۰

ساخت و پرتاب ماهواره به بخش خصوصی واگذار می‌شود

تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۰۹
ساخت و پرتاب ماهواره به بخش خصوصی واگذار می‌شود

آی‌تی‌من- مرتضی براری با بیان اینکه مطابق اهداف برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی کشور ۴ پروژه کلان شامل ماهواره‌های سنجش از دور اپتیکی، راداری، مخابراتی و ایستگاه چند منظوره ماهواره‌ای به عنوان زیرساخت فناوری فضایی ایجاد خواهیم کرد گفت: این هدف با تکیه بر توان داخل و ظرفیت بخش خصوصی محقق می‌شود. به این معنی که پروژه‌ها را از دانشگاه به سمت شرکت‌های خصوصی سوق می‌دهیم.
 
وی با بیان اینکه تاکنون در این زمینه ۳ فراخوان صادر کرده‌ایم، گفت: شرکت‌های خصوصی در حال ایجاد کنسرسیوم ساخت و تولید ماهواره‌ها هستند. به این ترتیب صنعت تولید ماهواره توسط بخش خصوصی شکل می‌گیرد.

رییس سازمان فضایی ایران اضافه کرد: هم اکنون صنعتی سازی زیرساخت‌های فضایی را توسط بخش خصوصی استارت زده‌ایم و برنامه‌مان این است که بخش خصوصی در عرصه فضایی ورود پیدا کند و برای قراردادن ماهواره در مدار فعال شود. به این معنی که بخش خصوصی باید کنسرسیوم تشکیل داده و هم ماهواره بسازد و هم ماهواره را با پرتابگر در مدار قرار دهد.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه بخش خصوصی باید تبدیل به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ماهواره‌ای از ابتدا تا انتها شود، گفت: به این ترتیب ما دیگر ماهواره را در زمین تحویل نمی‌گیریم و با اپراتور پرتاب، پرتابگر و ماهواره به صورت یکپارچه قرارداد می‌بندیم.

براری ادامه داد: مطابق این برنامه‌ریزی، سازمان فضایی با بخش خصوصی قرارداد می‌بندد و این بخش با رعایت تمام ملاحظات، ماهواره را در مدار به ما تحویل داده و پروژه پایان می‌یابد.

وی گفت: در این زمینه فراخوان ماهواره‌های سنجش از دور اپتیکی و راداری را ابلاغ کرده‌ایم و تلاش ما این است که انشالله بتوانیم در آینده نزدیک، فراخوان ماهواره‌های مخابراتی را نیز که هم اکنون در مرحله توسعه فناوری در پژوهشگاه فضایی ایران قرار دارد هم، ابلاغ کرده و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم. این موضوع در حال بررسی است.

رییس سازمان فضایی ایران ادامه داد: بهره برداری از ایستگاه‌های چند منظوره فضایی نیز آغاز شده و طرح‌های آن نهایی شده است. برخی مناقصات این پروژه نیز به صورت ماژولار در حال انجام است که همه این اقدامات در مسیر توسعه صنعتی است.

وی گفت: امسال مناقصه و قرارداد بهره‌برداری از ایستگاه‌های چند منظوره فضایی را نهایی خواهیم کرد و این به معنی ورود شرکت‌های بزرگ فناوری در حوزه ساخت ماهواره است.
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۲۰۰۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين