۰
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تلکام اعلام کرد:

چاره ای جز افزایش تعرفه های مخابراتی نداریم

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۶
چاره ای جز افزایش تعرفه های مخابراتی نداریم
 
بعید است اینترنت تحریم و قطع شود، ولی آماده ایم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نشست خبری خود را با پاسخ به سوال خبرنگار فناوران آغاز کرد. او گفت که برای مقابله با تحریم ها در وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی کمیته های موازی تشکیل شد تا سناریوهای مختلف بررسی شده و برای بدترین حالت های ممکن حاضر باشیم. وی افزود: آنچه در عمل اتفاق افتاده این است که بسیاری از سرویس های ابری ارایه خدمات به سرویس های ایرانی را متوقف کرده اند. یک سری سرویس های B2B پس از تحریم ها به ویژه در حوزه صدور گواهینامه های SSL محدودیت هایی اعلام شد. همچنین در تبادلات مالی با پروایدرهای روتینگ بین الملل چالش هایی ایجاد شد. 
 آذری جهرمی ادامه داد: مجموع سرویس های خدماتی ایرانی (از نظر hit و نه حجم ترافیک) که در سرویس های خارجی میزبانی می شد حدود 7 درصد بود که اکنون به 2 درصد رسیده است. از سوی دیگر روند به سمت استفاده از سرویس های اروپایی به جای امریکایی در حال تغییر است.
وی گفت: موضوع قطع کامل اینترنت را بسیار غیر محتمل می دانیم و معتقدیم تحریم ها بیشتر از این نمی تواند محدودیتی ایجاد کند. با این حال آمادگی های لازم در این خصوص اندیشیده شده و مشکلی نیست. به طور کلی آن چیزی که بیشتر صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات را دچار مشکل کرد نوسانات ارز بود که البته به رونق صنعت در داخل کمک کرد.

 کاربران Fake را به توییتر گزارش می کنیم 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت: توییتر قوانینی برای شناسایی کاربران Fake دارد و آنها را حذف می کند. اخیرا در این فرایند عده ای از کاربران ایرانی را نیز حذف کرده است. این درحالی است که کاربران قلابی زیادی علیه جمهوری اسلامی ایران در توییتر فعال هستند.
 وی افزود: به پژوهشگاه ارتباطات دستور دادم گزارشی از رفتارشناسی کاربران مجعول در توییتر تهیه کنند که این گزارش را به توییتر خواهیم داد و صداقت آنها را به آزمون می گذاریم که ببینیم آیا با این گزارش مستند، کاربران غیرواقعی را مسدود خواهند کرد یا نه.

 درخواست کمک از دستگاه های امنیتی درباره اختلال GPS
آذری جهرمی درباره اختلال اخیر در GPS نیز توضیح داد: دلیل اختلال در GPS وجود یک سیگنال مزاحم در تهران بود که اکنون قطع شده است. 
سازمان تنظیم مقررات، منطقه حدودی این سیگنال را شناسایی کرده و به دادگاه شکایت کردیم. انتظار داریم دستگاه های امنیتی برای یافتن منشا این سیگنال کمک کنند. البته آماده ایم اگر این سیگنال دوباره روشن شود، منشاء آن را شناسایی کنیم.

 شناسایی 136 هزار کودک بازمانده از تحصیل 
آذری جهرمی وزیر فاوا همچنین با اشاره به دیدار روز روز سه شنبه خود با معاون وزیر رفاه، گفت: براساس خبر خوشحال کننده ای که وی داد، با توسعه زیرساخت های الکترونیکی که بخشی از آن در قالب دولت الکترونیکی اتفاق افتاده است،  با همکاری وزارت رفاه و آموزش و پرورش 136 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل شناسایی شده و به تحصیل فراخوانده شدند.
وی افزود: بسیاری از خانواده های این کودکان توان مالی نداشته و با استفاده از ظرفیت بهزیستی و کمیته امداد به مدرسه فرستاده شدند.

 حمایت از ادغام اپراتورهای ثابت
آذری جهرمی گفت: بورس برای شناسایی دارایی ها و ارزش واقعی شرکت های ICT به بلوغ نرسیده است. از سوی دیگر در شرایط تحریم نمی توان انتظار ورود سرمایه خارجی را داشت.
وی افزود: در چنین شرایطی ادغام در شرکت های ICT و به ویژه اپراتورهای ارتباط ثابت راهکاری جدی است و سازمان تنظیم مقررات هم با تدوین مقرراتی، از این ادغام ها حمایت خواهد کرد.

 چاره ای جز اصلاح تعرفه ها نداریم
آذری جهرمی با بیان اینکه برای حمایت از اپراتورها ۲۰ درصد از تعرفه خدمات زیرساختی به آنها کاهش دادیم، درباره گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره افزایش تعرفه اپراتورها گفت: گزارش نشان می دهد که با وجود افزایش تعرفه ها مدل سال های گذشته تغییر نکرده است و فقط تعرفه های جدید کاربران را به سمت بسته های یک یا دو ماه و سه ماهه سوق می دهد.
وی گفت: به نظر می رسد رشد تعرفه ها در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات قابل مقایسه با سایر صنایع نباشد که نشان از مدیریت آن دارد درحالی که وابستگی صنعت ارتباطات به ارز بیش از ۷۰ درصد است.
آذری جهرمی افزایش درآمد اپراتورها از طریق افزایش تعرفه ها را ۶ تا ۷ درصد اعلام کرد و ادامه داد: امیدواریم با کاهش نرخ ارز، شرایط را به سمت مردم تغییر دهید چراکه استراتژی وزارت ارتباطات مبنی بر کاهش نرخ سالانه ارتباطات است.
وزیر ارتباطات با اشاره به فشارهای بیرونی در مورد احکام دیوان عدالت اداری گفت: فقط یک حکم دیوان عدالت اداری درباره حذف آبونمان، درآمد پنج هزار میلیارد تومانی شرکت مخابرات ایران را هزار میلیارد کم کرد که مبنای کارشناسی نیز نداشت.
وی به حکم دیگر دیوان عدالت اداری در مورد کارگزاران روستایی اشاره کرد که بر خلاف حکم اولی روند کارشناسی آن طی شده و افزود: در این حکم نیز ۸۰۰هزار میلیارد تومان از درآمد شرکت مخابرات ایران کاسته می شود.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه مطابق مصوبه سال ۱۳۸۹ شرکت مخابرات برای پرداخت رفاهی بازنشستگان این شرکت بالغ بر هزار میلیارد تومان بر هزینه ها اضافه می شود که متاسفانه در دفاتر این شرکت ثبت نشده است، گفت: سهامداران مخابرات در این مورد باید مشکل را حل کنند.
آذری جهرمی حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف آبونمان از قبوض تلفن ثابت را باعث کاهش هزار میلیارد تومانی درآمدهای شرکت مخابرات دانست و ادامه داد: این فشارها چاره ای جز افزایش تعرفه ها ندارد ولی هرچند این تصمیمات در خارج از چارچوب و نظام کارشناسی اتخاذ شده اما ما به آن احترام می گذاریم و اجرا می کنیم.
وی گفت: در چنین شرایطی هیچ چاره ای جز اصلاح تعرفه ها نداریم.

 قیمت گوشی 20 درصد کاهش یافت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در نتیجه کاهش نرخ ارز در روزهای گذشته، قیمت گوشی 20 درصد کاهش یافته و بنا بر ادعای وارد کنندگان تلفن همراه، در صورت شکستن حباب قیمتی ناشی از کمبود کالا، این نرخ 30 درصد دیگر ارزان می شود.
آذری جهرمی درباره بازار تلفن همراه که در انتظار ترخیص گوشی ها از گمرک و کاهش نرخ ارز است، گفت: بخشی از گوشی های در گمرک مانده که با ارز دولتی وارد نشده بود و با هماهنگی با مراجع ذی صلاح ترخیص شد، اما برخی از گوشی های در گمرک مانده متعلق به وارد کنندگانی است که اکنون پرونده تخلف مفتوح دارند یا با ارز دولتی وارد شده اند و هنوز درباره آنها تصمیم قاطع گرفت نشده است.
وی ادامه داد: در سه روز گذشته سه بار در این رابطه صحبت کرده ام، اما هنوز موانع رفع نشده و در نهایت هنوز حدود 700 هزار گوشی که قرار بود از گمرک ترخیص شود و در بازار کمبود کالا را جبران کند، ترخیص نشده است.
جهرمی ادامه داد: در نتیجه کاهش نرخ ارز در روزهای گذشته قیمت گوشی تلفن همراه 20 درصد کاهش یافت و وارد کنندگان معتقدند، اگر موانع واردات گوشی رفع شود، در نتیجه شکستن حباب ناشی از کمبود کالا، قیمت گوشی 30 درصد کاهش پیدا می کند.
وی ادامه داد: ترخیص حدود700 هزار گوشی از گمرک نیز برای مدت یک یا دو ماه می تواند به صورت مسکن عمل کند، اما برای رفع قطعی مشکل کمبود کالا باید محدودیت واردات را برداشت که برای این کار یا باید محدودیت تعداد واردکنندگان را بردارند و با دریافت تضمین هایی اجازه دهند، هر وارد کننده ای که توانایی ارائه گارانتی دارد بتواند در واردات فعال شود یا مشکلات واردات را برای همین وارد کنندگان فعلی رفع شود.

 مشکل واردات گوشی تا شنبه باید حل شود
جهرمی با اشاره به رفع مشکل عدم اتصال سامانه ناجا و گمرک در ثبت گمرکی گوشی مسافری، گفت: این دو سامانه به یکدیگر متصل شده و از این پس گمرک می تواند اصالت پاسپورت یا در سفر بودن مسافر را تائید کند و دیگر شاهد ورود گوشی های قاچاق از مسیر گمرکی گوشی مسافری نخواهیم بود.
وی ادامه داد: اجرای صحیح فرایندهای ثبت گمرکی گوشی مسافری از شنبه هفته پیش رو آغاز می شود و با توجه به قطع تخلف ورود گوشی قاچاق از سامانه گوشی مسافری حتما باید برای رفع مشکل واردات گوشی تا شنبه آینده چاره اندیشی شود.

 انحصار ایرانیان نت لغو شد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره پروژه توسعه فیبر نوری و شرکت ایرانیان نت نیز گفت: با انصراف شرکت MTN در سرمایه گذاری و مشارکت با شرکت ایرانیان نت، انحصار پروژه توسعه فیبر نوری از این شرکت گرفته شد و از این پس با این شرکت مانند بقیه FCPها برخورد می شود.
وی افزود: تنها راه توسعه شرکت های FCP ادغام آنها با همدیگر و تجمیع سرمایه ها در بخش ارتباطات ثابت است.

 مذاکره با تلگرام محرمانه نبود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که در مدت فعالیت شما میزان فیلترینگ کمتر شده، گفت: با توجه به ثبات قوانین مربوط به فیلترینگ برداشتی از رشد یا نزول میزان فیلترینگ ندارم.
آذری جهرمی درباره شنیده ها مبنی بر مذاکره دولت با تلگرام بیان کرد: بحثی که در کمیسیون صنایع مجلس مطرح شد، تحقیق و تفحص درباره مذاکراتی بوده که با تلگرام انجام شده است و البته این سوال بیشتر انگیزه های سیاسی داشت. اما این مذاکرات محرمانه نبوده و در دولت گذشته با دستور دادستان وقت و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه صورت گرفته است. اکنون هم بحث جدیدی مطرح نیست و مذاکره جدیدی انجام نشده است.

 شکایت از شرکت های متخلف ارزش افزوده
وزیر فاوا درباره ماجرای کلاهبرداری اخیر 35 میلیارد تومانی سرویس های ارزش افزوده از مشترکان همراه اول نیز گفت: با نصب سامانه هوش مصنوعی، متوجه شدیم که تعداد شکایت مردم از سرویس های ارزش افزوده در سامانه 195 وزارت ارتباطات 4 برابر شده و به این موضوع مشکوک شدیم. پس از بررسی مشخص شد، به دلیل بروز اختلال در زیرساخت فنی سرویس های ارزش افزوده همراه اول این مشکل به وجود آمده که البته دلیل اختلال مورد سؤال و باید بررسی شود که در نهایت 35 میلیارد تومان از 2 میلیون مشترک بدون رضایت دریافت شده بود که روز شنبه هفته جاری به آنها پرداخت
شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: از این 6 شرکت ارزش افزوده در دادسرای جرایم رایانه ای شکایت شد و پس از حصول نتیجه گزارش آن منتشر خواهد شد.
کد مطلب : ۲۷۰۱۶۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما