۰
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی:

شرکت‎های دانش‎بنیان متضرر از نوسان های ارزی تسهیلات می گیرند

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۲۴
شرکت‎های دانش‎بنیان متضرر از نوسان های ارزی تسهیلات می گیرند
بهزاد سلطانی دیروز در مراسم همکاری با صندوق کارآفرینی امید گفت: از کل سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی که حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان است، بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان به شرکت های دانش بنیان پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه ۱۱۸۰ میلیارد تومان تعهد صندوق نوآوری و شکوفایی باید طی یک سال به شرکت های دانش بنیان پرداخت کند، گفت: همچنین ۲۸۵ میلیارد تومان تسهیلات در حال ارزیابی است که در آینده به شرکت های دانش بنیان اختصاص می یابد. پیش بینی می شود تا آخر سال ۳۹۰ میلیارد تومان به این میزان پول افزایش یابد. به گفته رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، همچنین پیش بینی می شود که از سوی شرکت های دانش بنیان تا یک سال آینده ۷۸۰ میلیارد تومان، تقاضای دریافت تسهیلات از صندوق شود.
سلطانی با بیان اینکه حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان سقف منابع مصرفی صندوق نوآوری و شکوفایی است، افزود: تا چهار سال آینده نیاز ما از تامین منابع صندوق افزایش می یابد. از این رو باید منتظر بازگشت به منابع و تسهیلاتی که در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار داده ایم، بمانیم. وی با تاکید بر افزایش منابع صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: بودجه صندوق باید از ۳۰۰۰ میلیارد تومان به ۶۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد. از سوی دیگر منابع خطرپذیر ما که مربوط به نیم درصد بودجه دولتی می شود، به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص می یابد.

 ایجاد ۳.۳ برابر اشتغال با شرکت های دانش بنیان
سلطانی افزود: هزینه ایجاد اشتغال به واسطه شرکت های دانش بنیان، سه برابر هزینه اشتغال به روش های دیگر است. از این رو منطقی است که با توجه به مشکلات شغلی فارغ التحصیلان، از طریق شرکت های دانش بنیان اقدام کنیم.
وی تاکید کرد: ضریب نفوذ صندوق نوآوری و شکوفایی در شرکت های دانش بنیان ۸۲ درصد است یعنی اینکه ۸۲ درصد از شرکت ها حداقل از یک خدمت صندوق بهره مند شده اند.
به گفته رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، خدمات و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی در تمام استان های کشور قابل ارایه است و بیشتر شرکت های دانش بنیان از این تسهیلات بهره می برند؛ به غیر از ۲۷ خدمت در حوزه تسهیلات و مشارکت، ۴۱ خدمت در حوزه توانمندسازی به شرکت های دانش بنیان ارائه می شود که طی یک سال اخیر هم چنین اقدامی صورت گرفته است.
سلطانی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان می توانند تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان از کمک بلاعوض برای دریافت خدمات و توانمندسازی خود در صندوق بهره مند شوند.

آمار طرح های ارایه شده به صندوق نوآوری
وی با بیان اینکه تعداد ۱۱۷۰ طرح خاتمه یافته موفق در صندوق به نتیجه رسیده اند، گفت: این تعداد طرح به میزان ۴۸۳ میلیارد تومان وام و تسهیلات را به خود اختصاص می دهد.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: ۲۹ طرح خاتمه یافته ناموفق داریم که طرح ها بیشتر به لحاظ فنی مشکل داشتند.

 اشتغال ۷۲ هزار نفری 
سلطانی گفت: تاکنون ۷۲ هزار شغل به واسطه شرکت های دانش بنیانی که به صندوق مراجعه کرده اند، ایجاد شده است.
وی افزود: همچنین ما برای تامین بخشی از هزینه های استقرار شرکت های دانش بنیان و تأمین دفاتر کاری، تسهیلاتی برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته ایم.
 شرکت های دانش بنیان نگران نوسانات ارز نباشند
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه برخی از شرکت های دانش بنیان در طی نوسانات ارزی، هزینه جدیدی به آنها تحمیل شده است، گفت: این شرکت ها نگران نباشند زیرا با ارایه اسناد به صندوق، طرحشان مجددا ارزیابی می شود و تسهیلاتی بیشتر نسبت به گذشته به آنها در صورت صلاحدید اختصاص می یابد.
به گفته سلطانی، اگر طرح اقتصادی نباشد، متوقف می شود از این رو باید پروژه کاملا اقتصادی و هدفمند باشد تا مورد حمایت قرار بگیرد.
وی افزود: اکنون شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با صندوق نوآوری و شکوفایی همکاری می کند در این راستا صندوق نوآوری و شکوفایی برای استقرار شرکت های دانش بنیان در شهرک تسهیلاتی مانند تامین هزینه دفاتر کاری را به آنها اختصاص می دهد. رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه این صندوق به مراکز دولتی تسهیلاتی اعطا نمی کند، گفت: در این خدمت جدید اگر پارک یا شهرک تحقیقاتی با منابع سازمان برنامه یا جذب سرمایه بخش خصوصی یک مجتمعی برای شرکت ها بسازد و میزان پیشرفت آن از ۵۰ درصد بیشتر باشد، می توانیم وامی به شرکت های دانش بنیان ارایه دهیم. سلطانی ادامه داد: وامی که صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت های متقاضی برای استقرار در شهرک های علمی و پارک های فناوری اعطا می کند، به صورت مبلغی برای رهن است. درواقع به نوعی تأمین دفاتر کاری در پارک ها و شهرک تحقیقاتی به شمار می رود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: طبق توافقاتی که با صندوق کارآفرینی امید داشته ایم، بنا داریم خدماتی به این واسطه به شرکت های دانش بنیان ارایه کنیم.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: در ابتدای کار ۳۰ میلیارد ریال از سوی صندوق نوآوری به صندوق کارآفرینی امید واریز می شود تا بر اساس تصمیمات بانک مرکزی، صندوق کارآفرینی امید به شرکت های دانش بنیان تسهیلاتی اعطا کند.

 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۰۱۵۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما