۰

حسگری که با قند حرکت می کند

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۵۰
حسگری که با قند حرکت می کند
آیتی‌من - محققان دانشگاه ایالت واشنگتن با راهنمایی یک پروفسور دانشکده مهندسی الکترونیک و علوم کامپیوتر حسگر منحصر به فردی را توسعه داده اند که توسط سلول های زیستی فعال می شود و گلوکز مورد نیازش را از مایعات داخل بدن تامین می کند. این حسگر ترکیبی جالب از سلول زیست سوختی و ابزار الکترونیک برای پردازش سیگنال های فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی با حساسیت بالا به شمار می رود.
به گفته این محققان، بسیاری از سنسورهای متداول برای تشخیص بیماری ها نیاز به شارژ دارند یا باید روی پوست بدن چسبانده شوند و نمی توان آنها را درون بدن تعبیه کرد. اما حسگر دانشگاه ایالت واشنگتن به گونه ای طراحی شده که نیاز به هیچ تحریک اولیه ای ندارد.
محققان می گویند: بدن انسان سوخت بسیاری را در مایعات داخلی از طریق گلوکز خون یا لاکتیک در اطراف پوست و دهان ذخیره کرده است. در نتیجه با کمک یک سلول زیستی راه جدیدی برای استفاده از بدن به عنوان پتانسیل سوخت باز شده است.
مدار الکترونیکی که در این سنسور به کار رفته بسیار پیشرفته است و مصرف آن در حد چند میکرووات برق است و به شدت نیز نسبت به سیگنال ها حساس است. به گفته محققان، اتصال مدار الکترونیک با سلول زیست سوختی آن را کارآمدتر از دستگاه های مبتنی بر باتری کرده است و از آنجا که این حسگر از گلوکز بدن تغذیه می کند، به طور نامحدودی می تواند کار کند.
این حسگر حتی می تواند با کمک قندی که در زیر پوست تولید می شود، حرکت کند.
حسگر ساخته دانشگاه ایالت واشنگتن برخلاف باتری های متداول لیتیوم یونی، از سلول های زیست سوختی تشکیل شده است که کاملا غیرسمی هستند و همین امر موجب می شود که بدون هیچ خطری قابل کاشت در بدن باشند. همچنین نسبت به سلول های متداول زیست سوختی بسیار حساس تر و پایدارتر است. 
محققان ادعا می کنند که حسگر آنها اگر به صورت انبوه تولید شود، هزینه ساخت بسیار پایینی خواهد داشت. 
گفتنی است که این حسگر در لابراتوار پزشکی مورد آزمایش قرار گرفته است و محققان امیدوارند که به زودی بتوانند آنها را در رگ های خونی انسان بکارند. آنها همچنین سعی دارند که با بهبود بیشتر و افزایش قدرت خروجی این سلول های زیست سوختی را تقویت کنند. 
محققان ادعا می کنند که توانسته اند فناوری ای را پدید آورند که مدارهای الکترونیک را با سلول های زیست سوختی ترکیب کنند. این فناوری کاربردهای فراوانی در بسیاری از صنایع دارد. 

 
مرجع : Science Daily
کد مطلب : ۲۷۰۱۴۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما