری داده می‌شود که با تماس با پشتیبانی شرکت می‌توانید باتری جدیدی را تهیه کنید.
 
انواع قفل هوشمند
قفل‌های هوشمند موجود در بازار انواع مختلفی دارند که در این قسمت با این قفل‌ها آشنا می‌شویم.
 
قفل هوشمند اثر انگشتی
در این قفل یک پنل برای دریافت اثر انگشت وجود دارد که قادر است بیش از 100 اثر انگشت را در حافظه خود نگهداری کند. این ویژگی باعث شده است که کسی به راحتی نتواند به خانه شما وارد شود. قفل هوشمند اثر انگشتی با ویژگی‌هایی که دارد توانسته است به یکی از پرطرفدارترین انواع قفل‌های هوشمند تبدیل شود.
 
قفل هوشمند کارتی
همانطور که از نام این قفل پیداست، برای ورود باید از کارت مغناطیسی استفاده کرد. به دلیل اینکه این مدل قفل‌ها بیشتر در هتل‌ها استفاده می‌شوند به قفل هتلی معروف شده‌اند ولی در سال‌های اخیر از این مدل قفل‌ها علاوه بر هتل‌ها در آپارتمان‌ها، ادارات و استخرها نیز استفاده می‌شود. مزیت قفل هوشمند کارتی این است که می‌توانیم به دیگران در هر ساعتی اجازه ورود و خروج بدهیم و حتی این نوع قفل‌ها لاگ رفت و آمد افراد را نیز در اختیار ما قرار می‌دهند.
 
قفل هوشمند رمزی

قفل هوشمند رمزی

یکی از اولین انواع قفل‌های هوشمند که به بازار آمد، قفل هوشمند با قابلیت بازگشایی با رمز عبور بود. نحوه کار این قفل به این صورت است که صاحب خانه یک رمز عبور برای قفل هوشمند در نظر می‌گیرد و بعد از آن کسانی که رمز عبور را در اختیار داشته باشند می‌توانند به خانه رفت و آمد کنند.
 
قفل هوشمند تشخیص چهره
قفل هوشمند تشخیص چهره در دفعه اول با دوربینی که دارد، چهره فرد را دریافت و در خود ذخیره می‌کند و از دفعات بعد زمانی که فرد مقابل دوربین قفل قرار بگیرد، قسمت تشخیص چهره قفل، دو چهره را با هم مطابقت داده و در صورت تطابق، درب منزل را باز می‌کند.
 
قفل هوشمند ترکیبی
قفل هوشمند ترکیبی یک نمونه بی نقص از انواع قفل هوشمند است. در واقع این قفل از ترکیب دو یا چند قابلیت انواع قفل هوشمند، برخوردار است. معمولا این قفل‌ها ترکیبی از قفل‌های هوشمند اثر انگشتی، تشخیص چهره، کارتی و رمز عبور هستند که نسبت به انواع دیگر قفل‌های هوشمند قیمت بالاتری دارند.
 
سخن پایانی
هوشمند سازی هر روز تاثیر بیشتری در زندگی ما می‌گذارد و نمی‌توان از نقش فناوری‌های هوشمند بر روی زندگی خود غافل شد. اهمیت استفاده از قفل هوشمند در زندگی مدرن به‌اندازه‌ای بالا است که تقریبا بسیاری از خانه‌های مدرن و همچنین کسب و کارهای بزرگ، از این محصول برای افزایش امنیت خانه و محل کار خود بهره برده‌اند.
 
 
 
کد مطلب : ۲۷۹۸۵۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما