۰

ضرب الاجل به پایان رسید تلگرام طلایی همچنان فعال است

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۲۷
ضرب الاجل به پایان رسید تلگرام طلایی همچنان فعال است

آیتی‌من - تلگرام طلایی و هاتگرام به عنوان دو نسخه فارسی تلگرام، برای دوره گذار از فیلتر تلگرام و کاهش آسیب های احتمالی طراحی شدند. در واقع پیش بینی می شد بخشی از کاربران جذب پیام رسان های داخلی شده، بخشی از پیام رسان های خارجی غیر فیلتر استفاده کنند و عده ای هم سراغ پوسته های فارسی تلگرام که همچنان ارتباط آنها با تلگرام برقرار است بروند. ویژگی این نسخه ها نسبت به تلگرام اصلی هم این بود که اولا دسترسی به یک سری کانال ها مسدود شده بود و دوما به گفته برخی نمایندگان مجلس، یک نسخه از محتوای تبادل شده در آن در داخل کشور ذخیره می شود.

اما استقبال گسترده و چند 10 میلیونی از این دو پوسته فارسی سبب شد تا صاحبان و سیاست گذاران این دو پوسته فارسی، به این فکر بیفتند که به شکل یک پیام رسان مستقل از تلگرام فعالیت کنند. به همین دلیل هم قرار شد تا نیمه شهریور ماه این دو نسخه فعالیت خود را از تلگرام اصلی جدا کنند. 

 تمدید ضرب الاجل تا پایان آذر
با پایان یافتن مهلت 15 شهریور ماه، در عمل هیچ اتفاق جدیدی نیفتاد و در نهایت هم اعلام شد هات گرام و تلگرام طلایی که البته هر دو متعلق به یک شرکت هستند، تا پایان آذر مهلت گرفته اند. همجنین اعلام شد که این آخرین بار است که مهلت این دو اپلیکیشن تمدید می شود.

آخرین اظهار نظر دبیر شورای عالی فضای مجازی البته کمی متفاوت از گذشته بود. او 11 آذر ماه گفت: طبق سند این شورا برای تقویت پیام رسان های داخلی هاتگرام و طلاگرام برای دوره گذار پیش بینی شدند و به آنها مهلت داده شده تا به خودکفایی برسند که این سیاست در صنعت مونتاژ نیز حاکم است و بعد از تاریخ اعلام شده سیاست های حمایتی مان را قطع خواهیم کرد.

کمی بعد فیروزآبادی در پاسخ به این سؤال که اگر هاتگرام و طلاگرام پس از پایان مهلت داده شده در پایان آذر ماه به استقلال از تلگرام نرسند آیا فیلتر خواهند شد، گفت: این پیام رسان ها مسدود نمی شود بلکه باید بتوانند مستقل از تلگرام به فعالیت خود ادامه دهند. 

 انتظار وزارت ارتباطات، تغییر وضعیت تلگرام طلایی 
در حالی تا لحظه تنظیم این خبر هیچ تغییری در وضعیت دو نسخه فارسی تلگرام روی نداده و همچنان مثل سابق به فعالیت خود ادامه می دهند که به نظر می رسد انتظار وزارت ارتباطات، تغییر وضعیت این دو پیام رسان بوده است.

شاهد این ادعا نیز اظهارنظر امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات است که در پایان هفته گذشته گفت: با توجه به این که طبق اعلام مرکز ملی فضای مجازی قرار است هات گرام و تلگرام طلایی پایان آذرماه مستقل از تلگرام فعالیت کنند، بنابراین پیش بینی می شود شاهد اختلالات گسترده تری در فیلترشکن ها باشیم. 

هادیان مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات نیز درباره پایان مهلت فعالیت نسخه های فارسی تلگرام (هاتگرام و تلگرام طلایی) در ۳۰ آذرماه نیز گفت: هیچ ابلاغیه، دستورالعمل و بخشنامه ای درباره فعالیت نسخه های فارسی تلگرام به به وزارت ارتباطات داده نشده و تصمیم گیری درباره این موضوع نیز فعالیت برعهده وزارت ارتباطات نیست.

مرکز ملی فضای مجازی که صادرکننده این ضرب الاجل بود نیز سکوت کرده و تلاش خبرنگاران رسانه های مختلف برای دستیابی به اخبار جدیدی در این خصوص دیروز بی نتیجه ماند. 
 
کد مطلب : ۲۷۰۸۶۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما