۰
ماه بد اینترنت

از گوگل تا کلادفلر و آمازون و اپل، همه با اختلال مواجه شدند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۳۲
از گوگل تا کلادفلر و آمازون و اپل، همه با اختلال مواجه شدند

آی‌تی‌من- در یک ماه گذشته، شاهد چندین مورد قطع اینترنت بوده‌ایم که میلیون‌ها کاربر را در سرتاسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. به این ترتیب کاربران با مواردی همچون قطع سرویس‌ها، بالا نیامدن سایت‌ها و تصاویر، دیر رسیدن پیام‌ها و از دسترس خارج شدن چند ساعته سرویس‌های ایمیل مواجه بوده‌اند.

ماجرا از روز دوم ژوئن آغاز شد که سرویس ابری گوگل به طور گسترده در بسیاری از مناطق ساحل شرقی آمریکا از دسترس خارج شد و سایت‌های متعددی مانند Discord، Snap و Vimeo به همراه چندین سرویس گوگل مانند جیمیل و نست از این اتفاق متاثر شدند. دلیل این مساله، تغییر اشتباه در تنظمیات سرویس اعلام شد. البته این مشکل باید به چند سیستم محدود می‌ماند؛ اما وجود یک باگ در سیستم موجب شد که مشکل به تمامی سرورهای گوگل سرایت کند و کل سرویس ابری این شرکت برای سه ساعت به دلیل ترافیک شدید در شبکه، از کار بیفتد.

روز 24 ژوئن نیز سرویس ابری کلادفلر با افت 15 درصدی ترافیک جهانی‌اش به مدت یک ساعت مواجه شد که دلیل این اتفاق خطای شرکت ورایزون در مدیریت پروتکل دروازه‌ای مرزی (BGP) اعلام شد. کلادفلر اعلام کرد. این مساله موجب شد شرکت‌هایی مثل آمازون نیز که به زیرساخت کلادفلر متکی بودند، با افت شدید ترافیک مواجه شوند.

اما یک هفته پس از آن، یعنی روز دوم ژوییه، دوباره کلادفلر به دلیل یک کد داخلی باز با مشکل مواجه شد. جان گراهام کامینگ، مدیر ارشد فناوری این شرکت در یک پست وبلاگی توضیح داد که این قطعی نیم ساعته به دلیل باگ یک کد نرم‌افزاری regex در فایروال وب بوده که از حملات مبتنی بر جاوا اسکریپت به وب‌سایت‌ها جلوگیری می‌کند.

روز دوم ژوییه، اما روز سختی برای اینترنت بود؛ زیرا بلافاصله با قطع سرویس گوگل هم مواجه بودیم. این مساله به دلیل خرابی فیبر نوری در ساحل شرقی آمریکا رخ داد و نزدیک به 6 ساعت، دسترسی را با مشکل مواجه کرد. البته گوگل اعلام  کرد که با تغییر مسیر ترافیک به سایر مراکز داده، مشکل را برطرف کرده است.

یک روز بعد نوبت به فیس‌بوک رسید و قطع شبکه تحویل محتوای اشتراکی‌اش موجب شد که دسترسی به کل سرویس‌های فیس‌بوک، واتس‌اپ و اینستاگرام با اختلال مواجه شود و اگر یادتان باشد، به همین دلیل ویدیوها و عکس‌ها در روز سوم ژوییه (تقریبا 5 روز قبل) بارگذاری نمی‌شد.

تقریبا در همان زمان، توییتر نیز با اختلال در سیستم پیام‌رسانی‌اش مواجه شد.

اپل، شرکت بزرگ دیگری بود که در نوبت اختلال ایستاده بود و روز چهارم ژوییه نوبت به این شرکت رسید. در آن روز، سرویس iCloud اپل به مدت سه ساعت در کل آمریکا دچار اختلال شد و همه سرویس‌های مبتنی بر ابر این شرکت شامل اپ‌استور، اپل آی‌دی، اپل پی و اپل تی‌وی، از این اتفاق متاثر شدند. گزارش‌هایی هم منتشر شد مبنی بر اینکه برخی کاربران قادر به دسترسی به ایمیل ابری و تصاویر ذخیره شده خود نداشته‌اند.

شرکت ThousandEyes که در زمینه مانیتورینگ اینترنت فعال است، دلیل اختلال سرویس ابری گوگل را تنظیمات نادرست در پروتکل BGP اعلام کرد؛ یعنی همان مشکلی که برای کلادفلر و ورایزون اتفاق افتاده بود.

به این ترتیب، یک ماه گذشته برای سرویس‌های ابری، ماه خوبی نبوده و اعتماد به این سرویس‌ها و شرکت‌هایی مانند آمازون و گوگل را که چنین سرویس‌هایی ارایه می‌دهند، خدشه‌دار کرده است. هرچند افرادی به سرعت و به اشتباه نتیجه گرفتند که این قطعی‌ها به دلیل حمله هکر‌ها یا حملات DDoS بوده، اما همچنان به نظر می‌رسد که سرویس‌های ابری، سرویس‌های مطمئنی از نظر امنیت هستند و منطقی‌تر آن است که در این گونه موارد، ایرادهای فنی داخلی را عامل مشکل بدانیم.

اما این اختلال‌ها، گذشته از گرفتاری‌هایی که ایجاد کرد، درس‌هایی هم برای ارایه‌دهندگان سرویس و هم برای خدمات دهندگان داشت.

ارایه دهندگان اینترنت باید از این مشکلات درس بگیرند که اولا، در فیلترهای مسیریابی دقیق‌تر عمل کنند و ثانیا، کدها را ابتدا در سیستم‌های ایزوله آزمایش کنند و مستقیما این کدها را روی سرویس‌های در حال کار وارد نکنند.

دریافت کنندگان سرویس هم باید با این تجربه، از این پس توجه کنند که بهتر است همه تخم‌مرغ‌های‌شان را در یک سبد نگذارند. اتفاقات ماه گذشته نشان داد که داده‌ها اگر فقط روی یک ابر باشد، ممکن است با یک اشتباه سرویس‌دهنده، دسترسی شما برای مدت طولانی به آنها قطع شود.

 
مرجع : TechCrunch
کد مطلب : ۲۷۲۴۰۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما