۰

جزییات پرداخت یارانه تجاری‎سازی فناوری اعلام شد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۴۱
جزییات پرداخت یارانه تجاری‎سازی فناوری اعلام شد
آیتی‌من - در این شیوه نامه آمده است: تجاری سازی و فروش دستاوردهای پژوهشی و فناورانه دانشگاه‎ها و مراکز فناوری کشور جزو اهداف اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دستگاه های وابسته است. لذا برنامه‎ریزی برای نیل به این موضوع باید در دستور کار ستاد برگزاری هفته ملی پژوهش و فناوری قرار گیرد.  

اهداف شیوه‎نامه تخصیص یارانه تجاری‎سازی فناوری
اهداف جزییات شیوه‎نامه تخصیص یارانه تجاری‎سازی فناوری به قراردادهای فروش و سرمایه‎گذاری به شرح ذیل است:
1- فرهنگ‎سازی حمایت از تجاری سازی و توسعه فناوری و جهت دهی به بخش دولتی و خصوصی برای سرمایه گذاری در توسعه و بکارگیری فناوری.
۲- افزایش اشتغال، افزایش حجم فروش، افزایش توان صادرات و افزایش توان مالی برای سرمایه‎گذاری داخلی در توسعه فعالیت های شرکت‎های فناور.
۳- توانمندسازی شرکت‎های دانش بنیان و واحدهای فناور در تولید، توسعه، فروش و انتقال فناوری و کمک به تولید محصول‎ها و خدمات داخلی.
۴- کاهش ریسک شرکت های خصوصی برای سرمایه‎گذاری در یک فناوری در راستای حمایت از واحدهای فناور و شرکت‎های دانش‎بنیان.

در این برنامه توجه به رفع دغدغه‎ها و تسهیل ارتباط میان صاحبان فناوری و سرمایه‎گذاران در دستور کار قرار دارد و علاوه بر حمایت مالی در قالب یارانه تجاری‎سازی فناوری، کمک‎هایی در رابطه با تسهیل فرآیند مذکور در قالب خدمات فناورانه ارایه خواهد شد.
برخی از این تسهیلات به این قرار است:
۱-تسهیل ارتباط بین متقاضیان فناوری و یا سرمایه‎گذاران با صاحبان فناوری
۲-نظارت بر روند اجرایی قراردادهای منعقد شده
۳-ارایه مشاوره‎های حقوقی در رابطه با عقد قرارداد و پایدارسازی و تداوم کسب و کار
۴-ارایه تسهیلات و مشاوره‎های لازم در رابطه با مالکیت فکری
۵-تعیین سطح فناوری
۶- ارزشگذاری فناوری

 برنامه اجرایی تخصیص یارانه تجاری‎سازی فناوری
 تمامی شرکت‎های فناور/صاحبان فناوری، خریداران و سرمایه‎گذاران و یا شرکت‎های ارایه دهنده خدمات فناوری و سرمایه‎گذاری باید در ابتدا از طریق ثبت نام در سامانه معرفی شده از سوی معاونت پژوهش و فناوری، irantechhub.ir اقدام کنند. 
پس از انجام مراحل مربوط به ثبت نام، هریک از متقاضیان می‎بایست نامه اعلام آمادگی خود به همراه مستندات لازم شامل معرفی فناور، خلاصه مشخصات طرح یا محصول فناورانه، متقاضی فناوری و یا سرمایه گذار (در صورت وجود) را حداکثر تا تاریخ 15 آذر به دبیرخانه مربوطه (گروه تجاری سازی و کارآفرینی) واقع در دفتر سیاست‎گذاری و برنامه‎ریزی امور فناوری ارسال کنید.

حضور و نمایش طرح یا محصول فناورانه موردنظر در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری الزامی است و فناور متقاضی می‎بایست با حضور در نمایشگاه مذکور، مراحل عقد تفاهم‎ نامه و قرارداد را در این محل نهایی کند.

بعد از نمایشگاه و نهایی شدن قرارداد به صورت قانونی در مراجع ذی‎صلاح، تسهیلات مذکور با ارایه مستندات و مدارک لازم با توجه به پیشرفت کار با تایید کمیته تجاری سازی طرح های فناورانه دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت عتف به صورت مرحله‎ای قابل پرداخت است.

 شاخص‎های مهم در رابطه با تخصیص یارانه تجاری‎سازی
شاخص های مهم در رابطه با تخصیص یارانه تجاری‎سازی فناوری به طرح های منتخب عبارتند از:
حجم قرارداد رسمی منعقد شده، سطح فناوری، حوزه فناوری، نوآوری فناوری، کارایی فناوری، اهمیت فناوری در حل مسایل و مشکلات کشور، میزان ساخت و تولید داخل فناوری، سوابق تیم صاحب فناوری، خدمات پس از فروش، سابقه فروش و صادرات، حسن شهرت صاحب فناوری، متقاضی فناوری و یا سرمایه گذار.

تبصره ۱: این تسهیلات صرفا در سال ۱۳۹۷ به قراردادهای منعقد شده در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری، تخصیص باید و برای تداوم آن در سال های آتی تصمیم گیری خواهد شد.

تبصره ۲:  پرداخت یارانه فناوری به صورت مرحله ای با توجه به پیشرفت قرارداد رسمی منعقد شده در قالب تفاهم نامه با دفتر برنامه‎ریزی امور فناوری پرداخت خواهد شد.

تبصره ۳: میزان ۱۰ درصد از مبلغ یارانه نهایی تعیین شده برای هر فناوری، توسط وزارت عتف به نهاد مادر و حامی آن(دانشگاه/ پژوهشگاه/ مرکز پژوهشی/ پارک علم و فناوری/ مرکز رشد) تعلق خواهد گرفت.

تبصره ۴: قرارداد باید به صورت قانونی و با در نظر گرفتن کلیه ملاحظات حقوقی در مراجع ذیصلاح تنظیم و ثبت شود. البته برای این موضوع مشاوران و کارگزارانی در ایام برگزاری نمایشگاه در نظر گرفته خواهد شد.

تبصره ۵: میزان کل بودجه درنظر گرفته شده برای یارانه تجاری‎سازی فناوری مبلغ ۲۵ میلیارد ریال است که متناسب با میزان قراردادهای منعقده به حداکثر ۲۰ طرح یا محصول برتر (براساس شاخص های اشاره شده)، تعلق خواهد گرفت.

تبصره ۶: میزان یارانه تجاری‎سازی فناوری قابل ارایه به قرارداد فروش و یا سرمایه گذاری یک طرح یا محصول فناورانه حداکثر مبلغ ۲۵۰۰ میلیون ریال است.

تبصره ۷: میزان یارانه مذکور و نحوه پرداخت آن در کمیته تجاری سازی طرح های فناورانه، مشخص و ابلاغ خواهد شد.
 
کد مطلب : ۲۷۰۶۴۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما