۰
تا ۵ سال دیگر اتفاق می‌افتد

کاشت تراشه‌های کامپیوتری در مغز انسان‌

تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۴
کاشت تراشه‌های کامپیوتری در مغز انسان‌

آی‌تی‌من- به گزارش SNN، محققان در حال تحقیق روی روش‌هایی برای هک مغز و استفاده از کاربرد‌های آن در آینده هستند و سعی می‌کنند که این روش‌ها را به صورت کمتر تهاجمی پیش ببرند.

مورن سرف، دانشمند عصب‌شناسی دانشگاه نورث‌وسترن، معتقد است که پیشرفت‌های فناوری اخیر این امکان را فراهم آورده است که تا پنج سال آینده برخی از افراد با استفاده از تراشه‌های کامپیوتری خود را به ابرهوش تبدیل کنند.

 وی بر همین اساس هشدار می‌دهد که این حرکت می‌تواند نابرابری‌های اجتماعی را در آینده ایجاد کند. سرف پیش‌بینی می‌کند که با کاشت این تراشه، ابرانسان‌ها از طریق اینترنت به همه اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند؛ به طور مثال می‌توانند تمامی موارد را در ویکی‌پدیا جست‌وجو کنند و پاسخی را به من بدهند که هیچ عیب و نقصی ندارد و در واقع قدرت‌نمایی کنند.

این عصب‌شناس و پروفسور کسب‌وکار هم‌اکنون روی توسعه نوعی تراشه کار می‌کند که هدف از ساخت آن بهبود قدرت ذهنی انسان است. این ایده در سال‌های اخیر توسط بسیاری از دانشمندان دنبال می‌شود و می‌توان پایه‌گذار آن را ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیراجرایی تسلا، دانست که این ایده را با توسعه رابط کاربری مغز-کامپیوتر مطرح کرد و در این راستا با شرکت «نورالینک» همکاری کرد. در واقع، ماسک می‌خواهد با تکنولوژی جدیدش شبکه عصبی مغز انسان‌ها را با الکترود‌هایی متصل به مغز به کامپیوتر‌هایی وصل کند که می‌توانند پردازش‌هایی بی‌سابقه روی مغز انجام دهند.

سرف در این مورد می‌گوید: دانشمندان زمان زیادی را صرف می‌کنند تا روش‌هایی را برای کار گذاشتن تراشه و ابزار‌هایی برای افزایش توانایی ذهنی خود در مغزشان بیابند، ولی با این حال کسی دوست ندارد که جمجمه‌اش برای این کار سوراخ شود. پس ما به دنبال راهی هستیم تا این مشکل را برطرف کنیم.

وی می‌افزاید: فکر می‌کنیم کاش می‌شد تراشه‌ای را قورت بدهیم و تراشه دقیقا جایی از مغزمان می‌رفت که ما می‌خواستیم. یا به این فکر می‌کنیم که چیز‌هایی را قورت بدهیم که در سر ما خودشان مونتاژ می‌شدند و به ابزاری که می‌خواهیم تبدیل شوند.

سرف معتقد است که زمان زیادی تا تحقق این مساله نداریم و تا چند سال دیگر دانشمندان به راهکاری برای این کار دست می‌یابند. ولی وی بر این باور است که با تحقق این ایده، هر روز در جامعه شاهد ایجاد شکاف هوشمندی میان افراد معمولی و کسانی داریم که از این فناوری‌ها برای ابرهوشمند شدن‌شان استفاده می‌کنند.

 
مترجم : نسترن صائبی
کد مطلب : ۲۷۱۴۳۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما