۰
با حضور آذری جهرمی در هلال احمر

سامانه ارتباطی اختصاصی برای حادثه‌دیدگان در شرایط بحرانی رونمایی شد

اتصال ۴۳۰ مرکز امداد بر بستر شبکه ملی اطلاعات به بهره برداری رسید
تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۸
سامانه ارتباطی اختصاصی برای حادثه‌دیدگان در شرایط بحرانی رونمایی شد

آی‌تی‌من- به گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در این نشست که با رویکرد توسعه ارتباطات و فناوری‌های نوین در حوزه امداد، نجات و خدمات داوطلبانه برگزار شد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروز شرایط ارتباطی بعد از حادثه به شرایط مطلوبی رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه فناوری اطلاعات در خدمت‌رسانی شرایط بحرانی نقش حیاتی دارد، عنوان کرد: فقدان سیستم اعلام هشدار یکی از مشکلات حوادث گذشته بود که با دستیابی به این تکنولوژی و راه‌اندازی آن در سیل اخیر و اعلام هشدار ستاد بحران، در میزان حوادث و تلفات کاهش داشتیم.

جهرمی با اعلام اینکه در حوادث سیل اخیر کشور ۶۰ میلیون نفر هشدار ارسال ‌شده است، افزود: از طریق این سامانه هشدار با پیامک به افراد اطلاع داده شد که به مناطق خطر وارد نشوند و همین مکانیسم با توجه به گستردگی و حجم سیل اخیر، باعث کاهش تلفات شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر نیاز ارتباطات در زمان امدادرسانی، گفت: در سیل شهرستان پل‌دختر زیرساخت‌های ارتباطی که در طول ۳۰ سال گذشته ایجاد شده بود در ۲ تا ۳ ساعت بطور کامل از بین رفت و هیچ امکان ارتباطی تا ساعت ۲ نیمه‌ شب با این شهرستان وجود نداشت و این شب، شب سختی برای پل‌دختر بود، چرا که هیچ اطلاعی از وضعیت این شهر وجود نداشت.

وی با بیان اینکه در زلزله کرمانشاه مشخص شد که جمعیت هلال‌احمر برای امدادرسانی زیرساخت‌های مناسب ارتباطی ندارد، افزود: از همان زمان با همکاری هلال‌احمر و شرکت مخابرات ایران و بر روی شبکه ملی اطلاعات با زیرساختی امن، ۴۳۰ مرکز امدادرسانی هلال‌احمر متصل شدند و ارتباطات پایدار بین این مراکز برقرار شد و در ۱۷ استان کشور شبکه ارتباطی هلال‌احمر از آنالوگ به دیجیتال ارتقا یافت.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه نیازمندان به کمک در شرایط بحران باید کانال ارتباطی داشته باشند، گفت: خدمات دستوری ستاره‌مربع‌ها که همواره جیب مردم را خالی می‌کردند، ازاین ‌پس قرار است با #۱۱۲* به مردم خدمت‌رسانی کنند و مردم می‌توانند در مواجهه با حادثه‌ای با شماره‌گیری این کد وضعیت خود را اعلام و اپراتورها نیز با شناسایی، موقعیت آن فرد را به هلال‌احمر نشان می‌دهند.

وی ارتباطات بحران را در ساعات طلایی و اولیه مهم دانست و افزود: امروز هلال‌احمر با استفاده از ظرفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات و جامعه ارتباطی کشور، خودروهایی را برای ایجاد ارتباط در مناطق حادثه‌ دیده
تجهیز کرده است.

آذری جهرمی تصریح کرد: پروژه‌ای بین پژوهشگاه فضایی ایران و جمعیت هلال‌احمر تعریف ‌شده است که بتوانیم از خدمات بالن‌های ارتباطی استفاده کنیم واکنون نیز در حال بررسی و مطالعه برای استفاده از فناوری دکل‌های بادی هستیم که می‌توانند با سرعت نصب شوند و بار بسیاری را نیز نگهداری کنند.

وی هدف همکاری با هلال‌احمر را به حداقل رساندن دایر کردن ارتباطات پس از وقوع حوادث اعلام کرد و افزود: در تلاش هستیم برای سه فصل باقیمانده سال نیز ۳ مانور مشترک برگزار کنیم تا بتوانیم به یک پروتکل مناسب برای دایر کردن خدمات بین وزارت ارتباطات و جمعیت هلال‌احمر و دستگاههای دیگر برسیم و ارتباطات بحران را در حداقل زمان ممکن ایجاد کنیم.

وزیر ارتباطات تأکید کرد: تلاش می‌کنیم با درس‌هایی که از طبیعت گرفته‌ایم و با استفاده از تجربیات کشورهای مختلف، به نقطه‌ای برسیم که در حوادث پیش رو شرمنده مردم نباشیم و امدادرسانی را تسریع کنیم.

وی در بخش دیگر از سخنان خود از جمعیت هلال‌احمر برای شفاف‌سازی ردیف‌های کمک‌های مردمی تقدیر کرد و این اقدام را برای ایجاد و تقویت اعتماد عمومی لازم دانست و اظهار امیدواری کرد که این نظام شفافیت گسترده‌تر و دقیق‌تر و با امکان نظارت عمومی ادامه یابد.

آذری جهرمی درباره توصیه مقام معظم رهبری برای راه‌اندازی سامانه‌ای در دولت که امدادرسانی را تسریع کند، گفت: این مأموریت به شورای دستیاران جوان وزارت ارتباطات سپرده‌شده است که تاکنون با بررسی تجربیات چندین کشور و استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی، نسخه نخستین آن در سه هفته گذشته ارائه ‌شده که تمام دارایی‌های نهادهای مختلف در نقشه‌های جغرافیایی پیاده‌سازی می‌شود و در زمان وقوع بحران‌ها می‌تواند به سهولت مدیریت بحران کمک کند.

وی به تقسیم عادلانه امکانات در زمان بحران به‌عنوان یکی از مشکلاتی که در زلزله کرمانشاه و سیل اخیر وجود داشت اشاره کرد و افزود: با استفاده از فناوری اطلاعات زیرساخت امکان توزیع عادلانه امکانات ایجاد می‌شود، البته این کار با برنامه‌ریزی از قبل و با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی امکان تحقق دارد.

جمعیت هلال‌احمر نیز در این نشست با ارائه لوح، از مدیران وزارت ارتباطات، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای تلفن همراه برای همکاری در پروژه‌های ارتباطی این جمعیت، تقدیر کرد.

 
کد مطلب : ۲۷۲۱۲۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما