۰
مدیر عامل شرکت داده پردازی فن آوا در گفت‌و‌گو با فناوران:

هم افزایی بین FCP‌ها نقطه عطف توسعه فیبرنوری خواهد بود

تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۴
هم افزایی بین FCP‌ها نقطه عطف توسعه فیبرنوری خواهد بود
هم افزایی بین FCP‌ها نقطه عطف توسعه فیبرنوری خواهد بود

آی‌تی‌من- در راستای توسعه فعالیت‌های شرکت فن آوا، 9 خرداد ماه امسال محمدمردانی شهربابک، مدیرعامل شرکت گروه فن آوا  طی حکمی‌مسعود زند وکیلی را به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت منصوب کرد. وی دانش آموخته مهندسی برق و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد در رشته مدیریت تکنولوژی بوده و تاکنون در جایگاه مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت‌های تخصصی حوزه آی‌تی فعالیت جدی داشته است.

به منظور آشنایی بیشتر با اهداف و برنامه‌های شرکت داده پردازی فن آوا با مسعود زندوکیلی به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

 در حال حاضر شرکت داده پردازی فن آوا چه سرویس‌هایی به کاربران ارایه می‌دهد و چقدر از سهم بازار را در اختیار دارد؟

شرکت داده پردازی فن آوا یکی از شرکت‌های دارای مجوز FCP از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی  است که در زمینه ارایه اینترنت پرسرعت خانگی‌، اینترنت پرسرعت ویژه برج‌ها و مجتمع‌های بزرگ، اینترنت پرسرعت بی سیم LTE، پهنای باند اختصاصی و اشتراکی،VOIP،VPN‌، ارائه خدمات تخصصی میزبانی سرور ( اختصاصی و مجازی ) و ارتباطات فیبرنوری فعال است و خدمات خود را به صورت B2B و B2C ارایه می‌دهد. در واقع سبد خدمات شرکت داده پردازی فن آوا کامل و سرمایه گذاری خوبی در این زمینه صورت گرفته است. اما در مورد سهم بازار باید توضیح بدهم که در هریک از این خدمات سهم بازار ما متفاوت است. به طور مثال در بخش اینترنت پرسرعت خانگی سهم کمتری نسبت به رقبای اصلی داریم؛ ولی در حوزه دیتاسنتر و میزبانی وب سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار داریم.

 برنامه داده پردازی فن آوا برای توسعه فعالیت خود در سال‌های پیش رو چیست؟

برنامه پیش روی داده پردازی فن آوا بهینه کردن کیفی و کمی‌خدمات حوزه ADSL و پهنای باند است. همچنین با برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری بیشتر، تمرکز روی خدمات دیتاسنتر با ارائه خدمات ارزش افزوده است.

 در مسیر ارایه خدمات خود و توسعه اینترنت عمدتا با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

شرکت‌های ارایه دهنده اینترنت ثابت با مشکلات زیادی مواجه هستند و از آن چالش‌ها عدم افزایش تعرفه‌های خدمات اینترنتی از سوی رگولاتوری در سال‌های گذشته است که علیرغم هزینه‌های بالا و تورم هر ساله تا کنون این مهم از سوی وزارت ارتباطات محقق نشده است و بیشتر شرکت‌های خدمات دهنده در این حوزه را با چالش جدی مواجه ساخته است و در این رابطه باید فکری بشود که حداقل با در نظر گرفتن برخی موضوعات مثل کیفیت و توسعه شبکه قیمت‌ها نیز به تناسب افزایش یابد.

 اما بسیاری از شرکت‌های FCP افزایش قیمت داشته‌اند؟

تعرفه‌های اینترنت ثابت در سال 1396 تصویب شده است و بر اساس مصوبه 266 تاکنون هیچ تغییری در تعرفه‌ها نبوده و در حال حاضر در این مصوبه تغییری ایجاد نشده است. افزایش برخی حوزه‌ها بنا به سرویس‌ها و بسته‌های طراحی شده توسط شرکت‌ها انجام شده است. اما در هر صورت چند سال است که شرکت‌ها خواهان تغییر مصوبه رگولاتوری و افزایش تعرفه‌ها هستند.

 دلیل اینکه شرکت داده پردازی فن آوا اپراتور محبوب شده است، چیست؟

داده پردازی فن آوا در نهمین جشنواره ملی برندهای برتر محبوب مصرف‌کنندگان در میان 1500 برند و بیش از 100 گروه کالایی و خدماتی با بیشترین آرای کسب شده در بخش خدمات اینترنت ADSL موفق به دریافت تندیس زرین «برند محبوب» در سال 1401 شد که در واقع ارتقای سطح کیفیت اینترنت ارائه شده، ارائه سرویس‌های متنوع و داشتن سبد کاملی از خدمات و راهکارها از سوی داده پردازی فن آوا  بود که موجب رای حداکثری مردم و انتخاب این برند به عنوان محبوب‌ترین برند در حوزه خدمات اینترنت ADSL شد.

  پروژه فیبرنوری که قرارداد آن با 9 شرکت اینترنت ثابت بسته شد، قرار است چگونه اجرا شود؟ مدل اقتصادی آن چگونه است؟

طبق این قراردادهر کدام از FCP‌ها متعهد هستند که فیبرنوری را به یک میلیون خانوار ارایه دهند. وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز اعلام کرده‌اند که در این راه به شرکت‌های FCP کمک خواهند   کرد. ولی آنچه مشخص است، هزینه‌ای که FCP‌ها برای تحقق یک میلیون پورت صرف می‌کنند بسیار زیاد است و کمک‌های رگولاتوری درصد ناچیزی از هزینه‌های شرکت‌ها را پوشش می‌دهد. همچنین در حال حاضر طرح مذکور به لحاظ اقتصادی خیلی توجیهی ندارد و بازگشت دراز مدتی برای آن متصور است ولی به‌هرحال شرکت‌ها هرکدام با یک برنامه‌ای در این حوزه حضور پیدا می‌کنند.

 به نظر شما هدف پوشش 80 درصدی فیبرنوری برای خانوارها شدنی است؟

ارتباطات بر مبنای فیبر نوری حتما تقویت خواهد ‌شود و در چند سال آینده ADSL و ارتباطات سیمی ‌جای خود را به فیبر نوری می‌دهند البته این حرکت با توجه به شرایط اقتصادی کشور کُند خواهد بود. دولت شعار 20میلیون پورت فیبر نوری را در سه-چهار سال آینده داده است. با توجه به برنامه‌ریزی دولت برای عمومی ‌شدن  FTTX جهت گیری‌هایی انجام خواهد شد که فیبر نوری برای مردم جذابیت داشته باشد. این در حالی است که اپراتورهای موبایل هم روی اهدافی مانند 5G کار می‌کنند ولی در نهایت براساس نیاز جامعه قابلیت انتخاب وجود خواهد داشت. 

 سهم داده پردازی فناوا از این پروژه چیست و در چه مناطقی قراراست کار کند؟

داده پردازی فن آوا هم همانند سایر شرکت‌ها در حال بررسی ابعاد پروژه و مناطق مختلف است و طرحی را نیز به سازمان تنظیم ارائه کرده است که ان شاالله در آینده نتیجه آن اعلام خواهد شد.
 
کد مطلب : ۲۸۰۱۸۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما