۰

بیزوس: 5 سال دیگر به ماه می‌رویم

تاریخ انتشار
جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۳۸
بیزوس: 5 سال دیگر به ماه می‌رویم

آی‌تی‌من- جف بیزوس، مدیر اجرایی میلیاردر آمازون که شرکت بلو اوریجین هم متعلق به اوست، دیروز (پنج‌شنبه) از پروژه ساخت Blue Moon Lander خبر داد که یک فضاپیمای بی‌سرنشین است و می‌تواند تا 6.5 تن تجهیزات را با خود به کره ماه ببرد و این فضاپیما می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای سفرهای آینده انسان به ماه باشد.

بیزوس اعلام کرد که بلو اوریجین در سه سال گذشته روی ساخت این فضاپیما کار کرده است.

مدیرعامل آمازون در ارایه یک ساعته‌ خود در مرکز همایش‌های واشنگتن دی.سی دستانش را باز کرد و روی نمایشگر پشت سرش، تصویری از این فضاپیمای بی‌سرنشین که به اندازه یک ساختمان دو طبقه ارتفاع دارد، نخستین بار به نمایش درآمد. فضاپیمایی که به گفته او، می‌تواند 4 خودرو بی‌سرنشین را به ماه ببرد و ماهواره‌هایی را در مدار ماه قرار دهد.



بیزوس گفت: این سیاره همسایه ما که ماه نام دارد، هدیه‌ای است که به ما داده شده. او مواردی همچون نزدیکی به زمین، جاذبه کم و وجود یخ را از جمله عواملی برشمرد که ماه را هدف مناسبی برای سفرهای فضایی می‌کند.

در ماه مارس گذشته، مایک پنس معاون رییس جمهور ایالات متحده از ناسا خواست که پلتفرمی فضایی را در مدار ماه بسازد و تا سال 2024، به هر طریق ممکن فضانوردان آمریکایی را به آنجا اعزام کند. پیش‌تر این برنامه برای سال 2028 میلادی برنامه‌ریزی شده بود.

بیزوس درباره زمان‌بندی اعلام شده از سوی مایک پنس گفت: ما می‌توانیم به تحقق این زمان‌بندی کمک کنیم چون سه سال پیش کار را آغاز کرده‌ایم. زمان آن رسیده که ما به دوباره به ماه قدم بگذاریم و این بار، برویم که بمانیم.

بیزوس در این مراسم، همچنین از امیدواری‌اش برای ساخت فضاپیماهای شناور به منظور اسکان انسان‌ درفضا گفت؛ ایده‌ای که او پیش‌تر هم مطرح کرده بود. او همچنین نمونه‌های طراحی شده از سیلندرهای اونیل را به نمایش گذاشت. سیلندر اونیل، ایده‌ای است که جرارد اونیل، فیزیکدان آمریکایی برای ساخت کلونی‌های انسانی مطرح کرده است. این سیلندرها با چرخش به دور خود، می‌توانند جاذبه را شبیه‌سازی کنند و به این ترتیب امکان اسکان انسان و شکل‌گیری حیات در آنها فراهم می‌شود.

بیزوس گفت: ماه مثل جزیره مائویی (از جزایر هاوایی) در بهترین روز سال می‌ماند؛ نه بارانی، نه زلزله‌ای. آدم دلش می‌خواهد آنجا زندگی کند.

اما بیزوس تنها میلیاردری نیست که برای سفر به فضا برنامه‌ریزی می‌کند. پیش‌تر، الون ماسک، بنیان‌گذار اسپیس ایکس نیز گفته بود که برای اعزام انسان به کره مریخ در حال برنامه‌ریزی است. ماسک می‌خواهد در سال 2022 نخستین برنامه سفر به مریخ را با ارسال محموله آغاز کند و در سال 2024 نیز فضانوردان را به کره سرخ بفرستد.
 
مرجع : The Guardian
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۱۹۳۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما