۰
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

نوسان ارز منجر به کاهش درآمد و افزایش هزینه های مخابرات شد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۲۳
نوسان ارز منجر به کاهش درآمد و افزایش هزینه های مخابرات شد

آیتی‌من - محمدجواد آذری جهرمی در اختتامیه سمینار تخصصی «تحول دیجیتال و صنعت مخابرات ایران» که عصر دیروز در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد گفت: ما صنعت فناوری اطلاعات را به عنوان یکی از زیرساخت های اساسی توسعه صنعتی کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظر می گیریم. اکنون در جایگاهی هستیم که اگر وارد صنعت آی تی شویم می توانیم جایگاه خوبی را به دست بیاوریم اما اگر این کار را نکنیم، دیگران وارد شده و جایگاه ما را می گیرند. 

جهرمی با بیان این که دانش مورد نیاز برای دستیابی به جایگاه شایسته در صنعت فناوری اطلاعات و همچنین ظرفیت زیادی برای استفاده از اینترنت چیزها در کشور وجود دارد، افزود: بنا بر این باید اکوسیستمی بسازیم که بتواند درست کار کرده و توانمند بشود و به خوبی پیش برود.  جهرمی تهیه و تدوین نقشه راه برای زیست بوم در حوزه خدمات شهری را یکی از برنامه های مورد نظر وزارت ارتباطات برشمرد و افزود: حوزه دوم سلامت است که با وزیر بهداشت هم جلسه گذاشتیم که همچنان ادامه دارد.

وی بخش دیگری از برنامه ریزی های صورت گرفته را با حوزه نیرو مرتبط دانست و با بیان نتایج مطلوب رایزنی های مسوولان دو وزارتخانه ارتباطات و نیرو که به تبادل سند نیز منتج شد، ادامه داد: در زمینه استفاده از ظرفیت های اینترنت چیزها برای تحول دیجیتال در صنعت آب و برق، سند نهایی شده است و برای دو حوزه صنعت برق و ارتباطات جلسه مشترک گذاشتیم. توجیهات هم انجام شده و حرکت رو به جلو است. وزیر فاوا گفت: قرار بود یک پایلوت اولیه تعریف شود؛ پایلوت اولیه در یکی از استان ها قرار بگیرد و کار آغاز شود. روند خیلی خوب و با سرعت پیش می رود.

جهرمی گفت: البته لازم است تعیین تکلیف جدی در این زمینه انجام شود چرا که استراتژی اپراتورها برای سرمایه گذاری روی IOT است و برای فعال سازی لایسنس های IOT، مانع فرکانسی داریم؛ فرکانس هایی که باید در این عرصه ها در دسترس قرار بگیرند در دسترس ما نیستند و اگر بخواهیم در باند ۹۰۰ سرمایه گذاری کنیم، باید ماهانه به دلار پول لایسنس IOT بدهیم. در این صورت ما برای فعال سازی آی او تی نه تنها صرفه جویی نخواهیم کرد بلکه ضرر هم می کنیم.

آذری جهرمی همچنین گفت: با حضور آقای همتی در بانک مرکزی و تعاملات مناسب با بانک مرکزی در زمینه پرداخت الکترونیکی توافق شده تا وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بانک مرکزی و اداره نظام های پرداخت نشست هایی مشترک داشته باشد تا قانون گذاری در حوزه پرداخت الکترونیکی توسط بانک مرکزی و وزارت ارتباطات انجام شود.

وی با بیان این که تغییرات نرخ ارز باعث شده که هزینه های ارزی و درآمدهای ریالی مخابرات با مشکل مواجه شود گفت: از فروردین تا آذرماه امسال، رشد تبادلات مرکز ملی تبادل اطلاعات، 10 برابر شده اما تنها 10 درصد ظرفیت این مرکز کار می کند.

وزیر فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که وضعیت بازار گوشی تلفن همراه مناسب نیست گفت: کارگروهی برای بررسی مباحث مربوط به گوشی های توقیفی، واردات گوشی و ارز تخصیص یافته تشکیل شده است.

جهرمی گفت: وزارت ارتباطات نه وظیفه تنظیم بازار تلفن همراه را برعهده دارد و نه وظیفه واردات گوشی و تخصیص ارز. اما به واسطه بحث مقابله با قاچاق تلفن همراه، مسولیت کارگروهی را برعهده داشتیم که باید پیگیری و اطلاع رسانی می کردیم؛ این بدان معنی نیست که بگوییم مسایلی که هست را پیگیری نمی کنیم.

وی در ادامه با بیان این که این موضوع نیازمند همکاری بین دستگاه های مختلف است، افزود: امروز جلسه ای با موضوع ترخیص گوشی های همراه برگزار شد. در حال حاضر ۱۲۰ هزار گوشی به صورت مستقیم، توقیف و ۶۰۰ هزار عدد گوشی هم در گمرک توقیف شده است. اما همین شرکت هایی که پرونده شان در قوه قضاییه است، این گوشی ها را وارد کردند؛ یعنی آن ها هم به نوعی غیرمستقیم در توقیف هستند و نمی توانند گوشی وارد کنند.

به گفته او، بنا شده تا کارگروهی متشکل از نماینده دادستان کل کشور، وزارت صمت و اطلاعات و با مدیریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده و مباحث مربوط به واردات گوشی و زمان عرضه آن ها به بازار پیگیری شود.

وزیر ارتباطات در پاسخ به این که عرضه گوشی های توقیفی چه تاثیر بر بازار خواهد داشت گفت: این حجم از گوشی برای نیاز یک ماه بازار کافی است. اما مساله چرخه واردات باید حل شود. در حال حاضر تعداد واردکنندگان محدود است، به همین دلیل بنا شده وزارت صمت برای کسانی که آمادگی واردات دارند، فراخوان دهد و برای گروه های جدید مجوز واردات صادر کند.

 درآمد پیامک به صفر رسید
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز با بیان این که برای ایجاد تحول دیجیتال، باید سازمان ها متحول شوند و خود را  آماده پذیرش آن کنند، گفت: باید استراتژی حوزه کسب و کار و رویکرد در الگوها و سرمایه گذاری ها را مبتنی بر تحول دیجیتال تغییر داد که این تغییرات از سال 2013–2012 در بعضی از کشورهای دنیا آغاز شده است.

حسین فلاح جوشقانی استفاده از تحول دیجیتال در دنیا را موجب افزایش درآمد دانست و افزود: طبق آمار مجمع جهانی اقتصاد، کشورهایی که استراتژی تحول دیجیتال را اجرا کردند با افزایش 9درصدی درآمد، 12درصدی حجم بازار و 26 درصدی سودآوری شرکت ها همراه بودند.

فلاح جوشقانی با بیان کاهش درآمد اپراتورهایی که سرویس به روز نشده ارایه می کنند، گفت: اپراتورهایی که سرویس مشابه قدیمی ارایه می کنند با کاهش درآمد 50 تا 90 درصدی مواجه هستند به طوری که در سرویس هایی چون پیامک ها این درآمد به صفر رسیده و در حوزه مکالمه نیز درآمد اپراتورها روند کاهشی دارد بنابراین اپراتورها باید با توجه به شرایط جدید باز طراحی شوند و برای تحول جدید آماده باشند.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اهداف تحول دیجیتال گفت: ایجاد تحول دیجیتال افزایش سرعت ارایه خدمات، بهبود فرآیند عملیاتی اپراتورها، چابکی سازمان ها و کاهش هزینه به خصوص ابزاری که در حوزه مجازی سازی استفاده می شود را در بر دارد.

وی با بیان این که آمارها نشان می دهد که در بازه زمانی سال 2016 که تحول دیجیتال به طور اساسی مطرح شد ارزش افزوده در صنعت 10 هزار میلیارد دلار بود، افزود: پیش بینی می شود که تنهادر بخش محتوا و سرگرمی این رقم به 700 میلیارد دلار برسد.

فلاح جوشقانی ادامه داد: ارزش افزوده در برق با تحول دیجیتال به 1500 میلیارد دلار، در لجستیک 2100 میلیارد دلار، در حمل و نقل و اتومبیل 2600میلیارد دلار و در الکترونیک 3100 میلیارد دلار رسید. رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات گفت: در صنعت ICT عواملی مانند کاهش درآمد اپراتورها اهرم هایی هستند تا اپراتورها به سمت تحول دیجیتالی شدن حرکت کنند و به طور مشخص در حوزه ICT به طور کلی 2000 میلیارد دلار ارزش افزوده با تحول دیجیتال ایجاد می شود. وی با بیان نقش مهم رگولاتوری در حوزه ICT گفت: باید طبق تحول دیجیتال رگولاتوری بازطراحی شود همزمان با ورود نسل پنجم تلفن همراه، رگولاتوری مشارکتی در دستور کار قرار دارد.

فلاح جوشقانی افزود: در ساختار جدید رگولاتوری معاونت کسب و کار و بازار پیش بینی شده است که مهم ترین هدف آن زمینه سازی در حوزه مقررات گذاری و رگولاتوری برای تحول دیجیتال  محسوب می شود و رویکرد ما  زمینه ساز تحول است.

 
کد مطلب : ۲۷۰۷۳۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين