۰

ارز دولتی برای حضور شرکت‎های خارجی در نمایشگاه‎های ایران

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۰
ارز دولتی برای حضور شرکت‎های خارجی در نمایشگاه‎های ایران
 
عباس قبادی گفت: به رغم خروج آمریکا از برجام و برخی مشکلاتی که بر سر راه تعامل شرکت های بین المللی با ایران به وجود آمده است، هیچ نمایشگاهی از تقویم نمایشگاه های بین المللی کشور حذف نشده و همه آنها مطابق با برنامه، در جریان برگزاری هستند.
این مقام مسوول در وزارت صنعت افزود: به موازات این برنامه، در حوزه داخلی نیز حدود ۶۰ درصد از نمایشگاه‎های بین المللی با حضور نمایندگی شرکت های خارجی در ایران برگزار می شود و به جز نفت و برخی موارد دیگر که نمایشگاه‎های بین المللی به شمار می روند و بسیار هم تخصصی هستند، در مابقی نمایشگاه ها، غالبا شرکتهای ایرانی به عنوان نمایندگان کمپانی های خارجی حضور دارند که بر این اساس تلاش شده تا حضور آنها در نمایشگاه‎ها حفظ شود.
وی تصریح کرد: در این میان تسهیلاتی نیز در نظر گرفته شده تا این شرکت‎ها بتوانند به لحاظ پرداخت های ریالی و ارزی دچار مشکل نشوند و کمتر به سمت دریافت ارز از بازار آزاد، گرایش پیدا کنند. این در حالی است که ما یک نرخ دولتی مطابق با مصوبات قانونی داریم که هزینه حضور در نمایشگاه ها برای شرکت‎های خارجی به صورت ارزی دریافت شود. بر این اساس، با توجه به نوسانات اخیر ارزی، مصوب شده تا به ازای هر یورو، ۵۲۰۰ تومان از شرکت کنندگان آن هم به صورت ریالی دریافت کنیم؛ این امر نوسانات نرخ ارز را برای شرکت کنندگان کاهش خواهد داد.
به گفته قبادی، در بخش نمایشگاه‎های خارجی نیز، شکل جدیدی از کار هدایت شده است که بر اساس آن، به دلیل شرایط ارزی، شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران بر اساس مصوبات قانونی، نرخ ارز را به نرخ دولتی محاسبه می کند که این امر باعث شده شرکت‎ها تمایل بیشتری به حضور در نمایشگاه ها داشته باشند.
وی گفت: در این میان، به رغم اینکه تقویم نمایشگاهی از سال قبل شکل گرفته، ولی بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، نمایشگاه‎های جدیدی را اضافه خواهیم کرد تا بتوانیم با تنوع بیشتری که ایجاد می شود، کار را به نحو بهتری مدیریت کنیم، این در حالی است که با توجه به نوسانات نرخ ارز، اکنون فرصت خوبی برای شرکت های ایرانی است تا بخش صادراتی خود را تقویت کنند و در نمایشگاه هایی که تا پایان سال برنامه ریزی شده، به معرفی محصولات خود بپردازند. قبادی درباره برگزاری برخی نمایشگاه ها در اروپا و کشورهای اطراف خاطرنشان کرد: برخی از محصولات ایرانی کاملا قدرت رقابت با همتایان خارجی خود را دارند که بر این اساس حضور در نمایشگاه‎های خارجی تدارک دیده شده تا فرصت را از دست ندهند و کالای خود را به دنیا معرفی کنند. بر این اساس ما نیز آمادگی داریم با سازماندهی خوب و تخفیفاتی که در نظر می گیریم، شرایطی را فراهم کنیم تا بتوانند بازاریابی خوبی داشته باشند.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا روی تعرفه های نمایشگاهی نیز با توجه به نوسانات نرخ ارز بازنگری شده است، گفت: خیر تعرفه ها تغییری نداشته و البته در بخش نمایشگاه های خارجی، نرخ ها بر مبنای کشور مقصد و قیمت هایی است که مراکز نمایشگاهی خارجی اعلام می کنند؛ اما ما نیز یارانه ارزی در نظر گرفته ایم که این فرصت خوبی برای بخش خصوصی ایجاد خواهد کرد.
قبادی در خصوص حضور ایران در نمایشگاه اکسپوی دوبی نیز گفت: ایران در اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی که در همسایگی ایران برگزار خواهد شد، حضور خواهد داشت و از زمان اعلام این رویداد، برنامه ریزی های لازم در مورد آن انجام شده است؛ این در حالی است که بعد از انتخاب امارات و دوبی به عنوان محل برگزاری اکسپوی ۲۰۲۰، کمیته های هفت گانه در این زمینه شکل گرفته است و در حوزه داخلی نیز جلسات و نشست های متعددی با مراکز داخلی مثل وزارتخانه های ذیربط برگزار شده است.
وی اظهار داشت: با توجه به تم و ساختارهایی که برای این اکسپو در نظر گرفته شده، تلاش داریم در زمان برگزاری پاویون ایران، این تم را به بهترین شکل نمایش دهیم، بر این اساس مذاکرات خوبی صورت گرفته و موضوعات برای تصمیمات نهایی به وزیر صنعت، معدن و تجارت منعکس شده است؛ ضمن اینکه سفرهایی را به دوبی داشته و از نزدیک با مسوولان مراکز نمایشگاهی اکسپوی دوبی جلساتی برگزار کرده ایم.

 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۰۲۲۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما