۰
وزیر ارتباطات: تلاش می‌کنیم سهم مان را بگیریم

بالا و پایین بودجه وزارت ارتباطات در سال 98

تاریخ انتشار
شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۹
بالا و پایین بودجه وزارت ارتباطات در سال 98

آیتی‌من - وی در صفحه شخصی خود در توییتر، انتقاداتی توییت وار از وضعیت بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرد. اگرچه برای برخی این پرسش مطرح شد که چرا متولیان تنظیم بودجه در دولت، نظرات وزارت ارتباطات در تدوین بودجه را نادیده گرفتند، اما حالا که بودجه در نوبت بررسی در مجلس قرار دارد، ظاهرا مسوولان این وزارتخانه به دنبال حل مشکل بودجه ای خود خارج از دولت، یعنی از مسیر مجلس خواهند رفت. 

این موضوعی است که اخیرا بار دیگر از سوی آذری جهرمی مطرح شده که از وضعیت بودجه وزارتخانه خود راضی نیست و تلاش خود را برای گرفتن سهم مورد نیاز وزارت ارتباطات از بودجه سال 98 بکار خواهد گرفت.

اگرچه وزارت ارتباطات هنوز به شکلی رسمی، تفسیر خود از آنچه خواسته با آنچه در لایحه بودجه 98 گنجانده شده است را ارایه نکرده تا بتوان تحلیل دقیق تری از درصد و فاصله خواسته های این وزارتخانه با بودجه پیشنهادی پیدا کرد. اما با این وجود برخی رسانه ها از لابه لای سطور بودجه، برخی از بخش های مربوط به بودجه وزارت ارتباطات را مورد بررسی قرار داده اند.

 37 میلیارد تومان برای شبکه ملی اطلاعات
دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در فصل ارتباطات و فناوری اطلاعات، بودجه عمرانی بخش زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات را به شکل عملکردی ترسیم و رقم حدود ۳۷ میلیارد تومان را برآورد کرده است.

به گزارش تسنیم دولت در بخش اعتبار طرح های تملک دارایی های سرمایه ای لایحه بودجه سال 98 رقم 251 میلیارد و 360 میلیون و 800 هزار تومان را به عنوان بودجه عمرانی ایجاد و توسعه زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات از سال 1391 تا سال 1399 در نظر گرفته است.

در همین بخش گفته شده که عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات در طول برنامه پنجم توسعه و قبل از آن 181 میلیارد و 741 میلیون و 800 هزار تومان بوده است.

عملکرد این وزارتخانه در سال گذشته نیز در همین بخش 546 میلیون و 500 هزار تومان بوده و در ابلاغیه بودجه سال جاری 32 میلیارد و 72 میلیون و 500 هزار تومان برای این شبکه در نظر گرفته شده است.

برآورد دولت این بوده که برای اجرای این پروژه با رویکرد تحقق زیرساخت هایی با ظرفیت 50 ترابیت بر ثانیه، سال آینده (1398) رقمی حدود 37 میلیارد تومان باید به آن تزریق شود.

 پیش بینی درآمد ۶ هزار میلیاردتومانی از مالکیت خدمات ارتباطی
درآمد دولت از مالکیت بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال ۹۸ به بیش از ۶ هزار و ۲۶۲ میلیارد تومان می رسد.

به گزارش مهر، دربند چهارم جداول کلان لایحه بودجه سال ۹۸ درآمدهای حاصل از مالکیت دولت در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات تعیین شده است.

براین اساس مطابق بند چهارم جدول شماره ۵ این لایحه، درآمد دولت از نامبرینگ و شماره گذاری مخابراتی ۸۶۱ هزار میلیون ریال (۸۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان ) پیش بینی شده است.

همچنین درآمد حاصل از مالکیت دولت در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات که شامل حق امتیاز شبکه و جریمه عدم انجام تعهدات اپراتورها می شود، ۶۰ میلیون و ۹۰۰ هزار میلیون ریال پیش بینی می شود.

در بند درآمدهای حاصل از خدمات نیز دولت از حق استفاده از فرکانس رادیویی یک میلیون و ۸۵۰ هزار میلیون ریال درآمد خواهد داشت.

درهمین حال درآمد حاصل از حق مالکیت دولت در بخش مجوزهای صادر شده حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط شورای عالی فضای مجازی ۱۰ هزار میلیون ریال درنظر گرفته شده است.

در مجموع درآمد دولت از حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال ۹۸، به حدود ۶۲ میلیون و ۶۲۱ هزار میلیون ریال ( ۶ هزار و ۲۶۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان) می رسد.
از سوی دیگر درآمد دولت از ارایه خدمات الکترونیکی به اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار میلیون ریال و درآمد حاصل از ارایه خدمات الکترونیکی به دستگاه ها و سازمان های دولتی و عمومی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار میلیون ریال درنظر گرفته شده است.

در این بخش درآمد حاصل از خدمات تجارت الکترونیک ۵ هزار میلیون ریال است.

 تخصیص هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به طرح های توسعه ای ICT
در لایحه بودجه سال ۹۸ ، مبلغ یکهزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع شرکت های تابعه وزارت ارتباطات به سرمایه گذاری های خطرپذیر و حمایت از طرح های توسعه ای، اختصاص یافت.

در بند «ب» تبصره ۱۸ ماده واحده بودجه پیشنهادی، به شرکت های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده شده تا با تایید وزیر ارتباطات، تا مبلغ هزار و چهارصد میلیارد ریال از محل منابع داخلی خود به وجوه اداره شده اختصاص دهند.

این اعتبار برای کمک به سرمایه گذاری های خطرپذیر، ایجاد اپراتورهای ارایه دهنده خدمات الکترونیکی در کلیه بخش ها، حمایت از طرح های توسعه ای اشتغال آفرین و یا صادرات کالا و خدمات در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط بخش های خصوصی و تعاونی، درنظر گرفته شده است.

تخصیص این مبلغ باید براساس آیین نامه ای که به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و سازمان برنامه بودجه کشور تهیه شده و به تصویب هیات وزیران می رسد، انجام گیرد.
شرکت های تابعه وزارت ارتباطات می توانند مابه التفاوت نرخ سود این مبلغ از محل آن پرداخت کنند.

 انتقاد دوباره وزیر از بودجه سال ۱۳۹۸
در همین راستا وزیر ارتباطات بار دیگر با انتقاد از رقم پیشنهادی بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای سال ۱۳۹۸، گفت: امسال اعداد خوبی برای حمایت از پژوهش در بودجه این وزارتخانه در نظر گرفته شده است.

آذری جهرمی، در جریان بازدید از نمایشگاه علم و صنعت گفت: براساس سیاست های ما و مجموعه وزارت ارتباطات از پژوهشگاه خواسته ایم که بیشتر به مدیریت پژوهش بپردازد تا اینکه به طور مستقیم وارد این عرصه شود.

وی افزود: در همین راستا امسال نیز اعداد خوبی برای حمایت از پژوهش در بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده است. هر چند در مجموع نسبت به بودجه وزارتخانه کم لطفی هایی شده است.

وی بار دیگر با انتقاد از بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای سال ۱۳۹۸ گفت: ما موضع می گیریم و منتقد بودجه پیشنهادی هستیم که نشان از آن دارد بیکار ننشسته ایم و همچنان تلاش می کنیم سهم خود را از بودجه سال آینده دریافت کنیم.

آذری با بیان حمایت های وزارت ارتباطات از دانشگاه علم و صنعت در زمینه پروژه های تحقیقاتی گفت: بودجه تخصیص یافته به دانشگاه علم و صنعت در سال گذشته در مجموع ۲ میلیارد تومان بود که به غیر از حوزه ماهواره در حوزه های دیگر از جمله ICT  از آن حمایت کردیم. اما این پژوهش ها در حوزه صنعت مورد استفاده قرار نگرفته است. یعنی خوب روی آنها تبلیغ نشده است، روی سایت قرار گرفته اما کسی که باید استفاده کند، نمی داند واقعا چنین پروژه ای وجود دارد و کاری به این مهمی در این دانشگاه انجام گرفته است.
 
کد مطلب : ۲۷۰۹۱۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما